1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Nye detaljer om Opel Astra OPC
0

Nye detaljer om Opel Astra OPC

Nye detaljer om Opel Astra OPC
0
0

Opel har offentliggjort nye billeder af dens voldsomme, næsten 280 hk stærke Opel Astra OPC før verdenspremieren ved Geneve Motor Show. Den nye rival til Ford Focus ST, lover den bedste ydelse i klassen, leveret af en turboladet motor med direkte indsprøjtning på 2 liter, der samtidig yder 400 Nm, hvilket gør OPC til den mest kraftfulde Astra nogensinde produceret.

OPC kan kendes fra de øvrige modeller, ved et lavere luftindtag med bremsekøling, sammen med de store 20-tommer fælge der sidder helt ud til skærmkanterne.

I kabinen finder man sporty detaljer som sportssæder med integreret nakkestøtte, med læderdetaljer og kontrastsygninger, samt et sporty rat med OPC logo.

Som med resten af Astra GTC modellerne, benytter OPC General Motors HiPer støddæmpere foran, for at holde styringen under kontrol mens forhjulene sætter de store kræfter i asfalten.

Læs også:  Spar penge med helårsdæk

Astra OPC benytter også et separat ’kno-led’, der stopper styretøjet i at trække til siden, som mange forhjulstrukne biler med høje hestekræfter typisk lider af. Både Ford og Renault bruger et sammenligneligt design i deres respektive GTI-biler.

Bilen vil også benytte et mekanisk spærredifferentiale, der vil minimere hjulspind og give bedre vejgreb fra en stående start samt på vej ud af kurverne. Det vides dog endnu ikke om dette differentiale vil sætte sit eget præg på styretøjet, som det skete med begge udgaver af Ford Focus RS.

Som i sidste generation af Astra OPC, vil den nye bil anvende en OPC-knap til at justere ’FlexRide’ støddæmperne, der er adaptive, til en kompromisløs indstilling velegnet til banekørsel. En mere afslappet ’Sport’ indstilling vil også være mulig.

Læs også:  Golf 8 Facelift: 50-års Jubilæet for den ikoniske model

Hvad der også er forbedret på den nye OPCer bremserne, der nu er erstattet af motorsportsdele fra Brembo. Chassiet blev finjusteret på Nurburgring, hvor bilen i høj grad blev udviklet gennem tilbagemeldingerne fra racerkøreren Jo Winkelhock.

Winkelhock vandt Le Mans i 1999, bag rattet af en BMW sports prototype og han har tidligere kørt for Opel i DTM. Om den nye OPC, udtaler han:

“We have devised a great package that will convince even the most enthusiastic drivers, and not just on the Nurburgring.”