1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ny Jaguar F-Pace er endelig blevet offentliggjort
0

Ny Jaguar F-Pace er endelig blevet offentliggjort

Ny Jaguar F-Pace er endelig blevet offentliggjort
0
0

Så blev den nye Jaguar F-Pace SUV endelig offentliggjort, og det ligner ventetiden bestemt har været det hele værd.

Jaguar har heftigt promoveret den nye F-Pace, som de har kaldt en performance-crossover. Selv da Jaguar F-Pace var et koncept under navnet C-X17, formåede de at skaffe massevis af omtale.

F-Pace er baseret på Jaguars nye letvægts aluminiumsarkitektur, der består 80 % af aluminium. For at spare ekstra vægt, er der også gjort brug af kompositmaterialer og magnesium.

Den nye Jaguar F-Pace måler 4,731mm i længden, og har en akselafstand på 2,874mm. Pga. den store akselafstand, skulle der iflg. Jaguar selv være masser af plads i kabinen. Bagagerummet er desuden på 650 liter.

Motorudvalget er bekendt

Motorudvalget byder på både diesel og benzinmotorer med mellem 180 til 380 hestekræfter.

Læs også:  Volkswagen California CONCEPT: Et glimt af fremtidens Ikoniske autocamper

Motorerne kender vi allerede fra andre nye Jaguar-modeller, og er som så:

  • 2.0 diesel med 180 hk (baghjulstræk/firehjulstræk)
  • 3.0 diesel med 300 hk (firehjulstræk)
  • 2.0 benzin med 240 hk (baghjulstræk)
  • 3.0 benzin med 340 og 380 hk (firehjulstræk)

Den mest økonomiske model er den 180 hestes diesel med en sekstrins manuel gearkasse. Vægten er blot 1.665 kilo og CO2-udledningen lyder på 129 km/m.
Vil man have flere kræfter, kan man vælge den 3-liters sekscylindret benzinmotor med kompressor, der yder enten 340 eller 380 hestekræfter. Denne motor kender vi bl.a. fra sportsvognen F-Type, og med 380 hestekræfter 0-100 km/t klaret på 5,5 sekunder med en elektronisk begrænset topfart på 250 km/t.

Alle modellerne med firehjulstræk har torque on-demand systemet, der hjælper med at styre momentet effektivt.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Køreegenskabsmæssigt udmærker F-Pace sig ved at have et karrosseri med en høj vridningsstabilitet. Forhjulsophænget er det dobbelte wishbone, mens man bagtil finder det mere avancerede integral Link ophæng, som bl.a. kendes fra F-Typce. Ikke overraskende har F-Pace også elektrisk servostyring, men hvis denne er lige så god som i den nye XE, så er det bestemt positivt.

Normalt har Jaguar-modeller ikke været så glad for terrænkørsel, men eksperter fra søsterfirmaet Land, har hjulpet SUV’en F-Pace med dette. Dermed har F-Pace teknologier såsom adaptive surface response (ASR), der er en videreudvikling fra Land Rovers Terain Response teknologi. Jaguar Drive Control identificerer vejen, og finder således ud af, hvordan kræfterne skal leveres og resten af bilens opsætning

Indvendigt gør F-Pace brug af InControl Touch pro infotainmentsystemet på 10,2”. Infotainmentsystemet har en quad-core processor, SSD disk og en lynhurtig internetforbindelse, hvilket skulle minimere systemets svartid. Navigationen kan desuden ses i 3D på den virtuelle 12,3 HD-skærm – den kan endda vises i fuld skærm.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Smart nøgle

Som den første i klassen, har Jaguar også givet debut til Activity Key, der er et armbånd, som er både kan klare vand og stød. Nøglen gør brug af de samme radiofrekvenser som almindelige nøgler, men der er ikke noget batteri i Activity Key nøglen, så man skal aldrig bekymre sig om at skifte batteri.