1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Land Rover Discovery Sport HSE Luxury SD4
7

Test: Land Rover Discovery Sport HSE Luxury SD4

Test: Land Rover Discovery Sport HSE Luxury SD4 7.2
0
7

Land Rover Discovery Sport HSE Luxury SD4

7.2

Den nye Land Rover Discovery Sport gør det godt, men vi ville kigge nærmere på den nyere 150 hestes dieselmotor i kombination med automatgearkassen.

Motor & gearkasse7.0
Køreegenskaber7.0
Komfort8.0
Plads7.0
Udstyr7.0
Pris7.0

Trods englænderne ikke selv vil indrømme det, så er den nye Discovery Sport afløseren til den gamle Freelander, og Discovery Sport er dermed den mindste model i Land Rover programmet – en bil på størrelse med en BMW X3 eller Audi Q5.

Priserne starter ved 703.000 kroner, men testmodellen er den 190 hestes 2.2 liters diesel med automatgear samt højeste udstyrsniveau HSE Luxury, der får den samlede pris op på 1.152.000 kr..

Ny motor er også en mulighed

Udover den 190 hestes diesel, kan man også få en mindre 150 hestes diesel eller en 240 hestekræfters benzinmotor. Vi har dog ikke haft mulighed for at prøve de to andre motorer, men ville kigge nærmere på den 150 hestes dieselmotor, da det er JLR koncernens nyeste motor fra Ingenium familien, der skal tage kampen op mod tyskerne.

Den 190 hestes dieselmotor yder 420 newtonmenter, hvilket er ganske tilpas. Det er dog ikke den bedste dieselmotor vi har prøvet, men den er overraskende god, når man har i mente, at motoren er taget med fra den gamle Freelander, hvorefter den har fået sig en lille overhaling. Gearkassen er en 9-trins ZF automatgearkasse, medmindre man må ”nøjes” med den sekstrins manuelle, men vi vil bestemt anbefale den automatiske. Grundet de mange trin bliver motorens omdrejninger også holdt lavt på motorvejen, og det holder ligeledes motorstøjen nede og giver et bedre brændstofforbrug.

Læs også:  Discovery Sport med Luksusinteriør: Nyt design, avanceret teknologi og større alsidighed

Mulighed for plads til syv

Teknisk set bygger Discovery Sport både på nye elementer og gamle. Bl.a. er nogle af elementerne fra Evoque, som faktisk kan spores videre tilbage til Freelander. Dog har Discovery Sport fået multilink affjedring, der giver markant bedre on- og off-road egenskaber end Freelanderen, samtidig med det også frigør ekstra plads – plads som er blevet brugt til to ekstra sæder. Dermed er der altså plads til hele syv personer i Land Rover Discovery Sport, men man vil højst sandsynligt ikke få placeret en voksen person på bagerste række – merprisen for de to ekstra sæder er cirka 29.000 kroner.

Køreegenskaberne er ganske civiliseret på almindelig vej, og støjniveauet er ganske lavt på både landevej og motorvej, hvilket skal anses som en betydelig forbedring ift. Freelanderen. Discovery Sport er dog ikke specielt sportslig trods sit navn, og det er derfor mere en komfortabel cruiser, som nyder at køre en lang tur i.

Læs også:  Discovery Sport med Luksusinteriør: Nyt design, avanceret teknologi og større alsidighed

Kan klare lidt af hvert

Modsat mange andre SUV’er, så kan Discovery Sport sagtens klare terræn. Discovery Sport er en ægte Land Rover, og afhængigt af hvilket føre man kører i, kan man skifte program i bilens Terrain Response system, der har en række forskellige indstillinger til sne, grus, græs, mudder, sand og sågar sportslig kørsel foruden et program til ganske almindelig kørsel.
Kører man offroad kan bilens offroad assistentsystemer næsten klare det hele selv, så man føler sig en smule overflødig.

Bilens kabine er på mange måder luksuriøs med lækre sæder og lækkert læder, men man er samtidig ikke i tvivl om, at det er en bil, som kan tåle at blive brugt. Dette ses også på gummimåtterne, der hurtigt kan blive taget ud af bilen og spulet, hvis de er blevet mudret.
Infotainmentsystemet er nyt, smart og hurtigt. Det kan ikke udsædvanligt meget, men det kan det nødvendige og gør det på fornem vis. Der er mange andre bedre systemer på markedet, så måske er den enorme begejstring for det nye blot fordi Jaguar og Land Rovers gamle var så usædvanligt ringe.

Udstyrsniveauet HSE Luxury er det højeste og byder på alt hvad hjertet begærer med luksus oveni. Under HSE Luxury finder man HSE, SE og S som det laveste udstyrsniveau.