Home Bilmærker Vignale – Støjfri luksus fra Ford

Vignale – Støjfri luksus fra Ford 8.5

Vignale – Støjfri luksus fra Ford 8.5
0
0

Anmeldelse

8.5

Ford's Mondeo Vignale er en stor dejlig bil. to ting skiller sig ud. Den ene er Vignale's støjsvaghed. Tyst kørsel ved alle hastigheder. Det er faktisk en undervurderet egenskab i en rejsebil. Den anden styrke er den 2-liters diesel og automatgearkassen. De spiller godt sammen og alt i alt er Vignale værd at kigge på, hvis du skal have nu bil i den store firmabil klasse og ikke vil have endnu en Audi A6.

Motor & gearkasse8.6
Køreegenskaber7.7
Komfort9.5
Plads9.6
Udstyr7.9
Pris7.5

Ford vil ind i kampen om de kunder, der ellers køber Audi, BMW eller Volvo. Derfor har Ford introduceret Vignale der skal løfte Mondeo ud af den grå masse af leasingbiler og ind i et mere luksuriøst marked. 

Der er ingen tvivl om, at Ford Mondeo er en god bil. Stor og rummelig, letkørt og komfortabel. Det er den også, når Ford klasker et Vignale mærke bagpå og giver Mondeo’en en omgang læder og luksus for at tage en bid af det marked, hvor konkurrenter som BMW og Mercedes og Volvo ellers har sat tænderne godt fast i.

ford-mondeo-vignale-2

Vignale-navnet kommer fra en italiensk karrosseribygger, der i sin tid stod bag eksklusive ombygninger af især italienske biler. Vignales design var til tider noget … specielt, men det helt skøre har Ford, der i dag ejer rettighederne til navnet ikke adopteret på deres versioner med det navn.

Læs også:  Suzuki Vitara går efter konkurrenterne

Udefra er Vignale pyntet med krom og emblemer, der skal gøre det klart, at det ikke ‘bare’ er en Mondeo, men en Vignale. Designet er  ikke noget særligt, men Mondeo er en pæn bil og den er pænere med det trim Ford brugfer på karrossen i Vignale-versionen.

KomFord

Bilen starter man på en knap med nøglen i lommen, og man leder forgæves efter flere køreprogrammer i bilindstillingerne. Det forstår man godt efter et par dages kørsel, for Mondeo Vignale er, med den automatiske gearkasse og 180 diesel hestekræfter, afstemt til maksimal komfort. Det kan man synes om, hvad man vil. Det appellerer sikkert ikke til alle og afskrækker decideret gadgetfreaks, men i tilfældet med Vignale er der ikke noget at komme efter. Den kører godt.

ford-mondeo-vignale-6

På landevejen er der rigeligt med kræfter til overhalingerne og gearkassen gearer hurtigt ned og sender den store vogn fremad. Motorvej og høj fart er intet problem.  Køreegenskaberne i Vignale er gode. Affjedringen tager stort set alle ujævnheder og forvandler dem til ingenting. I sving og på snævre veje er Vignale en det den er – en stor bil, der er skabt til noget andet end frisk kørsel på snævre veje. Det bliver aldrig Vignale’s livret, men når det er sagt, så er det jo heller ikke for at æde sving og køre ræs gennem hårnålesving man køber en bil som den.

Læs også:  Nu går Mercedes for alvor el-amok

Mondeo Vignale er bygget til at være en luksuriøs oplevelse, der – i den testede version – er udstyret med stort set alt. Fords infotaintmentsystem SYNC 2 er der med tolv højtalere og Sony-lyd, LED-forlygter, 18” eller 19” letmetalfælge laminerede ruder for lavere støjniveau og Active Noise Cancellation (aktivt støjdæmpningssystem) på dieselmodellerne, der sænker støjniveauet betragteligt i følge Ford. Der er tyst i kabinen og undervognen suger bump og forhindringer op på fornem vis.  Det skyldes, at Ford har monteret laminerede ruder for at  give et lavere støjniveau og Active Noise Cancellation, der er et aktivt støjdæmpningssystem på dieselmodellerne, der sænker rumlem og motorstøj ifølge Ford.
Det virker.

Inde i kabinen er man omfavnet af luksus. Sæderne er lækre og af læder og flot betrukket, instrumenterne er lcd og det er let at finde en kørestilling, der passer for rattet kan justeres i højde og længe og sæderne støtter som de skal, med vægten lagt mere på komfort end sport.

Kæmpe bagagerum

Der er god plads i Fords Vignale. Foran er det let at finde en behagelig kørestilling og selv med voksne og lange ben foran er der rigelig plads til voksne på bagsæderne. Og så er der bagagerummet, hvor man let kan få plads til alle de dåseøl, der skal købes med hjem til havefesten, hvis man krydser grænsen. Der mangler dog nogle kroge til at fastgøre bagage.

Læs også:  Årets bil 2019 – finalefeltet er klar

ford-mondeo-vignale-3

Den testede Vignale var modelrækkens mindste. Men med 180 hk/400 nm og 220 km/t er det ikke dårligt og rigeligt.

Problemet er at Ford Vignale er en Ford. De samme penge giver dig en BMW 320d og 100.000 kroner til ekstraudstyr eller en Jaguar XE, Så selv om Ford Mondeo Vignale er lækker  og har et komfortniveau, der hører højere klasser til, så er der meget at vælge i mellem i den klasse. Det er en Ford til 600.000 kroner og skræller du Vignale-mærkerne af og nøjes med at kalde det en Mondeo, så sparer du omtrent 100.000 kr.
Men er du en af dem, som ikke gider have den samme Audi som naboen, så  tag en Vignale og nyd komforten og den super tyste køreoplevelse.

ford-mondeo-vignale-4

 

Her kan du se Ford’s egen Vignale-video.