1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kinect-agtig kontrol på vej til bilen
0

Kinect-agtig kontrol på vej til bilen

Kinect-agtig kontrol på vej til bilen
0
0

Nyt koncept fra Harman kunne være første skud til bevægelsesgenkendelse i bilen.

Tegnsprog

Bilfabrikanter og teknologigiganter har i øjeblikket travlt med at få Xbox Kinect-agtige kontrol ind i biler, men det lader til at den amerikanske infotainment fabrikant Harman er et skridt foran. De har afsløret en konceptbil der genkender ansigtsudtryk såvel som håndbevægelser.

Systemet i konceptbilen tolker håndbevægelser, nik og selv blink for at give føreren kontrol over bilens systemer.

Et blink, for eksempel, vil tænde eller slukke for radioen, og ved at prikke til bilens rat kan man skifte til næste nummer. Ved at ligge hovedet på skrå til højre eller venstre kan man skrue op for radioen.

Berøringsfrit

Der er flere trick fra Harman, og temperaturen i kabinen kan eksempelvis justeres ved at bevæge hånden op eller ned foran gearstangen, og telefon opkald kan foretages ved at forme et telefonrør ved hjælp af ens tommel- samt pegefinger.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC SUV: Kraftfuld Hybridteknologi og Uovertrufne Kræfter

Systemet fungerer ved at anvende en infrarød sensor på instrumentbrættet for at overvåge kørerens bevægelser og være opmærksom på særlige, pre-definerede kommandoer.

“It’s all about reducing distractions in the car,” sagde Hans Roth, teknologisk direktør ved Harman. “These basic gestures are being testing around the globe to find the ideal system that can be used in countries around the world.”

Men det at vælge de rigtige bevægelser kan være svært:

”You’ve got to make sure it’s culturally acceptable,” sagde Roth. “In Italy for example drivers use hand gestures a lot when they drive so it needs finalising.”

Harman vurderer at udviklingsprocessen vil tage omkring tre år.

Microsoft, BMW og Mercedes på vej

I mellemtiden har Microsoft banket et jobopslag op, hvor de tydeligvis søger en medarbejder til at få Kinect-systemet integreret i en bil. Blandt bilfabrikanterne selv, kan Cadillacs CUE system allerede genkende basale bevægelser samt BMW og Mercedes arbejder på samme type system.