1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Ferrari 458 Italia
0

Test: Ferrari 458 Italia

Test: Ferrari 458 Italia
0
0

Jeg har altid haft et specielt forhold til Ferrari, men alligevel har jeg kun stiftet bekendtskab med 360’eren og 430’eren, så da jeg pludselig blev tilbudt at køre Ferrari 458 var svaret selvfølgelig ja.

Den knaldrøde Ferrari triller ind på tanken, men jeg er ikke et sekund overrasket, for jeg har kunne høre den på lang afstand. Lyden fra den 4,5-liters ottecylindret motor er meget karakteristisk, men ikke lige så ekstrem som i 430’eren eller 360’eren – men mere om det senere.

Chaufføren er en efterhånden god bekendt, og frem for at flygte fra de nysgerrige og misundelige blikke på tankstationen vælger vi at parkere den, for at se nærmere på detaljerne med en kop kaffe i hånden. Vi er begge ganske betaget af designet det italienske designhus Pininfarina har formået at skabe, der bl.a. inkluderer tre udstødningsrør i midten, som drager en parallel til F40’eren. Men inden vi kører ud mod landevejene bliver vi enige om, at vi nok hellere lige må vaske 458’eren inden vi tager billeder – men selvfølgelig ikke i en almindelige bilvask!

Bag rattet er der en række elementer man kan nikke genkende til fra F430’eren, men alligevel er alting så anderledes. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at Ferrari har ville hæve samle- og materialekvaliteten betydeligt, og det kan selvfølgelig mærkes. F430’eren imponerer ikke med sin kabine, der heller ikke ligefrem er specielt funktionel – man sætter sig dog bare ind bag rattet, og så handler det ellers om at køre. I Ferrari 458 er der også små lækre detaljer, og samlet set giver det en markant bedre kabinefinish. Dermed ikke sagt, at den er mindre førerorienteret end før, for 458’eren handler stadig om chaufføren, men det er gjort på en elegant måde, mens Michael Schumacher som også har hjulpet med kabineindretningen, har stået for der ikke er for mange dimsedutter. På rattet styrer man alt fra blinklys, langt lys, vinduesviskere o.l., hvilket tager lidt tid at vænne sig til, men herefter er det yderst effektivt.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Med motoren tændt og Manettino i Sportsfunktionen triller vi af sted mod vaskepladsen. 458’eren er på ingen måde svær at køre, og den er faktisk overraskende hengiven ved stille bykørsel. Støjniveauet er også relativt lavt ved stille kørsel, og gearkassen er ikke længere en sekstrins manuel selvskiftende, men derimod en F1 syvtrins dobbeltkoblings, hvilket betyder skiftene er ganske komfortable – men ikke helt på komfortniveau med Volkswagens DSG.

Efter bilen er blevet vasket sætter vi kursen mod nogle snoede landeveje velvidende om, at Ferrari 458’eren nok er for meget af det gode til de danske landeveje. Inden vi triller ned på motorvejen skifter jeg Manettino til Race-mode, hvor der også straks bliver åbnet mere for spjældet. Race-indstillingen overlader også mere til chaufføren, og det er her man har den maksimale performance uden at give køb på alle sikkerhedsindstillingerne. Man kan dog også vælge CT-indstillingen, hvor den tillader overstyring til bilens grænser bedre, og hvis man har ekstra underbukser med kan man udforske CST-programmet, hvor både stability og traction control bliver slået fra, hvilket giver maksimal frihed – hvis man ellers kan styre det, så man ikke torpederer det første vejtræ, og må bruge resten af livet i en rullestol.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

På vej ned af motorrampen giver Race-indstillingen dog også spænding nok hele vejen op til 9.000 omdrejninger. Lyden er markant dybere end F430’eren, mens 360’eren nærmest er skrigende. Jeg savner dog lydoplevelsen er mere ekstrem i kabinen, men det kan hurtigt løses med en Capristo-udstødning. Dermed ikke sagt 458’eren ikke lyder af noget eller lyder dårligt – lyden er nemlig ekstrem og guddommelig!

Allerede efter jeg satte mig ind i bilen trykkede jeg en ekstra gang på gearkassens Auto-knap, hvorefter man selv styrer gearskiftene fuldstændig. Gearskiftene er lynhurtige og kontante. Ved stille bykørsel var skiftene komfortable, men lige så snart motoren får omdrejninger kvitterer gearkassen med lynhurtige og ubarmhjertige skift, der sikrer du kommer hurtigst muligt af sted mod topfarten på 325 km/t. Accelerationen fra 0 til 100 km/t tager blot 3,4 sekunder, og det føles ret hæsblæsende, når alle 570 hestekræfter sendes til baghjulene. Motoren leverer først de 570 ponyer ved 9.000 omdrejninger i minuttet og det fulde moment på 540 Nm ved 6.000 omdr/min, og derfor skal man give den nogle omdrejninger – husk på den 4,5 liters V8’er ikke får hjælp fra nogen turbo. Da 458’eren blev præsenteret i 2009 tog den rekorden for højeste literydelse for en benzin produktionsbil! 127 hk pr. liter.

Trods 458’eren ”blot” har 80 heste mere end F430’eren, så føles kraftforskellen ret ekstrem. Det skyldes dog 458’eren både har væsentligt mere moment og hk ved både lave og høje omdrejninger, mens 458’eren generer 360 kilo downforce mere – og det betyder en del! Faktisk har 458’eren allerede 80 % af sit moment ved 3.250 omdrejninger i minuttet!

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Ude på landevejene oplever man ikke 458’erens fulde potentiale, da der simpelthen er for snævert, og der er alt for mange kræfter at lege med. Man får dog hurtigt et indtryk af, at den er en ekstrem køremaskine. Accelerationen mod hver kurve er ekstrem, men man føler sig godt beskyttet i racersædet modsat F430’eren, hvor hele kabinen ryster og man er bange for den nærmest falder fra hinanden. Deaccelerationen er også ekstrem med de keramiske bremser, der sørger for man nærmest sidder helt oppe i forruden, hvis man ellers træder den ordentligt ned.

Der er uden tvivl belæg for, at Ferrari 458 er iblandt de bedste allround sportsvogne i verden, og skiftet fra F430 til 458’eren er på alle måder opsigtsvækkende. Det føles mest af alt som om, at der er blevet sprunget en generation over.

Vi er efterhånden tilbage hvor vi mødtes på tankstationen, hvor jeg overdrager nøglerne og sætter mig ind i den nye snusfornuftige KIA Optima jeg ankom i…

Vi synes:

Den komplette sportsvogn, der kan tilfredsstille dine vildeste racerfantasier når det ønskes, men stadig være overraskende alsidig.

Ferrari 458 Italia
4,5-liters ottecylindret benziner
Ydelse: 570 hk v. 9.000 o/min
Moment: 540 Nm v. 6.000 o/min
Topfart: 325 km/t
0-100 km/t: 3,4 sek
Oplyst forbrug: 7,5 km/l
Køreklar vægt: 1.485 kg
Mål i cm: L: 452,7 B: 193,7 H: 121,3
Pris: 4.390.000 kr.