1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kvikduel: VW Golf vs. SEAT Leon
0

Kvikduel: VW Golf vs. SEAT Leon

Kvikduel: VW Golf vs. SEAT Leon
0
0

Er SEAT Leon genvejen til en billig VW Golf? Vi satte os for at sammenligne søskendeparret, som har mange ting til fælles, men det er i hvert fald ikke prisen!

Den billigste Leon med fem døre koster fra 189.900 kr. mod 209.998 kr. for en tredørs VW Golf, mens man må betale yderligere 15.000 kr. for de ekstra to døre.
Begge modeller er nye og de er begge bygget på den spritnye MQB-platform, som man også finder i den mere eksklusive Audi A3.

Udstyrsforskellen er dog at se, da man i Golf fra standard har aircondition, elopvarmelig sidespejle, 5” touch skærm og fartpilot, som man først bliver udstyret med Reference-udstyrsniveauet hos SEAT, mens man yderligere må opgradere til Style, hvis man ønsker fartpilot. Leon tilbyder dog allerede trådløs telefoni ved hjælp af Bluetooth i Reference-udstyrsniveauet, mod man skal erhverve sig en Highline Golf eller betale 5.500 kr. ekstra.

Kvik og nøjsom TSI-motor

Testmodellerne var begge udstyret med den 1,4 TSI som yder 140 hestekræfter og 250 newtonmeter mellem 1.500-3.500 omdrejninger i minuttet. Som standard leveres motoren i kombination med en sekstrins manuel gearkasse, men Golfen var udstyret med den fantastiske syvtrins DSG-dobbeltkoblingsgearkasse, som koster 25.000 kr. ekstra. DSG-gearkassen kan ikke tilkøbes i kombination med den 1,4 TSI hos SEAT.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Begge motorer føles kvikke til bilerne som vejer omkring 1.260 kilo, hvilket også underbygges af accelerationstider fra 0-100 km/t på mellem 8,2 til 8,4 sekunder, hvor Leon viser sig som den hurtigste. Ved almindelig kørsel føles Leon dog sløvere med en relativt knap så aggressiv speederrespons, men når den får noget at leve af går det derudaf.

Den manuelle gearkasse i Leon er ganske fin, men man savner mere sportslig appeal som mærket ellers lægger op til. DSG-gearkassen er et sandt eventyr med sine fine bløde smørskift som næsten ikke kan mærkes men kun svagt høres.

Brændstoføkonomien er komplet ens for Leon og Golf med den 140 hestes 1,4 TSI, hvorfor man på papiret kan køre omtrent 19,2 km/l. Vælger man DSG-gearkassen er dette tal dog forhøjet til 20 km/l, men sandheden er man hverken med manuel eller den fantastiske automatgearkasse kommer i nærheden af disse tal, men må nøjes med 14,5-15 km/l på en god dag.

Siddepositionen er relativt ens, men selvom den føles lavere i SEAT Leon, så er det faktisk omvendt! På papiret taler vi dog om få centimeter forskel på siddeposition mod jorden og højden fra førersæde til loftet – og med soltag i Golfen var det svært at bedømme.
VW Golf er 8mm længere end SEAT Leon, men hverken på forsædet, bagsædet eller i bagagerummet kan den lille forskel mærkes. Begge modeller har en volumen på 380 liter i bagagerummet, mens det kan forøges til 1.270 liter.

Læs også:  Mangler du underholdning til bilferien? Her er fem gode ideer

Manglende luksusfølelse i Leon

Der er stor forskel på luksus-udstyrniveauet hos søskendeparret, hvor man efter en tur i Golf Highline vil mene Leon Style har megen tarvelig plastik – den virker måske endda en smule spartansk ift. Golf Highline. Det skal dog bemærkes man hurtigt kan gøre Golfen uoverkommelig for langt de fleste danskere, da testmodellen havde ekstraudstyr for over 130.000 kroner! Dermed bliver salgsprisen omkring 475.000 kr. mod en næsten standard Leon Style som koster 269.900 kroner… Som standard koster VW Golf 1,4 TSI Highline dog 321.000 kr., mens DSG-gearkassn koster 25.000 kr. ekstra.

SEAT Leon Style udstyrsniveauet vil for langt de fleste danskere være rigeligt med både to-zoners klimaanlæg, fartpilot, varme i forsæderne, automatisk nedblændeligt bakspejl, regnsensor, lyssensor, tågeforlygter, 5” Media System med Bluetooth og diverse andre goder. Highline i Golf byder dog på dekorindlæg i Piano, kromindlæg og et mere lækkert 3-eget multifunktionsrat i læder. Udover dette finder man en stor kørecomputer, 12-volt stik i bagagerummet, sportssæder og diverse andre småting. Derfor finder man ikke den store forskel i udstyrsniveauet, men den er at se på kabinekvaliteten og luksusfølelsen i bilen, hvor Leon opleves langt billigere trods et yderst pænt udstyrsniveau.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Forskel i kørekomforten var ikke at mærke under testen, hvor Volkswagen havde udstyret Golf med både sportsundervogn(3.000 kr.) og større fælge, hvilket fik dem til at føles omtrent ens affjedret.

Konklusion:

Men er Golf de 50.000 kroner yderligere værd? Umiddelbart er der flere faktorer som spiller ind ift. de førnævnte, da man også bør vurdere brugtvognsprisen når den skal sælges, og om man vil vise sig i et ”billigere” og knap så luksuriøst brand.

Hvis du vægter sport højt og ikke kan vente på Golf GTI og Leon Cupra (R), så kan du vælge Leon FR 1,8 TSI med 180 hk og den syvtrins DSG-gearkasse, som koster 20.000 kr. mindre end Golf 1,4 TSI DSG og klarer 0-100 km/t på 7,5 sekunder.

[table “” not found /]