1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Nissan Juke DIG-T
0

Test: Nissan Juke DIG-T

Test: Nissan Juke DIG-T
0
0

Nogle vil mene, at Nissan Juke burde være forblevet en intern joke i Nissans design-afdeling. Der er rigtig mange, der elsker at hade den. Det er heller ikke særlig svært. Men der er også en lille dedikeret skare, som elsker den af nøjagtig samme årsag: Det vanvittigt aparte udseende.

Med sine brede hofter, runde linjer og ikke mindst de tre sæt lygter i front, hvoraf de det ene nærmest er krøbet helt op over kølerhjelmen og op til forruden, er Nissan Juke noget af en opmærksomhedsmagnet. Særligt i en så grotesk skriggul farve, som det her er tilfældet.

Glem udseendet
Men når man først har sat sig til rette i sæderne, trykket på start-knappen og ladet speederen dale, så kan man sagtens abstrahere fra det sindssyge udseende. 190 heste fordelt på fire hjul er altså noget, der bør kunne sætte et smil på læben hos enhver. Det gør det i hvert fald hos undertegnede.

Og selvom der er tale om en SUV med frihøjde nok til at køre hen over både vejbump, kantstene og selvforskyldte cyklister, så har Juke et tilpas lavt tyngdepunkt til, at den ikke krænger i svingene, selvom hastigheden er til den friske side. Den føles fast og stabil i affjedringen, og styretøjet giver god respons fra dækkenes møde med asfalten.

Læs også:  Porsche hylder ikon med ny eksklusiv version

I det hele taget er det virkelig en fornøjelse at køre Juke. Der er dog én teknisk detalje, som for alvor kræver tilvænning, og som jeg virkelig ikke bryder mig om: Det irriterende CVT-gear, som er et trinløst gearsystem. Hvor en almindelig automatgearkasse eller dobbeltkoblingsgearkasse skifter mellem et fast antal gear, så varierer udvekslingen her hele tiden efter hastighed og belastning. Det betyder, at når man trykker på speederen, ryger omdrejningstælleren i vejret, og den falder først til ro igen, når den ønskede hastighed er nået. Lydmæssigt har vi altså med en gearkasse at gøre, som konsekvent får én til at lyde som en “bedstefar”, der ikke kan finde ud af at skifte gear. En ærgerlig detalje.

Smarte løsninger
Gearkassen er dog et enkeltstående tilfælde, hvor Juke falder igennem. For der er adskillige ting, jeg godt kan lide ved den lille SUV. Eksempelvis kan jeg godt lide instrumenteringen. Det er ikke det mest elegante, jeg har set. Men det er let at betjene og meget funktionelt.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Og så er Juke vanvittig let at parkere med takket være et avanceret kamerasystem. Den har nemlig ikke kun et vanligt bakkamera. Den har også kamera foran. Og ja, så har den minsandten og kamera i begge sidespejle, så du kan se hele vejen rundt om bilen. Det danner et overbliksbillede, som systemet konverterer til et luftbillede af bilen. Der fungerer afsindigt godt, og man kan let parkere direkte ind i en bås eller langs en kantsten. Det ser man ikke i andre biler i den her prisklasse.

Nøglefri betjening er også gennemført. Du kan låse dig ind, tænde bilen, køre, slukke bilen og låse dig ud igen uden at skulle have nøglen op ad lommen. Det er en rigtig fin løsning.

Enkelte mangler
Desværre kan rattet ikke justeres ind og ud. Så med mine relativt lange ben kommer jeg til at sidde i en position med meget strakte arme, hvilket ikke er holdbart på lange køreture.

Og selvom Juke rent typemæssigt er er en SUV, så må man sige, at det ikke ligefrem er en stor bil. Pladsen i bagagerummet er ikke overvældende med blot 207 liter. Og det er pladsen på bagsædepladsen heller ikke. Så det er ikke den praktiske løsning til familien.

Læs også:  Fuldelektriske køretøjer i Danmarks kommuner: Hvem ligger i spidsen?

Vi synes:

Hvor er det dog befriende og skønt med en bil som Nissan Juke, der skiller sig ud fra mængden. Det er en ufatteligt underholdende bil. Både at se på og at køre i – designet er unikt og køreegenskaberne er rigtig gode. Desværre er pladsen ikke overvældende, CVT-gearkassen er der ikke meget pænt at sige om, og brændstofforbruget ligger i den let uambitiøse ende.

Nissan Juke, DIG-T 190 Tekna, 4WD, Xtronic

1.6 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 190 hk v. 5.600 omdr/min, 240 Nm v. 2.000 omdr/min
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Forbrug: 15,4 km/l – 153 g/km
Køreklar vægt: 1.431 kg
Mål i cm: 414, 177, 157
Bagagerumsvolumen: 207-786 liter
Pris: 343.990 kr.

tags: