1. Home
  2. Bilnyheder
  3. BMW M760Li xDrive – nu med 12 cylindre
0

BMW M760Li xDrive – nu med 12 cylindre

BMW M760Li xDrive – nu med 12 cylindre
0
0

Hvis du troede 12-cylindrede biler hørte fortiden til, så troede du i særdeleshed forkert. BMW har netop offentliggjort den ultimative udgave af den nye 7-Serie med en enorm 12-cylindret motor.

Den nye bil hedder BMW M760Li xDrive og bag rattet af denne vil du næppe savne hverken moment eller hestekræfter. Den 12-cylindrede 6.6 liters motor får desuden hjælp af to turboladere, så øger den samlede ydelse til 600 hk og 800 Nm ved 1.500 omdr/min! 0-100 km/t er overstået på blot 3,9 sekunderm ed en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t. Vælger man M Driver Pakken kan topfarten dog hæves til 305 km/t.

Gearkassen er den ottetrins Steptronic automatgearkasse, som er blevet yderligere optimeret af M-afdelingen til at holde styr på de mange kræfter. Den leverer dermed også mere sportslige gearskift og ”downshift” går også hurtigere. Desuden har det også været vigtigt, at gearkassen skulle tilpasses karatestikken ved en V12-motor.

xDrive-firehjulstrækket sørger for maksimalt vejgreb og trækker ved almindelig kørsel primært på baghjulene.

Udefra vil modellen have store 20” M alufælge, mens der inde under kan spottes blå M bremsekalibre. Resten af designet er forholdvist diskret med side skirts, en anden udstødning, en lidt anden kofanger osv.

Læs også:  Fra 0 til 100 på et øjeblik: 3 lynhurtige biler

Normalt er en BMW 7-serie usædvanlig komfortabel, og det er fortsat målet med M760Li xDrive lige indtil man sætter det innovative Executive Drive Pro affjedringssystem i sportsindstillingen.

Om end vi er usædvanlig fristet af BMW M760Li xDrive, så er det faktisk ikke den hurtigste eller kraftigste udgave af den nye 7-serie på markedet. Forleden kunne vi fortælle om den nye Alpina B7 xDrive, der er en tunet udgave af 7-serien, som samtidig er blevet gjort mere eksklusiv. Alpina B7 yder 608 hk og 800 Nm fra en 4.4 liters TwinTurbo V8 motor og er forbi 100 km/t på 3,7 sekunder.

Også en hybridmodel er undervejs

Samtidig med 760Li xDrive er sløret for en hybridudgave af 7-serien også blevet løftet. Navnet er 740e og motoren er en firecylindret benzinmotor med to turboladere, som samtidig får hjælp fra en elektrisk motor. Samlet set er ydelsen omkring 326 hestekræfter og kører man kun på el er rækkevidden cirka 40 km (37 km hvis man vælger modellen med xDrive firehjulstræk). Batteriet er desuden på 8,2 kWh og kan oplades på under fire timer i et almindeligt stik samt på under tre timer vha. BMW i3 opladningsboksen.

Brændstofmotoren yder 258 hk og 400 Nm mellem 1.250-4.800 omdr/min, mens de sidste kræfter kommer fra elmotoren. Hybridmodellen af 7-serien kan accelerere fra 0-100 km/t på mellem 5,5-5,7 sekunder afhængig af model (firehjulstræk eller baghjulstræk).

Læs også:  CUPRA Tavascan: "Vi skubbede til grænserne uden at tænke på, hvad folk ville sige"

Brændstofforbruget er angivet til mellem 43,50-47,6 afhængig af model, hvilket er ganske imponerende bilens størrelse og specifikationer taget i mente.

BMW M760Li xDrive og 740e har verdenspremiere ved Geneve Motor Show i næste måned, men er der mon en endnu vildere M7 undervejs?