1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Duel: Maserati Ghibli vs. Jaguar XF

Duel: Maserati Ghibli vs. Jaguar XF

Duel: Maserati Ghibli vs. Jaguar XF
0
1

Maserati vil sælge 50.000 biler i 2015, og med under 7.000 solgte modeller i 2012 måtte italienerne stikke hovedet i blød. Svaret blev en dieselmaskine, og det næppe noget mange af de eksisterende Maserati kunder vil røre med en ildtang – men der er også brug for en hel del nye kunder, hvis det ambitiøse salgsmål skal nås.

Den nye Ghibli blev den første Maserati med dieselmotor, og det giver god mening at integrere lidt mere fornuft i den formindskede Quattroporte. Ghiblien er på størrelse med BMW 5-serien, og hvis man vil have volumen i salget, så er diesel et must trods de fleste vil mene det går imod Maseratis DNA.

Men kan Maserati Ghibli med dieselmotor overhovedet stå distancen? Vi tog den charmerende italiener til test mod en mere diskret englænder, Jaguar XF diesel Sport.

På papiret minder de to biler meget om hinanden! Begge brands er eksklusive, men efterhånden som Jaguar har fået gjort XF’eren mere folkelig med priser fra 765.000 kr. med 163 dieselheste, så er der ingen tvivl om, at Maseratien tager førerpositionen når det kommer til brandeksklusivitet.

Både Maserati Ghibli diesel og Jaguar XF diesel Sport har baghjulstræk, en otte-trins automatgearkasse, 275 heste og 600 newtonmeter. Kigger man videre i specifikationerne minder de to eksklusive limousiner stadig meget om hinanden, således forskellen på den køreklar vægt blot er 20 kilo, og Maseratien klarer 0-100 km/t på 6,3 sekunder, hvilket er 0,1 sekund hurtigere en Jaguaren – desuden kan det nævnes de begge er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Dermed er det to potente små diesellimousiner vi har linet op til duel.

Forførende smuk Maserati

Efter nogle minutters beundring hopper jeg bag rattet af Maserati Ghibli. Fanget af de forførende linjer kan det være svært at tænke kritisk, for der er noget helt specielt over at køre Maserati. Den lange front med treforken i midten skaber opmærksomhed på trods af farven ellers er anonym. Bagtil er der fire udstødningsrør, som fortæller der bør være en kæmpe motor under motorhjelmen, men i dette tilfælde er de kun tilstede for at fuldende designet. Det er som om folk ikke kan slippe synet af italieneren, når de først har opdaget den.

Læs også:  Fords Ikoniske Ranger pick-up går elektrisk i 2025 - Plug-in Hybrid på vej

Maserati Ghibli er baseret på Quattroporte, således den er 291mm kortere, har en 173mm kortere akselafstand og vejer 50 kilo mindre. Desuden deler de affjedringsopsætning og motorer, hvorfor testmodellens dieselmotor også er at finde i Quattroporte, hvor prisen starter fra lige under to millioner kroner med dansk afgift.

Bag rattet opleves Maserati Ghibli behagelig, men det skal nævnes den er lidt for hård med 21” alufælge til en merpris på knap 100.000 kroner… Det er 25.000 kroner per fælg, og jeg har aldrig holdt så langt fra kantsten, som jeg gjorde i testperioden.
Faktisk talte ekstraudstyrslisten udover alufælgene kun en lille træpakke til 18.000 kr. samt en læderpakke til lidt over 20.000 kr.
Læderet i kabinen var uden tvivl lækkert, men nogle steder kunne man blive lidt irriteret over plastikken, ligesom ratkontakterne også var i hård plastik. Dog har Maserati de smarte skifteknapper bag rattet, hvor man kan styre anlæggets lyd, skifte radiokanal osv., hvilket er yderst brugervenligt, da man typisk alligevel har hænderne placeret der.

Infotainmentsystemet er ikke ligefrem imponerende, og jeg ville personligt helst være foruden det, hvis man ikke tilvælger navigationen. Systemet er hurtigt, men opløsningen er meget ringe, og der er ikke nogen funktioner, som ikke kunne være klaret uden infotainmentskærmen.

