1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Citroen C4 e-THP 130
0

Test: Citroen C4 e-THP 130

Test: Citroen C4 e-THP 130
0
0

Citroen C4 er i sig selv ingen nyhed, og den har haft det svært mod mere moderne alternativer såsom VW Golf og Peugeot 308, men nu sker der noget.

PSA-koncernen tilbyder nemlig en ny 1.2 liters trecylindret enhed kaldet e-THP 130 med 130 hestekræfter, som navnet afslører. Dermed kan man godt vinke farvel til den gamle 1.6 liters benzinmotor med 120 heste, der var en særdeles tarvelig oldsag ift. den nye innovative og økonomiske motor.

Faktisk har den nye motor hele 230 newtonmeter helt fra 1.750 omdr/min, hvilket betyder den bestemt ikke føles sløv, selvom det tager over 10 sekunder at passere 100 km/t. Til sammenligning havde den gamle motor blot 160 newtonmeter ved 4.250 omdr/min, men den manglede selvfølgelig også en turbo. Den nye motor er også ganske støjsvag, og der er ingen nævneværdig støj i kabinen ved 110 km/t, hvilket er ganske godt gået af Citroën.

Den nye motor er selvfølgelig mere brændstoføkonomisk, hvilket er godt for prisen, da der er modregning i afgiften. Faktisk er brændstoføkonomien angivet til 20,8 km/l, hvilket selvfølgelig ikke ligefrem kan lade sig gøre i hverdagen, men kører man pænt, kommer man rigtig langt på literen. Prisen for C4’eren med den nye motor og mellemudstyrsniveauet er 240.000 kroner, og det gør den særdeles billig ift. en femdørs Golf fra 225.000 kroner. Man har nemlig både en mere interessant motor, seks gear, et stort bagagerum og masser af udstyr.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Bagagerummet rummer enorme 408 liter ift. Golfens 380 liter, men den ekstra plads i bagagerummet er gået udover bagsædepladsen. På bagsædet er der nemlig ikke meget knæplads, hvis man er en fuldvoksen mand, og det er ærgerligt for en bil i C4’erens klasse. Loftshøjden er dog ganske udmærket.

Udstyrsniveauet indeholder også alt det de fleste ønsker. Læderrat, fartpilot, sædevarme for, to-zoners klimaanlæg, bluetooth og regnsensor eksempelvis.

Men her stopper festen så også brat. På trods af C4’eren scorer fine point på flere punkter, så er der ingen tvivl om, at Golfen kører bedre, er væsentlig mere moderne og lækker indvendig. Hos Citroën har man valgt at holde fast i et gammelt info-display, der ligner noget fra starten af dette årtusinde, og det kan dermed ikke hamle op med de andre i klassen. Detaljerne omkring klimaanlægget er det eneste deciderede lækre, da mange af de andre elementer føles lidt klodsede og dermed ikke helt gennemtænkt. Rattet er også meget stort, men det er selvfølgelig en smagssag.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

Styretøjet er heller ikke nogen stor oplevelse, og undervognen er til den bløde side – man kan i hvert fald godt mærke, at det er en fransk bil. Prøver man at køre lidt dynamisk stopper man hurtigt, for på trods af motoren arbejder meget fint med, så vil resten af bilen ikke lege.
Gearskiftene føles også lidt kluntede og gearknoppen billig, men man klager bestemt ikke over der er seks gear, hvilket både er godt for brændstoføkonomien og støjniveauet.

I det hele taget virker C4’eren meget praktisk, og som en bil man bør vælge med fornuften. Fornuftig er den såmænd også til prisen, men det er mange andre biler også.

Vi synes:

Motoren er dejlig og der er masser af udstyr, men som bilentusiast kaster man ikke ligefrem sin kærlighed over den.

Læs også:  Toyota afslører ny generation Land Cruiser

Tre ud af seks stjerner

Citroen C4 e-THP 130 Seduction
Ydelse: 130 hk v. 5.500 omdr/min, 230 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 199 km/t – 0-100 km/t: 10,8 sekunder
Forbrug: 20,8 km/l
Køreklar vægt: 1.280 kg
Mål i cm: 432,9 , 178,9 , 149,1
Bagagerumsvolumen: 408 liter
Pris: 239.990 kr.

tags: