Det hedder ikke længere en 3-serie coupé eller cabriolet, da BMW har ændret disses navne til 4-serie, ligesom 1-seriens coupé- og cabrioletudgave også vil gå under betegnelsen 2-serie fremover.
Motorer, undervogn og drivlinjer er dog de samme i 4-serien og 3-serien, men man har sænket tyngdepunktet og givet 4-serien en lidt mere sportslig opsætning.
Prisen for en BMW 4-serie cabriolet starter ved 760.000 kroner, hvor man får en 184 hestes 2.0 liters firecylindret turbomotor under hjelmen. Vil man have en mere potent motor under hjelmen, så runder prisen én million kroner, hvis den 306 hestes udgave vælges – vi har prøvet BMW 435i cabriolet!
Vælger man en cabriolet i Danmark, må de fleste tænke, at det ikke kan være specielt velovervejet. Man betaler ekstra for en bil, hvor man kan rulle taget af, når vejret er godt… Og hvor ofte har vi godt vejr i Danmark…? 4-serien er dog en moderne cabriolet, hvor du sagtens kan nyde vejret ved 16 grader, hvis solen bare skinner lidt gennem skyerne. Til sammenligning skal der oftest være plus 20 grader, hvis de gamle cabrioletmodeller skal luftes, og man ikke vil ende med at blive forkølet pga. trækket i kabinen.
4-serien har et stålfoldetag modsat A5 cabriolet, der er udstyret med en lettere softtop. Dette har både sine fordele og ulemper. Stålfoldetaget giver først og fremmest et lidt lavere støjniveau, men stålfoldetaget betyder 4-serien bliver markant tungere. Eksempelvis vejer 435i cabriolet cirka 300 kilo mere end coupé-udgaven, 200 kg mere end den gamle 3-serie cabriolet og 100 kg mindre end den 27 cm længere 640i cabriolet. Det tager 20 sekunder at rulle taget af, og det et irritationsmoment, at man kun kan køre 15 km/t når taget rulles af eller på, da mange konkurrenter har gjort det muligt at køre 50 km/t. Dermed kan de fleste cabrioleter rulle taget af i bytrafikken, men ikke BMW 435i cabriolet.
Den høje vægt er ikke ligefrem positiv for køreegenskaberne, og trods 435i cabriolet er velkørende mangler den det sidste. Forventer man en rigtig sportsvogn uden tag, så bliver man dog fald skuffet. Derimod er 4-serien en dejlig cruiser, og man kan med nød og næppe presse et par voksne ind på bagsæderne.
Modelprogrammet er stort, faktisk er der hele 10 forskellige udgaver af 4-serie cabrioleten, hvoraf tre er udgaver med xDrive(firehjulstræk), og en fjerde er den nye ekstreme M4, der kan accelerere fra 0-100 km/t på blot 4,6 sekunder. 435i’en er ”lidt” langsommere, men de fleste vil mene, at de 5,6 sekunder det tager for speedometernålen at nå fra 0 til 100 km/t er ganske tilpas. Topfarten er dog ligesom M4-modellen på 250 km/t, og derfor kan man følge med de lidt sjovere biler på autobahn.
435i-motoren er en seksrækket tre-liters enhed med to turboladere, hvilket betyder man har rigeligt med moment. Faktisk er 400 newtonmeter allerede tilstede ved 1.200 omdrejninger i minuttet, hvilket er ret udsædvanligt! Motoren er også ganske omdrejningsvillig, og den føles sportslig, men det gør bilen bare ikke på samme niveau. Motoren savner dog også motorlyd, eller hvad man også kan kalde for grrrrrr. I det hele taget savner køreoplevelsen grrr, vildskab! Det vil man da have, hvis man køber en 306 hestes gudesmuk og sportsligt designet BMW cabriolet.
Gearkassen i testmodellen var sportsudgaven af den almindelige ZF automatgearkasse, hvor merprisen er godt 13.000 kroner, hvilket bringer dens samlede pris op i 51.526 kr! Sportsautomatgearkassen sikrer hurtigere gearskift, som navnet også lægger op til, men merprisen for sportsgearkassen ville jeg personligt have sparet, når resten af køreoplevelsen ikke kan følge med. Kører man i Eco-PRO køreprogrammet er det dog silkebløde skift, men i Sport bliver gearkassen pludselig mere aggressiv, hvilket også gælder for speederrespons og alle kræfterne bliver sat til rådighed. BMW tilbyder dog endnu ingen dobbeltkoblingsgearkasse, hvorfor det stadig er en traditionel gearkasse, men det gør ikke noget i dette tilfælde! Den ottetrins ZF-gearkasse BMW bruger er nemlig fantastisk, da den både kan være komfortabel, hurtig og energieffektiv.
Efter en uges bekendtskab med den smukke cabriolet blev jeg dog en smule skuffet, da jeg havde forventet en større køredynamisk oplevelse. Man kan dog optimere køreoplevelsen med M Performance dele, hvilket inkluderer anden udstødning, bremser, chiptuning og spærredifferentiale. Prisen ender dog dermed også hurtigt i nærheden af en M4. 4-serien er en fantastisk bil, men den fungerer bedst som cruiser, og så giver det ikke megen mening med en 306 hestes benzinsluger under motorhjelmen – jeg ville vælge den mere økonomiske, stadig potente og 180.000 kroner billigere 428i.
Vi synes:
BMW 4-serien er en fantastisk cruiser, men ståltaget gør den til en sværvægter, og det kan mærkes på køreegenskaberne.
BMW 435i Cabriolet aut.
3-liters rækkesekser turbomotor
Ydelse: 306 hk v. 5.800 omdr/min, 400 Nm v. 1.200 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 5,6 sekunder
Forbrug: 12,3 km/l – 190 g/km
Køreklar vægt: 1.815 kg
Mål i cm: 463,8 , 182,5, 138,4
Bagagerumsvolumen: 370/220 liter
Pris cirka: 1.043.300 kr.