Styretøjet i Ghibli er præcist, men man savner mere føling med det som sker på vejen. Med dieselmotoren skriver Maserati man næsten kan køre 17 km/l, hvilket er yderst imponerende! Dieselmotoren virker dog også lidt mere grov end den i XF’eren, men har til gengæld en bedre lyd når speederen trædes i bund.
Faktisk har Maserati bevist en dieselmotor sagtens kan lyde godt, hvis man hjælper den lidt på vej med to lydaktusatorer i udstødningssystemet. Trods den lyder godt af en diesel, så bliver mange forbipasserende skuffet, da de forventede et benzinvræl. De to lydaktusatorer kommer først rigtig i brug når man aktiverer ”sport”-programmet, hvor gearkassen ligeledes gør klar til spas og løjer sammen med en skarpere speederrespons. Faktisk er den otte-trins gearkasse i både Ghibli og XF den samme ZF-gearkasse, men dermed ikke sagt gearkassen arbejder på samme måde i begge modeller. I Ghibli er den langsommere til at geare ned efter man har prøvet kræfterne af, men til gengæld virker den kvikkere op gennem gearene.

Læs også:  Juli bød på vækst i bilsalget

Efter nogle hundrede kilometer skifter jeg fra engelsk til italiensk, fra fish and chips til lasagne – blot for at pointere jeg efterhånden har opdaget, at der er større forskel på de to biler end først antaget.

Jaguar XF kan stadig

Normalt har vi kunne konkludere XF’erens modeludvalg var småt, og priserne godt over de tyske konkurrenter. Dermed ikke sagt der ikke er værdi for pengene, men de ekstra finesser og den højere eksklusivitet må man selvfølgelig betale for. Nu er situationen pludselig vendt, og det er Jaguaren der har et stort modeludvalg til sammenligning med Ghiblien. Derfor er det den mest veludstyrede XF med største dieselmotor vi har måtte skaffe til duellen, før de matchede hinanden på kræfter og pris.

Jaguar XF er ligesom Ghiblien elegant, men de er elegante på hver sin måde. XF’eren på en mere gammeldags måde, da den er knap så fræk og moderne i linjerne som Ghiblien. På vejene tiltrækker XF’eren heller ikke samme opmærksomhed.

XF’erens dieselmotor er mindre grov og kører 15,9 km/l iflg. Jaguar selv, men vi nåede ingen af de to fabrikanters tal under testkørslen. Tyske BMW har dog stadig en vinder på hånden med den fantastiske 30d dieselmotor, hvortil ZF-gearkassen også fungerer lidt bedre.

I kabinen får man mere for sine penge, da en Jaguar er billigere end Maserati. I Portfolio-modellen er der dog næsten også læder overalt, og desuden kan man nyde ventilation i sæderne. En sjov detalje ved Jaguar er ved motorstart, da gearvælgeren skyder op fra midterkonsollen, og de motoriserede luftdysser åbner sig. En sjov detalje så længe det virker.
Infotainmentsystemet kan langt mere end i Maseratien, men er derimod også særdeles langsomt, og skærmen en hel del mindre.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

XF’eren havde 20” alufælge, og det havde den ingen problemer med at bære. XF’eren føles derfor mere komfortabel, men når vejene bød op til mere dynamisk kørsel virkede Maserati Ghibli en smule mere sportslig anlagt.

Bagsædepladsen er bedst i XF’eren, hvilket både gælder for loftshøjde og benplads. Dog er bagsæderne bedst i Ghiblien, da de her virker mere limousine-agtige, og man har bedre plads til armene. Bagagerummet er i begge modeller 500 liter.

Vi synes:

For de fleste ville valget i sidste ende nok aldrig hedde Jaguar eller Maserati, selvom de to biler har meget tilfælles på papiret. De er dog milevis fra hinanden, når man først har kørt og oplevet dem, hvor Jaguaren virker mere afslappet og tilbagelænet, mens Maseratien er den smarte italienske fætter med et logo på fronten der får alle til at vende sig. Sidstnævnte har også et mere eksklusivt brand, og det koster ekstra.

Jaguar XF Diesel Sport Portfolio
3.0 liters sekscylindret dieselmotor
Ydelse: 275 hk v. 4.000 omdr/min, 600 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 6,4 sekunder
Forbrug: 15,9 km/l
Køreklar vægt: 1.810 kg
Mål i cm: Længde: 496,1, Bredde: 187,7, Højde: 146
Bagagerumsvolumen: 500 liter.
Pris: 1.140.000 kr. (beskatningsgrundlag: 875.000 kr.)

Maserati Ghibli diesel
3.0 liters sekscylindret dieselmotor
Ydelse: 275 hk v. 4.000 omdr/min, 600 Nm v. 2.000 – 2.600 omdr/min
Præstationer: Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 6,3 sekunder
Forbrug: 16,9 km/l
Køreklar vægt: 1.835 kg
Mål i cm: Længde: 497,3, Bredde: 194,5, Højde: 146,1
Bagagerumsvolumen: 500 liter.
Pris: 1.390.000 kr.