1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Honda Accord Type S
0

Test: Honda Accord Type S

Test: Honda Accord Type S
0
0

Sportsmodellen af Honda Accord hedder Type S, og kan erhverves med enten en 2.2 liters dieselmotor som yder 180 hestekræfter eller en billigere 2.4 liters benzin med 201 hestekræfter.

Kigger man på specifikationerne er de næsten ens:

Benzin:
0-100 km/t = 8,3 sek
Topfart = 222 km/t

Diesel:
0-100 km/t = 8,7
Topfart = 217 km/t

Prisforskellen er dog 61.300 kr., hvor det selvfølgelig er benzinmodellen som er billigst. Dieselmotoren er også mere brændstoføkonomisk med 17,5 km/l, mens benzinmotoren kører 11,6 km/l, og er 640 kroner dyrere i årlig grøn ejerafgift.

i-VTEC motor med 201 hk

Testbilen var benzinmodellen med 201 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 230 Nm fra 4.200 til 4.400 omdrejninger i minuttet.

Ved normal kørsel føler man ikke, at der er cirka 200 hestekræfter under motorhjelmen. Når man kommer ud på motorvejen, kan man dog hurtigt mærke, at man ikke skal træde for meget på speederen.

Selvom man ikke ved bykørsel føler, at der er 200 hestekræfter, så kan man mærke, at motoren er stærk og godt bygget.

Accord er en ’’Drivers car’’

Der er ingen tvivl om, at Honda Accord er en ’’drivers car’’, hvor der er massere af plads i kabinen. – Her udmærker Accord sig specielt ved, at den ikke tager udgangspunkt i passagererne, men den vil give den bedste oplevelse til chaufføren.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Her er det specielt køreegenskaberne som er gode, med et super præcist styretøj, mens man inden i kabinen har aluminiumspedaler, lækkert læderrat, behagelige sæder i dellæder med røde syninger og en lille gearstang som man præcist kan styre gearkassen med.

Gearingen kan vi derudover nævne er utrolig lav, da man allerede fra 50-55 km/t kan køre i sjette gear. – Derfor kunne man frygte, at motorvejskørsel ville blive larmende, men det er ikke tilfældet.

Derudover finder man også flere smarte rum, hvor man kan gemme ting, som biltyven ikke skal kunne se.

Er Accord Type S en sportsbil?

Det korte svar er nej. Selvom Type S er strammet op, og man har ekstra hestekræfter, så er ordet ”sport” måske en smule for optimistisk. – Det er først når man lader Accord Type S får omdrejninger, at den føles som en af de rigtig kvikke familiebiler.

Type S snor sig dog hurtigere igennem svingende end den normale, og på motorvejen sætter man pris på de forskellige sportstilføjelser, da bilen er mere retningsstabil, og man føler sig mere i et med bilen.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Kend Honda Accord Type S

Udefra kan man kende Honda Accord Type S på sine aero kofangere, for og bag samt sideskørter. Derudover finder man også et sæt 18’’ alufælge på de store 235/40 R18 dæk.

En lille limousine

Indeni klager man bestemt ikke over pladsen i bredden, og foran er der fint med plads til både passager og chauffør.

Familier med ældre børn vil dog finde pladsen på bagsæderne lidt for snæver. – Når man først har spændt sig fast, så sidder man dog godt, og det gør bestemt ikke noget med længere ture, da sæderne er behagelige og giver en god støtte.

Bagagerummet er på 467 liter, hvilket ikke er klasseledende, men ganske fornuftigt.

Sidst men ikke mindst er Accord Type S udstyret med et premium lydanlæg, som har ti højtalere og en subwoofer der leverer en rigtig fornuftig lyd.

Konklusion:

Honda er kendt som ’’Japans svar på BMW’’, hvorfor de kan prissætte sig en smule højere end deres asiatiske kolleger. Det er dog velfortjent, at de kan kalde sig for ’’Japans svar på BMW’’, da Accord, Civic og alle de andre Honda-modeller er skarpere end de andre nuværende asiatiske alternativer.

Læs også:  Stjerneregn over ny sikkerhedstest

Kører man meget på motorvej, så vil man sætte pris på de ekstra hestekræfter samt retningsstabilitet. – Ellers vil den 2.0 liters benzinmotor med 156 hk dække de flestes krav. – Også er den mere komfortabel ved bykørsel.

Kort sagt er kørestillingen og komforten for chaufføren blandt klassens bedste, men man skal enten være Honda-fanatiker eller have specielle krav for, at man kan nyde de 201 hestekræfter.

Honda Accord Type S

Ydelse: 201 hk ved 7.000 omdr./min / 230 Nm ved 4.200-4.400 omdr./min

Præstationer: Topfart er 222 km/t. 0-100 km/t på 8,3 sek

Oplyst forbrug: 11,5 km/l – 201 g/km

Mål i cm: Længden: 475 cm, Bredde: 184 cm, Højde: 147 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 421.300 kr.

tags: