Home Bilnyheder Test: KIA Rio 1.1 CRDI World Cup
0

Test: KIA Rio 1.1 CRDI World Cup

Test: KIA Rio 1.1 CRDI World Cup
0
0

Der findes mange fornuftige pendlerbiler, og der er ofte forskellige kampagnemodeller af dem, hvor man får ekstra meget for pengene.

I øjeblikket har KIA en såkaldt World Cup udgave af sine forskellige modeller, da de er sponsorerer verdensmesterskabet i fodbold i Brasilien. På KIA Rio kan man derfor spare 30.000 kr. på alle fire motorvarianter. Det kræver dog man vælger kampagnemodellen, hvor man bl.a. har fuld-elektronisk klimaanlæg, sædevarme, regnsensor og ratbetjent radio. Overordnet mangler man i hvert fald ikke udstyr for en bil i Polo-klassen, og der er fine muligheder for tilpasning af førerpositionen, da rattet også er firevejs justerbart.

Dog kommer KIA ikke udenom, at Rio efterhånden godt kunne trænge til et lille facelift -specielt i kabinen og motorrummet. Materialerne føles ikke videre lækre, og kabinen lugter meget syntetisk når bilen er helt ny – men gud bevares, det er en bil til 159.999 kr. med masser af udstyr, når man vælger den mindste dieselmotor under motorhjelmen.

Den mindste diesel er en trecylindret 1.1 liters med 75 heste og 170 newtonmeter, så det er bestemt ikke de dynamiske præstationer man skal forvente at blive imponeret over. 0-100 km/t er klaret på lidt over 16 sekunder, hvorfor man skal tage af sted i ekstra god tid, for du kan umuligt skynde dig.

Brændstoføkonomien er dog mere imponerende, da motoren på papiret i en ECO-udgave er angivet til 31,3 km/l, mens den i World Cup står til 27,8 km/l. I testperioden nåede vi ikke helt derop, hvilket til dels skyldes bilen var helt ny, og motoren derfor overhovedet ikke var tilkørt.
Motoren har også en hylen fra turboen når speederen trædes helt i bund, hvilket de fleste moderne turbomotorer er blevet vænnet af med. Man kommer heller ikke uden om, at det er en motor optimeret til økonomi, og derfor er den ret grov.
Gearkassen er en sekstrins manuel, og den kan man bestemt ikke klage over. Desuden er det dejligt med et sjette gear på motorvejen, da det holder brændstoføkonomien oppe og støjniveauet lidt nede.

Rio med den 1.1 liters dieselmotor er meget letkørt og fast i undervognen. Man skal dog ikke forvente at få klassens mest komfortable eller velkørende bil, for så skal man kigge på hhv. Polo og Fiesta. Vælger man en af disse med udstyr som Rio World Cup, så bliver det dog også et lidt andet prisleje.
Støjniveauet er holdt på et acceptabelt niveau, og bagagerumspladsen er udmærket uden at være prægende for klassen.

Desuden skal man huske på, at alle KIA-modeller leveres med syv års garanti og op til 150.000 kilometer, hvilket er guf for enhver pendler!

Vi synes

Oplagt pendlerbil, hvor man både får syv års garanti samt masser af udstyr og en sund økonomi. Men kabinen er kedelig og motoren fremstår grov og lidt gammeldags.

KIA Rio 1.1 CRDI World Cup
1.1 liters trecylindret dieselmotor
Ydelse: 75 hk v. 4.000 omdr/min, 170 Nm v. 1.500-2.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 160 km/t – 0-100 km/t: 16,1 sekunder
Forbrug: 27,8 km/l – 94 g/km
Køreklar vægt: 1.218 kg
Mål i cm: 404,5, 172, 145,5
Bagagerumsvolumen: 288-923 liter
Pris: 159.999 kr.

tags: