Home Bilnyheder Test: Kia Optima 2.0 MPI Advance
0

Test: Kia Optima 2.0 MPI Advance

Test: Kia Optima 2.0 MPI Advance
0
0

Kia har tidligere været at finde i firmabilsklassen, hvor det var Kia Magentis, der skulle dyste mod de populære traditionelle modeller. Det var dog ikke nogen succes. Mildest talt. Men nu skal Optima tage revanche.

Kun 36 solgte Magentis-modeller blev det til i 2009. Til sammenligning solgte Toyota samme år mere end 3.200 Avensis’er, Ford solgte 2.300 Mondeo’er og Opel Insignia blev solgt i næsten 2.500 eksemplarer. Men nu forsøger Kia sig altså igen, og denne gang er der ikke sparet på udstyret.

Komfortabelt udstyrsstykke
Kia Optima er ligesom sin koreanske fætter, Hyundai i40, en veludstyret bil, som på dette punkt kke vil stå i skyggen af konkurrenterne. Når man sætter sig ind i Optima bemærker man da også med det samme, at det ikke er en skrabet asiatisk plastic-bil, der er tale om. Rattet er svøbt i læder. Instrumenteringen er overvældende – men trods alt overskuelig. Pladsen på forsædet er fremragende. Og det samme gælder bagsædet. I det hele taget har Optima et rigtig godt udgangspunkt for at udfordre den etablerede firmabilsklasse.

Læs også:  Elbiler er billigst i drift – indtil videre

Kia Optima kommer dog til kort, når regn og blæst begynder at mase på. Den er simpelthen ikke lydisoleret godt nok. Allerede ved 110 km/t på motorvejen skal stemmen for alvor hæves, hvis man vil føre en samtale, da der er relativt meget støj i kabinen. Og når man ser i bagagerummet, er det da også tydeligt, at der er sparet på isoleringen, da der er steder, hvor der slet ikke er isoleret. I vandpytter hører man også tydeligt, hvordan vandet pisker op i hjulkasserne. Det ødelægger lidt af det samlede udtryk af en bil, som ellers tegner et billede af acceptabel kvalitet.

Koreaner i nye klæder
Selvom Kia Optima for danskerne er en relativt ny model, så stammer selve bilen faktisk fra 2010. Den har dog før introduktionen i Danmark fået en omfattende opdatering med ændret front og bagende, et nyt infotainment-system og et højere kvalitetsniveau. Vi har tidligere testet Optima med en 1,7-liters dieselmotor med 136 hk, som vi virkelig ikke var særlig imponerede over. Og det er altså et alvorligt parameter at skuffe på, når konkurrenter som Insignia, Passat og Mondeo præsenterer nye, effektive og kraftfulde motorer.

Læs også:  Clarksons dom: Her er de bedste og værste biler 2018

Til gengæld er vi mere begejstrede for denne 2-liters benzinmotor med 167 hk, som også fås i Optima. Den reagerer langt bedre, og de 31 ekstra heste mærkes også positivt. Desværre opnår den teoretisk kun 14,3 kilometer på en liter benzin ved blandet kørsel, hvilket ikke kan betegnes som særlig ambitiøst. I praksis viste forbruget sig i løbet af testperioden at ligge lige i underkanten af 12 km/l.

Klassiske Kia-dyder
Endnu en gang skal Kias imponerende garanti på 7 år eller 150.000 km. lige fremhæves. I en bil, der henvender sig til firmasegmentet, må det dog siges at have langt mindre betydning end normalt, fordi 150.000 km. opnås hurtigt, og derfor har garantien ikke den store effekt, når bilen som udgangspunkt sælges videre efter tre år. En sidste – og langt mere væsentlig – detalje er, at man for nyprisen på en Kia Optima kan købe to biler for samme pris som flere af konkurrenterne.

Læs også:  BMW Z4 – nu igen med blød top

Vi synes
Kia har med Optima bevæget sig i en ny retning med et markant anderledes, coupe-inspireret design. Både inde og ude er designet elegant, udstyrspakken er imponerende og prisen er overbevisende. Desværre imponerer motoren ikke, når det gælder brændstofforbruget, men i det mindste er benzinmotoren langt bedre end den sløve dieselvariant.

Kia Optima, 2.0 MPI Advance
2,0 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 167 hk v. 6.500 omdr/min, 196 Nm v. 4.800 omdr/min
Præstationer: Topfart: 210 km/t – 0-100 km/t: 9,5 sekunder
Forbrug: 14,3 km/l – 162 g/km
Køreklar vægt: 1.554 kg
Mål i cm: 485, 183, 146
Bagagerumsvolumen: 505 liter
Pris: 329.999 kr.

tags: