I de seneste år har det været ”cool” at være grøn, men hvor meget vil man ofre sig for miljøet? Vi mener selv vi er et grønt land, men realiteten er, at Danmark er gået fra at være en klimaduks til at ligge bagerst i feltet i EU.
Danmarks CO2-udslip steg med 6,8 % sidste år, og det var dermed den højeste stigning blandt EU-medlemslandende, og eksempelvis udleder vores svenske naboer i gns. omkring 49 % mindre CO2 end en gennemsnitlig dansker! For at træde endnu mere i spinaten om hvor meget vi danskere egentlig sviner, så havde vi en stabil tredjeplads i 2007 over menneskenes gennemsnitlige forbrug af naturressourcer i de enkelte lande… Det bør give stof til eftertanke.
Derfor er Danmark slet ikke så grønt som vi går og tror, hvis man kigger på verdenskortet. Så hvis man vil gøre noget specielt, så kunne det eksempelvis være at køre elbil… Meeen, de fleste danskere vil heller ikke lade sig begrænse, hvilket er ganske forståeligt, da elbiler typisk ikke er decideret billige trods de er fritaget for afgift. Elbilen er begrænset effektiv, da rækkevidden reelt set typisk er omkring 105-120 km, medmindre man vælger den dyrere Tesla Model S. Desuden er der stort set ingen ladestationer sammenlignet med antallet af tankstationer, og en opladning tager minimum 20-25 minutter for 80 % strøm, og så kan man køre små 100 kilometer videre. For de fleste danskere er 100 kilometers rækkevidde tilpas, men skal man pludselig på en lidt længere tur, så bliver man begrænset, trods man har betalt 200.000-300.000 kr. for sin elbil. BMW i3 Plug-in Hybrid er dog måske løsningen.
Plug-in-hybrid = ikke en ren elbil
Nej, Plug-in hybriden er ikke lige så grøn som den almindelige I3’er, men den er et produkt af rigtig fin tænkning. Specifikationerne på elmotoren er de samme, således man har 125 kW svarende til 170 hk og 250 newtonmeter fra speederen bare snittes. Batteriet er på 18,8 kWh, og er et såkaldt lithium-ion batteri, der giver en rækkevidde på mellem 130-160 km iflg. BMW, men i testperioden med omkring 7-8 grader nåede vi 105-115 km. Når der kun er 6,5 % strøm tilbage på batteriet sker magien dog. En motorcykelmotor starter og generer energi til batteriet. Motoren kører konstant med mellem 2.000-2.500 omdr/min, og den er ikke ligefrem stille. Den 647 kubik tocylindrede benzinmotor driver dog aldrig baghjulene, men den generer energi til fremdrift med op til 90 km/t. I realiteten er rækkevidden for elmotoren dermed uendelig, hvis man ser bort fra den konstante tankning. Tanken er nemlig blot ni liter, og med brændstofmotorens forbrug på cirka 16,7 km/l, så bliver rækkevidden forøget med omkring 150 km – men du skal regne med omtrent 115-125 km.
Carbonkonstruktion sparer næsten 300 kg!
Resten af i3’erens opbygning er ikke mindre innovativ end drivlinjen. Vægten på den almindelige i3 er blot 1.225 kilo, hvilket skyldes en carbonkonstruktion. Havde det været en traditionel konstruktion af stål ville vægten være omkring 1.500 kilo, og dermed ville rækkevidden være væsentlig kortere. Den køreklar vægt på plug-in hybriden er 1.390 kilo, hvoraf 230 kilo er batterier, mens både brændstofmotoren og tanken også vejer lidt. Bilens nederste modul, kaldet Drive-modulet, er fremstillet i aluminium og er bl.a. genbrug af Cola-dåser. Inde i kabinen kan man fortsætte hippie-snakken: Dørbeklædningen og instrumentbrættet er af naturfiber, naturligt garvet læder og åbenporet eukalypsustræ fra 100 % FSC-certificeret skovbrug. 95 % af de anvendte materialer til at producere i3 kan genbruges, og snakken om genbrug kunne fortsætte for evigt, men man har efterhånden forstået pointen.
Kabinen er moderne og faktisk en smule futurisk. Mest af alt nok fordi der ikke er andre biler som bare minder det mindste om den. Tesla Model S er en luksusbil med lækre læderoverflader, men i3’eren er selvfølgelig billigere, og helt ærlig omkring de hårde overflader rundt omkring – men så er de derimod også genbrug!
I3’eren er faktisk også en køreglad bil. Baghjulstræk, omkring 50/50 vægtfordeling og et lavt tyngdepunkt da batterierne er placeret under bilen. Dog virker den en smule vindfølsom, da den er ret høj ift. vægten.
Støjniveauet er lavt når man kører i byen, men på motorvejen er der støj. Det skyldes højst sandsynligt bl.a. øko-dækkene, og at man ikke har nogen motorstøj, og så fremstår vind- og dækstøj mere markant. Når benzingeneratoren starter ligger man også mærke til det asap, men skruer man lidt op for anlægget, og så er det hurtigt glemt igen.
I3 Plug-in hybrid burde koste være forfærdelig dyr, men for hver kilometer en benzindreven bil kører over 16 km/l, får man et fradrag i afgiften på 4.000 kr. Dermed er der reelt set sparet 602.800 kroner i afgift, men man slipper ikke for minimumsafgiften på 20.000 kroner. Da i3 plug-in hybrid næsten er afgiftsfritaget koster den blot omkring 50.000 kroner yderligere, og det er bestemt en god pris for den ekstra anvendelighed. Prisen er dermed 335.600 kroner mod den almindelige i3’ers 282.000 kroner.
Mere miljøfis om i3:
– Sædebetrækket i i3 af tekstil består af næsten 100 % genanvendt polyester.
– I3’eren er produceret af 100 % ren energi på fabrikken i Leipzig. Fabrikken har fire vindmøller.
– BMW effektiviserede fabrikken, således elforbruget blev reduceret med 50 % og vandforbruget med 70 %!
– Udendørsarealerne vedligeholdes af 36 forskellige fuglearter og dermed ikke maskiner.
– BMW har været verdens mest bæredygtige bilproducent fra 2005 til 2012 og igen i 2014 på Dow Jones Sustainability Index’ rangliste.
Vi synes:
I3’eren med range extender løser et af de ”basale” problemer med i3’eren, rækkevidden. Dog vil man stadig føle sig begrænset, hvis man har et meget stort kørselsbehov, men i3 plug-in hybrid er et skridt på vejen.
BMW I3 PLUG-IN Hybrid
Elmotor og 0,647 liters tocylindret benzin
Ydelse: 125 kW(170 hk) hk v. 4.800 omdr/min, 250 Nm
Præstationer: Topfart: 150 km/t – 0-100 km/t: 7,9 sekunder
Forbrug: 166,7 km/l
Køreklar vægt: 1.390 kg
Mål i cm: 399,9, 177,5, 159,7
Bagagerumsvolumen: 260/1.100 liter
Pris: 335.600 kr. (testmodel: 391.943 kr.)