1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: faceliftet Suzuki Swift
0

Test: faceliftet Suzuki Swift

Test: faceliftet Suzuki Swift
0
0

Swift er uden tvivl Suzukis mest populære model på det danske marked. Den har nu fået et moderat facelift, og samtidig skal vi byde velkommen til den nye dualjet-motor fra den japanske bilproducent. Vi har testet den helt nye motor i den knapt så revolutionerende opdatering af en Swift.

Siden lanceringen i 2005 har intet mindre end 27.000 danskere fået fingrene i en spritny Suzuki Swift. Og man skal som bekendt passe på med at ændre på noget, der allerede er en stor succes, så det seneste facelift af Suzuki Swift består faktisk blot af LED-kørelys og mulighed for et hvidt tag. Det er i hvert fald de synlige forskelle.

Det mest interessante ved den nye Swift er dog motoren – den nye dualjet med to indsprøjtningsdyser pr. cylinder. Det giver ikke flere kræfter, men brændstofforbruget er forbedret med lidt over 10 procent, så den nu klarer et teoretisk forbrug på 22,7 km/l.

Læs også:  Hvad er et partikelfilter?

Der er som sagt ikke ændret på designet, men Swift’en fremstår da også fortsat moderne og frisk at se på. Det sporty image ligger godt i tråd med de fine køreegenskaber med et velbalanceret styrtøj, en letkørt gearkasse (som dog fortsat kun fås med fem gear) og nogle komfortable sæder, som yder tilpas meget støtte ved frisk kørsel.

Desværre lever den nye motor ikke op til bilens image. For det kan godt være, at den har et væsentligt flotte forbrug end den tidligere model, men der er ikke meget saft og kraft over den. I de lave omdrejninger har den næsten intet moment, og når du kommer op på de 4.400 omdrejninger, hvor den begynder at levere noget kraft, så begynder støjen fra motoren for alvor at forplante sig ind gennem kabinen. De 90 hk får du også først fuldt udbytte af ved 6.000 omdrejninger, og i den ende af skalaen er det nærmest ubehageligt at opholde sig i bilen pga. motorstøj. Man skal i hvert fald være opmærksom på støjen i kabinen, hvis man forventer at skulle tilbringe mange timer på motorvejene.

Læs også:  Vinterklar bil: De vigtigste opgaver for at sikre, at din bil klarer kulden

I forbindelse med lanceringen af den nye Swift er priserne sænket med ca. 15.000 kroner. Den billigste udgave er en tredørs version til 109.900, som dog kører videre med den gamle motor. De andre udgaver har fået den nye motor, og her koster billigste femdørs version 127.990 kroner. Her er bl.a. aircondition standard. Og så er der alle de andre praktiske ting som opbevaringsrum, masser af kopholdere, god plads på bagsædet og acceptabel bagageplads i det 211 liter store bagagerum.

Vi mener:

Er man på udkig efter en minibil, er Swift et rigtig godt bud. Utrolig meget bil for pengene og en sund økonomi gør Swift endnu mere attraktiv.

Suzuki Swift Dualjet, 5-dørs Action
1,2 liters firecylindret benzin
Ydelse: 90 hk v. 6.000 o/min
Moment: 120 Nm v. 4.400 o/min
Topfart: 165 km/t
0-100 km/t: 12,3 sek
Oplyst forbrug: 22,7 km/l
Køreklar vægt: 1.035 kg
Mål i cm: L: 385 B: 170 H: 151
Bagagerumsvolumen: 211 / 902 l.
Pris: 149.990,-

tags: