1. Home
  2. Biltest
  3. Test: BMW 420d Gran Coupé – udstyret mangler
0

Test: BMW 420d Gran Coupé – udstyret mangler

Test: BMW 420d Gran Coupé – udstyret mangler 7.2
0
0

BMW 420d Gran Coupé

7.2

Vi er forelsket i designet på BMW 4-serie Gran Coupé. Den nye Audi A5 kommer til at give den hård konkurrence, men pt. er det markedets smukkeste firedørs coupé. Om den er cirka 120.000 kr. mere værd end en tilsvarende BMW 320d må dog være op til den enkelte.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber8.0
Komfort9.0
Plads7.0
Udstyr3.5
Pris6.5

Der har altid kunne være noget specielt æstetisk over coupé-formede biler, men praktiske har de derimod ikke været. BMW er gået ind i kampen mod eksempelvis Audi A5 med deres 4-serie Gran Coupé, der er lillebror til den større 6-serie Gran Coupé.

4-serie Gran Coupé er baseret på den almindelige 4-serie, der kan fås som coupé eller cabriolet. 4-serien og 3-serien er dog også baseret på samme teknik.

bmw-420d-gran-coupe

Til test er BMW 420d Gran Coupé til den nette sum af 631.400 kr., mens ekstraudstyret får den op på cirka 740.000 kr. Ekstraudstyret tæller automatgear, metallak, automatisk nedblændeligt bakspejl, M læderrat, special loftsbeklædning, M Performance dieseludstødning, BMW repair Inclusive i tre år og Advantage-pakke (inkluderer parkeringssensor bag, fartpilot med bremsefunktion, lyspakke osv.). Standardudstyret inkluderer bl.a. xenon forlygter, to-zoners klimaanlæg, regnsensor, Bluetooth, sædevarme, automatisk bagklap, multifunktionsrat og andet. Det var altså ikke nogen udstyrsbombe, men billig er den alligevel ikke.

bmw-420d-gran-coupe-8

Kabinen er den samme som vi kender fra 3-serien og 4-serien. I testmodellen er den væsentligste forskel dog, at den har et lækkert M rat. Vi er helt vilde med det! Den lille standard infotainmentskærm får dog kabinen til at se gammeldags og kedelig ud. BMW kan sagtens diske op med lækre infotainmentsystemer, men de er ikke på niveau med Audi og det dertilhørende Audi Virtual Cockpit (det kan dog heller ikke fås i den nuværende Audi A5).

Pladsen er også ganske udmærket men heller ikke prangende. Pga. coupé-formerne er der en naturlig grænse for, hvor høj man kan være, hvis man sidder på bagsædet. Bagagerummet byder på 480 liter, hvilket er godkendt.

Om end kabinen dermed ikke helt imponerer, så er det ude på vejene, at man rigtig finder ud af, hvorfor BMW’en er en top luksuriøs bil. Bilens komfort er ekstremt høj, men sætter man den i Sport og giver den lidt gas, så bliver den pludselig sjov, da BMW 4-serien er baghjulstrukket. Styretøjet er også præcist og hurtigreagerende, men det fungerer bedst på landevej og i byen, da det kan virke en smule upræcist ved motorvejskørsel – underligt nok. Dette kan dog skyldes ”tynde” ECO-dæk.

Når det nu kommer til performance, så skal den tilkøbte M Performance udstødning på testmodellen selvfølgelig også nævnes. Den koster cirka 15.500 kr. ekstra og skulle give en ekstra sprød lyd. Firecylindrede dieselmotorer har dog aldrig lydt specielt godt, og det var ikke fordi den ellers anerkendte dieselmotor pludselig lød godt med denne udstødning. Vi havde nok sparet pengene.

bmw-420d-gran-coupe-4

Imponerende kraftværk

Motoren med en volumen på to liter og fire cylindre yder 190 hestekræfter og 400 Nm mellem 1.750-2.500 omdr/min, hvilket får den fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder med automatgear. Den køreklar vægt er 1.615 kilo og det angivne forbrug lyder på 23,3 km/l.

Dermed føles BMW 420d Gran Coupé ikke blot hurtig, den er det faktisk også. Automatgearkassen har otte trin og trods det ikke er en dobbeltkoblingsgearkasse, så savner man på intet tidspunkt blødere skift. Det er nemlig en rigtig fin gearkasse.

tags: