1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Jaguar XE 2.0d R-Sport
3

Test: Jaguar XE 2.0d R-Sport

Test: Jaguar XE 2.0d R-Sport 7.3
0
3

Jaguar XE 2.0d R-Sport

7.3

Jaguar XE kan sagtens tage kampen op mod BMW 3-serien, Mercedes C-klassen og Audi A4. Nu er drømmen om en kat i garagen slet ikke så fjern.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort8.0
Plads6.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Jaguar kalder XE’eren for verdens mest avancerede sportssedan nogensinde. Prisen starter ved 549.900 kr. for modellen med 163 dieselheste, og går op til 982.900 kr. for den i øjeblikket 340 hestes topmodel.

Udstyrsniveauerne hedder Prestige, R-Sport, Portfolio og S. Vi har tidligere prøvet Jaguar XE S’eren med de 340 hestekræfter fra den 3-liters sekscylindret kompressormotor, som også er at finde i den mindste F-Type. Testmodellen var dog i denne omgang udstyret med den 180 hestes 2-liters dieselmotor, der kan køre hele 23,8 km/l ved blandet kørsel. Prisen for testmodellen med R-Sport udstyr er 619.900 kr. og herudover kommer ekstraudstyret for 245.100 kr. oveni. Dermed bliver den samlede pris for testmodellen 945.000 kr.

Beskatningsprisen starter ved 550.000 kr. for modellen der kører 26 km/l og med manuelt gear, men man må kigge langt efter alt det sjove og eksklusive i grundmodellen.

Læs en mere dybdegående test af Jaguar XE her.

R-Sport-modellen har fået lidt ekstra styling, således den ser ekstra skarp og potent ud. Inde i kabinen finder man også sportssæder og et læderrat med R-Sport logoet på. Køredynamisk hjælper R-Sport pakken dog kun med en sportsaffjedring, der gør XE’eren ganske hårdt affjedret, når ekstraudstyret inkluderer 19” fælge.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Alt er nyt i XE

XE’eren har fået en helt ny platform, hvor hovedparten (75 %) af materialerne er i aluminium for at holde vægten nede. En lavere vægt hjælper både på køreegenskaberne og brændstofforbruget, men en BMW 3-serie er fortsat lettere. Jaguar XE med den 180 hestes dieselmotor har en køreklar vægt på 1.550 kilo, mens BMW 320d EfficientDynamics Edition vejer 1.505 kg.

Trods XE’eren vejer mere, så er det ikke noget man bemærker på vejene. Jaguar XE kører ganske fremragende, og har baghjulstræk ligesom BMW 3-serien. Styretøjet er elektrisk, men Jaguar fortæller stolt om, hvor godt det skulle være, og vi er også meget begejstret over det. Følingen er meget fornem, og det er højst sandsynligt det bedste styretøj i klassen.

Kabinen er ganske luksuriøs i testmodellen, men den har også fået rigeligt med ekstraudstyr. Vælger man en standard Jaguar XE, så vil man næppe få den ægte Jaguar-feeling. Sammensætningen af kabinen er ellers ganske simpel, og minder mere om en tysker end nogensinde før.

Infotainmentsystemet er nyt og fungerer ganske fint, men er ikke på niveau med det bedste BMW og Mercedes kan tilbyde. I den nye Jaguar XF, vil man kunne få en kraftigere version af systemet.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Beskeden bagsædeplads

På bagsædet er der ikke meget plads. Er man højere end den gennemsnitlige mand i Danmark – cirka 180-183 cm -, så vil man få problemer. Der er hverken meget benplads eller loftshøjde.
Normalt skal man gerne komme elegant ud af en Jaguar, men er man for høj, så bliver udstigningen måske knap så elegant… Der er i hvert fald næppe nogen tvivl om, at Jaguar bliver slået på bagsædepladsen af sine tyske konkurrenter.

Bagagerummet er desuden på 455 liter, hvilket er acceptabelt, men mindre end de 480 liter i en BMW 3-serie eksempelvis.

Ingenium øko-dieselmotor

Jaguar med Tata Motors i ryggen investerede enorme mængder penge i Ingenium-dieselmotorerne, og derfor har forventningerne været enorme. Heldigvis bliver de indfriet. En Jaguar dieselmotor kan sagtens afløse en 320d, 320d ED-edition eller 318d, da den bl.a. i nogle tilfælde har en bedre brændstoføkonomi. Dog bør det siges, at det ikke er fordi den ene motor er markant bedre end den anden. Når man kommer fra XE med benzinmotor og derefter kører XE diesel, så virker motoren grov og ikke specielt fleksibel. Vi glæder os i hvert fald til at prøve en diesel med lidt mere overskud.

Gearkassen er den ottetrins fra ZF, men man kan også vælge en sekstrins manuel gearkasse, hvis man vil spare lidt penge. Automatgearkassen er dog fantastisk, og det er faktisk den samme gearkasse som bruges i BMW 3-serien.

Læs også:  Jaguars sidste benzindrevne sportsvogn: F-Type ZP EDITION

Videotest af Jaguar XE S:

Ydelsen på 180 hk og drejningsmomentet på 430 Nm gør det til en kvik dieselflyder. 0-100 km/t er overstået på under 8 sekunder, og med en topfart på 225 km/t får de fleste firmabilister aldrig brug for mere.

Dieselmotorens støjniveau minder meget om andre dieselenheder ved lav fart, men når man kører på motorvejen sker der noget. Der bliver færre vibrationer og lyden knap så markant.

Jaguar XE 2.0d R-Sport med automatgear
2-liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 180 hk v. 4.000 o/min, 430 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 225 km/t – 0-100 km/t: 7,8 sekunder
Forbrug: 23,8 km/l
Køreklar vægt: 1.550 kg
Mål i cm: 467,2 , 185 , 141,6
Bagagerumsvolumen: 455 liter
Pris: 699.900 kr.

tags: