1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Audi SQ7 – tyskernes nye dieselmonster
0

Audi SQ7 – tyskernes nye dieselmonster

Audi SQ7 – tyskernes nye dieselmonster
0
0

Stor, luksuriøs og hurtig, det må være de tre vigtigste ord, når den netop offentliggjort Audi SQ7 diesel skal beskrivelse.

Dermed har Audi endelig en konkurrent til den 4.4 liters V8-diesel Range Rover Sport, hvis der skal lidt power under hjelmen.

Audi SQ7 er blevet præsenteret få dage efter Q2’eren, hvilket højst sandsynligt er ganske nøje planlagt, da SQ7’eren hurtigt vil stjæle fokus hos alle os bilglade mennesker.

Den nye SQ7 er den første S-model af Q7’eren, og det er således den ultimative Q7, hvad både angår luksus og præstationer. Motoren er en nyudviklet 4.0 TDI V8 med to turboer og en elektrisk drevet kompressor. Således er ydelsen ekstreme 435 hk og 900 Nm selvom forbruget er på niveau med en sekscylindret diesel.

Det maksimale drejningsmoment på 900 Nm er til stede mellem 1.000-3.250 omdr/min, hvilket gør det til en særdeles hurtig og stor SUV. Quattro firehjulstræk er selvfølgelig standard, gearkassen er den ottetrins tiptronic og 0-100 km/t er overstået på 4,8 sekunder med en topfart på 250 km/t – altså det samme som en Audi S3. Audi oplyser det blandede brændstofforbrug er 13,5 km/l.

Foruden firehjulstrækket har bilen faktisk også firehjulsstyringen, da baghjulene kan dreje med op til fem grader. Det gør bl.a. parkeringen en del lettere. Afhængig af situationen kan bilen også automatisk styre baghjulene modsat af forhjulene, hvilket optimerer bilens dynamik og stabilitet. Firehjulsstyringen er en del af en køredynamikpakke, hvor man også får et sportsdifferentiale samt elektromekanisk aktiv krængningsstabilisering.

Læs også:  Spar penge med helårsdæk

Alle de smarte teknologier laver dog nok ikke om på, at Audi SQ7 fortsat vil føles en anelse stor, hvis man begynder at give den gas. Men det er højst sandsynligt en af de mest dynamiske SUV’er på markedet. Audi fortæller dog, at Audi SQ7 TDI er den letteste SUV i segmentet.

Chassiet beskrives desuden som Audis mest avancerede til dato. Foruden det elektromekaniske firehjulstræk, luftaffjedring og adaptive fjedre samt meget andet.

Ligesom SQ5’eren fortæller Audi, at der skulle være leget med lyden, så man får en symfoni af V8-lyd. Via Audi Drive Select kan man dog selv vælge, hvor meget opmærksomhed man vil tiltrække.
Udvendigt vil man dog også kunne genkende SQ7’eren på S-stylingen, der får den til at se mere sportslig ud. Den almindelige Audi Q7 er en smule kedelig, men SQ7’er ser rigtig godt ud.

SQ7’eren leveres med 20” fælge, men man kan tilkøbe 22”, hvis pengepungen er dyb og man mener det ser bedre ud. LED-forlygter er standard, mens der kan tilvælges Matrix LED forlygter.
Adaptiv luftaffjedring, elektrisk justerbare sportssæder i alcantara og læder, multifunktions sportslæderrat, større brændstoftank (85 liter) og meget andet er standard i SQ7’eren.

Indvendigt er Audi Virtual Cockpit med den 12,3” skærm også en mulighed, hvis man vil have den ultimative løsning, som Audi tilbyder, når det kommer til infotainmentsystemer. Dette skal kombineres med head-up display og MMI navigation plus. Til bagsæderne er der mulighed for Audi tablets, der sætter prikken over i’et.

Læs også:  Inspireret af Ørkenrally: Audi Q8 e-tron edition Dakar kombinerer eventyr og teknologi

Danske B&O er også på udstyrslisten, da man kan få et af deres anlæg med 19 højtalere og imponerende teknologi, der spiller hele 1.920 Watt!

Audi oplyser SQ7’eren allerede vil være på prislisten til sommer. Den danske pris kender vi endnu ikke, men i Tyskland koster SQ7’eren ca. 670.000 kr. (€89.900)

Foruden standardprisen skal man dog nok sætte en del penge af til ekstraudstyr, da der bl.a. er mulighed for hele 24 forskellige køreassistentsystemer – alt fra automatisk parkering, emergency citry brake, adaptiv fartpilot samt meget andet.