1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Ford Mondeo Stationcar 2.0 TDCi
12

Test: Ford Mondeo Stationcar 2.0 TDCi

Test: Ford Mondeo Stationcar 2.0 TDCi 7.5
0
12

Ford Mondeo Stationcar 2.0 TDCi

7.5

Mondeo er uden tvivl den sjoveste bil i firmabilsklassen, og så er det imponerende, at den samtidig kan være så komfortabel og økonomisk. Designet forfra er samtidig ultra skarpt – specielt med de dynamiske LED-forlygter.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads8.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Ford Mondeo er en bil, som har mange fans i firmabilssegmentet. Dette er ikke uden grund, for Mondeo har altid været kendt som en køreglad bil med fine motorer.

Vi har prøvet den nye Mondeo, som har været lang tid undervejs. Faktisk blev den allerede præsenteret i USA tilbage i 2012 under navnet Fusion. I Danmark har vi dog kun kunne købe Mondeo siden januar. Man kunne være fristet til at tro, at ventetiden ville gøre Mondeo ukonkurrencedygtig, men det er ikke tilfældet.

Testmodellen var stationcarudgaven af Mondeo med den 2-liters 150 hestes diesel og Titanium-udstyr. Pris: 490.000 kr.. Testmodellen havde dog yderligere Businesspakke 1(parkeringspakke, SYNC2 med 8” touchscreen, navigation og DAB+), nøglefrie døre, alu-tagbøjle, dynamiske LED-forlygter og seleairbags.

Overskuelig kabine

Trods testmodellen er ganske veludstyret, så er den nye Ford Mondeo ikke svær at finde rundt i. Mondeo har fået en meget overskuelig og simpel kabine, hvilket man ikke just kan sige forgængeren havde.
Det smarte infotainmentsystem er hurtigt, og systemets udvikling af Microsoft stået for. Det er dog ærgerligt, at der hele vejen rundt om infotainmentskærmen kun er sort plastik. Hvis Volkswagen også har gjort det i Passat, så har de i hvert fald skjult det markant bedre.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Rattet er desuden tykt og lækkert at holde på, men det er ærgerligt, at Ford har placeret nærmest et utal af knapper på rattet. Det må være et multi-multifunktionsrat.

Pladsen på forsædet er fornem, og der er mange indstillingsmuligheder for chaufføren. Det er derfor let at finde den perfekte kørestilling. På bagsædet er pladsen også enorm, og det gælder både for teenagere samt voksne. Vi er imponeret!

Mondeo har fortsat imponerende køreegenskaber

Ift. den gamle Mondeo, så er den nye blevet stivere og har tabt sig 115 kilo. Dette skyldes bl.a. Ford har brugt sin nye CD-platform. Den lavere køreklar vægt hjælper på køreegenskaberne, og det gælder både for de dynamiske og komfortable køreegenskaber. Det er dog ingen hemmelighed, at Ford Mondeo stadig ikke er nogen letvægter, da den har en køreklar vægt på omkring 1.500 kilo, men ude på landevejene føles den markant lettere. Man glemmer helt, at det er en stor familiestationcar.

Ude på motorvejen er Mondeo dog støjsvag, og den triller fint over huller. Der er mere komfortable biler i klassen – såsom Volkswagen Passat -, men Mondeo er en mere dynamisk bil.

Fords 2-liters dieselmotor gør også arbejdet fint i kombination med den sekstrins Powershift gearkassen, der er en dobbeltkoblingsgearkasse ligesom Volkswagens DSG. Helt så fin som Volkswagens DSG er Powershift gearkassen dog ikke. Desuden savner vi en lidt finere programmering af gearkassen, da den til tider bliver for aggressiv.

Ford Mondeo 2.0 TDCi Powershift Titanium Stationcar
2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 3.500 o/min, 350 Nm v. 2.000 o/min
Topfart: 210 km/t – 0-100 km/t: 9,4 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l
Køreklar vægt: 1.597 kg
Mål i cm: 486,7 , 185,2 , 150,1
Bagagerumsvolumen: 525-1.630 liter
Pris: 490.000 kr.

tags: