Forbrugerne klager ofte over, hvor langt deres bil kører pr. liter brændstof i forhold til, hvad de blev lovet. Ét er nemlig hvad bilfabrikanten angiver bilens blandede brændstofforbrug til (iflg. EU-normen), men noget helt andet er, hvor langt man i virkeligheden kan køre på en liter brændstof.
Bilsektionen har taget et nærmere kig på de 10 mest solgte biler i Danmark fra januar 2015 til september 2015. Herefter har vi sammenlignet de tal bilimportøren har angivet i salgsbrochurerne, og holdt dem op mod, hvad folk i realiteten opnår. Til at måle hvad folk i virkeligheden kører på en liter brændstof, har vi brugt tjenesten Spritmonitor.de. På Spritmonitor kan folk fra hele verden dele det brændstofforbrug, som de erfarer med bilen. I øjeblikket er der over 350.000 brugere.
Det bør dog bemærkes, at Spritmonitor målingerne tager udgangspunkt i, hvad bilerne kan opnå ved normal kørsel, mens der ved bilfabrikanternes angivne brændstofforbrug kun er fokuseret på, hvor langt kan bilen køre ved optimale omstændigheder.
De 10 mest solgte biler i Danmark fra januar 2015 til september 2015 er:
Vi har taget udgangspunkt i både den mest solgte benzin- og dieselvariant af hver bilmodel.
1. Volkswagen up! | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
---|---|---|---|
Benzin: 1.0 MPI BMT (60 hk) | 24,4 km/l | 18,64 km/l | 23,6 % |
2. Peugeot 208 | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.2 VTi (82 hk) | 22,2 km/l | 16,71 km/l | 24,7 % |
Diesel: 1.6 BlueHDi (100 hk) | 33,3 km/l | 20,96 km/l (kun én rapportering!) | 37,1 % |
3. Peugeot 108 | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.0 VTi / e-VTi (69 hk) | 25,35 km/l | 20,00 km/l | 21,1 % |
4. Toyota Aygo | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.0 VVT-i (69 hk) | 26,3 km/l | 19,72 km/l | 25,0 % |
5. Peugeot 308 | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.2 e-THP (130 hk) | 20,4 km/l | 14,22 km/l | 30,3 % |
Diesel: 1.6 BlueHDi (120 hk) | 31,3 km/l | 20,58 km/l | 34,2 % |
6. Kia Picanto | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.0 (69 hk) | 22,7 km/l | 15,82 km/l | 30,3 % |
7. Volkswagen Golf | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.4 TSI (122/125 hk) | 19,2 km/l | 15,94 km/l | 17 % |
Diesel: 1.6 TDI BlueMotion (110 hk) | 29,4 km/l | 19,40 km/l | 34 % |
8. Ford Fiesta | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.0 EcoBoost S/S (125 hk) | 23,3 km/l | 15,89 km/l | 31,8 % |
Diesel: 1.5 TDCi (95 hk - Econetic) | 31,3 km/l | 20,87 km/l | 33,2 % |
9. Volkswagen Polo | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.2 TSI (90 hk) | 21,3 km/l | 16,49 km/l | 22,6 % |
Diesel: 1.4 TDI (90 hk) | 28,6 km/l | 20,21 km/l | 29,3 % |
10. Toyota Yaris | EU-norm forbrug | Målt forbrug | Procentmæssig afvigelse |
Benzin: 1.0 VVT-i (69 hk) | 23,3 km/l | 16,84 km/l | 27,7 % |
Diesel: 1.4 D-4 (90 hk) | 28,6 km/l | 20,43 km/l | 28,5 % |
Tættest på de angivne tal er Volkswagen Golf med 1.4 TSI-motoren, der “kun” har en procentmæssig afvigelse på 17 %. Modellen med størst afvigelse er Peugeot 208 med diesel, men her baseres tallet også på kun én rapportering!
Transportorganisation påpeger flere fejl i måden bilerne testes på
Transportorganisationen ”icct” (The International Council on Clean Transportation) har i en rapport påpeget flere væsentlige fejl ved måden bilernes brændstoføkonomi bliver testet. Rapportens vigtigste kritikpunkt er, at testcyklussen blev tilrettelagt for 30 år siden, og moderne bilerne kan en del mere end dengang.
Se rapporten her: http://www.theicct.org/laboratory-road-2015-update
Rapporten konkluderer også, at forskellen mellem bilens angivne CO2-udledning og den reelle udledning er steget betydeligt. I 2001 var forskellen 8 %, men i 2014 var dette steget til 38 %! Bilfabrikanterne har ellers haft travlt med at hovere over, at de har kunne sænke bilernes CO2-udledning i samme periode – faktisk med hele 27 %. Virkeligheden er dog bare, at effekten ikke rigtig kan ses, når den reelle udledning samtidig er vokset markant.
Desuden sætter rapporten også fokus på, at de for optimistisk angivne tal i sidste ende betyder merudgifter til brændstof for forbrugerne og tabt Skat/afgift.
Fakta – baggrund for hver enkelt data under “reelt brændstofforbrug”:
Alle rapporteringer er aflæst d.8/9 2015. Der er samlet set gjort brug af 424 rapporteringer.
Volkswagen up!:
Benzin – denne data er på baggrund af 73 rapporteringer.
Peugeot 208:
Benzin – denne data er på baggrund af 24 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 1 rapportering!
Peugeot 108:
Benzin – denne data er på baggrund af 6 rapporteringer.
Toyota Aygo:
Benzin – denne data er på baggrund af 11 rapporteringer.
Peugeot 308:
Benzin – denne data er på baggrund af 5 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 17 rapporteringer.
Kia Picanto:
Benzin – denne data er på baggrund af 21 rapporteringer.
Volkswagen Golf:
Benzin – denne data er på baggrund af 84 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 34 rapporteringer.
Ford Fiesta:
Benzin – denne data er på baggrund af 14 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 7 rapporteringer.
Volkswagen Polo:
Benzin – denne data er på baggrund af 83 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 27 rapporteringer.
Toyota Yaris:
Benzin – denne data er på baggrund af 14 rapporteringer.
Diesel – denne data er på baggrund af 8 rapporteringer.