1. Home
  2. Biltest
  3. First drive: KIA Rio
0

First drive: KIA Rio

First drive: KIA Rio
0
0

KIA vil ikke længere være kendt som ”det billige mærke”, men vil give massere af værdi for pengene, hvor den nye KIA Rio er et klart skridt i den rigtig retning indenfor alle områder.

KIA Rio platformen er hentet fra søstermodellen Hyundai i20, hvilket betyder at akselafstanden er hele 7 cm større end den gamle Rio. – Primært er pladsen brugt til passagererne bagved, hvilket gør det til en af B-segmentes mest rummelige biler, hvad angår benplads og ikke mindst komfort til passagerne. – Min egen højde er 195 cm, og jeg havde ingen problemer med benplads eller højden til loftet.

Sporty og dynamisk design

Langt de fleste er enige om at KIA Rio er en smuk bil, hvor der er tilføjet elementer, som man typisk ser på en coupé. – Derfor kan man nemt forveksle Rio med en sportsbil i bakspejlet. Rio er selvfølgelig udstyret med KIAs nyeste kendetegn, hvilket bl.a. inkluderer frontgrillen og en bagende som ligner et krympet og mere sporty Sportage bagparti. – KIA Rio har allerede vundet ’’Automotive Brand Contest 2011’’ for sit design.

Overskuelig KIA Rio med lækkert interiør

Ligesom i de andre nyere KIA-modeller føler man hurtigt, at man har et overblik over de mange knapper samt funktioner.

Interiøret er som standard i sort, men man kan tilkøbe et mere eksklusivt design, hvis man vil gøre den mere personlig. – Det giver en helt anden oplevelse af bilens ånd/kvalitet, og man bliver derfor hurtig vild med det!

KIA Rio undervogn og styretøj

Undervognen er utrolig godt afstemt, og klarer sig derfor udmærket på både motorvej og mere hullede bjergveje. Styretøjet fungerer godt sammen med undervognen, og selvom den på ingen måde er en sportsvogn, så føler man den ligger solidt på vejen, så der skal derfor en del til, før man oplever understyring.

KIA Rio er effektivt afskærmet for støj, og selv ved 120 km/t er der ikke meget motorstøj at klage over. – Ja, faktisk er den næsten helt lydløs!

Imponerende økonomisk 1.1 liters dieselmotor

Som udgangspunkt bør man glemme de to benzinmotorer, og der i mod kigge nærmere på den 3-cylindret 1,1 liters dieselmotor som yder 75 hk og 170 Nm fra 1.500-2.750 omdrejninger i minuttet. Selvom en 1.1 liters 3-cylindret dieselmotor ikke lyder af meget, så fremstår den som kvik af dens størrelse, og bjergkørsel op ad diverse stigninger blev fornemt klaret.

Vælger man den 1.1 liters, kører man op til 31,3 km/l, og har kun en CO2 emission på 85 gram pr. km! – Det slår VW Polo Bluemotion som kører op til 30,3 km/l. – Derudover kan man så igen blære sig med, at hele 95 % af Rio kan genbruges.

KIA har også planer om en high-performance model, som vi vil høre mere om senere.

Massere af sikkerhedsudstyr

KIA Rio er udstyret med seks airbags, men har i modsætning til den nye Picanto ikke knæairbags.

For at styrke karosseriet er 63 % af stålet det såkaldte ’’high tension steel’’.

Udover ESC er VSM(Vehicle stability management) også standard, hvilket er en vigtig sikkerhedsdetaljer, som man typisk ikke ser i B-segmentet. – VSM styrer bremsesystemet, så man opnår den bedst mulige stabilitet, forbedret styring og sænker bremselængden med op til 10m!

Konklusion

Rio vil give dig en ny opfattelse af KIA-mærket, og du bør derfor holde dig opdateret på lanceringen i oktober, hvis du leder efter en rummelig, sikker, flot og ekstrem miljøvenlig bil i B-segmentet.

Prisen er endnu ikke offentliggjort, men på bilsektionen.dk gætter vi på priser fra omkring 125.000 for den lille 1.2 liters benzin, og mellem 135-140.000 kr. for den brændstoføkonomiske diesel. – KIA lancerer også en 3-dørs model senere, men den bliver ikke prisleder.

 

KIA Rio 1.2 benzin

85 hk v. 6.000 omdrejninger.

121 Nm v. 4.000 omdrejninger

0-100 km/t = 13,1 sekunder

Topfart: 168 km/t

Forbrug: 20,8 km/l (m. stop/start) – 109 g/km.

KIA Rio 1.4 benzin

109 hk v. 6.300 omdrejninger.

137 Nm v. 4.200 omdrejninger

0-100 km/t = 11,5 sekunder

Topfart: 183 km/t

Forbrug: 19,6 km/l (m. stop/start) – 119 g/km.

KIA Rio 1.1 diesel

75 hk v. 4.000 omdrejninger.

170 Nm v. 1.500 omdrejninger

0-100 km/t = 16,1 sekunder

Topfart: 160 km/t

Forbrug: 31,3 km/l (m. stop/start) – 85 g/km.

KIA Rio 1.4 diesel

90 hk v. 4.000 omdrejninger.

220 Nm v. 1.750 omdrejninger

0-100 km/t = 14,2 sekunder

Topfart: 172 km/t

Forbrug: 26,3 km/l (m. stop/start) – 100 g/km.

tags: