1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Mercedes løfter sløret for GLA
0

Mercedes løfter sløret for GLA

Mercedes løfter sløret for GLA
0
0

Mercedes viser os sit indspark til den mindste SUV-klasse.

Da den første Mercedes ML ankom i 1998, ville det have været umuligt at forudsige, nøjagtig hvor stort markedet for SUV’er ville være 15 år senere. Med falske 4×4-modeller i alle størrelser og former, melder Mercedes sig nu ind i kampen med GLA.

Mercedes har allerede en mindre, C-klasse-baseret SUV i form af GLK, der konkurrerer med biler som Audi Q5 og BMW X3. Den nye GLA er baseret på A-klasse platformen, der samtidig danner basis for B-klassen og CLA. De samme motorer vil være tilgængelige.

Med 4.4 meter i længden, 1.5 meter i højden og 1.8 meter i bredden svarer GLA’s mål næsten millimeter præcist til Range Rover Evoque, Audi Q3 og BMW X1. Ikke overraskede, populariteten af de tre taget i betragtning og Mercedes vil givetvis have en bid af kagen.

Læs også:  Tre helt unikke BMW Art Cars kommer til Danmark

Motorer fra A-klassen

Stylingen følger langt hen af vejen eksemplerne fra Audi og BMW, hvilket indebærer at banke en hatchback op på stylter og give den lidt bredere skærme. GLA’ens slægtskab med A-klassen er ganske tydeligt både inde og ude, ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting. De aggressive linjer på den seneste A-klassen syntes at fungere bedre på en større bil og kabinen ser ganske luksuriøs ud.

Nedenunder karroseriet finder man affjedring, der er særligt indstillet til offroadbrug. De fire motormuligheder kommer direkte fra A-klassen med GLA200 som bundmodel. Den yder 156 hestekræfter samt 240Nm, sammenkoblet med en sekstrins manuel gearkasse. GLA250 disker op med 211 heste og 335Nm med en syvtrins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.

Størstedelen af salget forventes selvsagt at blive dieselmodeller. Her er GLA200 CDI tilgængelig med 136 heste og 290Nm og GLA220 CDI med 170 heste og 335Nm. Det ser umiddelbart beskedent ud, imod rivaler som X1 der er tilgængelig med 220 dieselheste, men det forventes at mere kraftfulde dieseludgaver vil følge.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Kun den største diesel- samt benzinudgave vil have 4Matic firehjulstræk. Det er ikke permanent, men et Haldex system som kontrolleres gennem en elektronisk kobling. Mercedes hævder selv, at deres system er lettere end rivalernes og alle firehjulstrukne GLA-modeller kommer med et hill descent system. Et særligt off-road display vil dukke op når systemet er sluttet til, der vil vise styretøjets stilling, gearkassens funktion, stigningen, hældningen og et kompas.

Terrænkørsel defineres af Mercedes som ’strand, løs jord eller stigninger’ og vidst er det derfor, at GLA ikke vil have den store nytte off-road. Bilen debuterer på Frankfurt Motor Show og kan bestilles fra november i år og vil være på gaden i begyndelsen af 2014.

tags: