1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G – Verdens mest solgte roadster
0

Test: Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G – Verdens mest solgte roadster

Test: Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G – Verdens mest solgte roadster 6.7
0
0

Mazda MX-5 2.0 SKYACTIV-G

6.7

Mazda MX-5 byder på underholdende køreegenskaber og fint med udstyr til en ganske skarp pris. Du skal dog være en inkarneret fan for at kunne bruge den som din eneste bil, da den ikke ligefrem er nogen motorvejskammerat.

Motor & gearkasse8.0
Køreegenskaber8.0
Komfort4.0
Plads4.0
Udstyr8.0
Pris8.0

Mazda MX-5 er på mange måder lidt af en succeshistorie, da det er verdens mest solgte roadster med knap én million solgte eksemplarer! Snart har MX-5’eren 30 års jubilæum og den nyeste fjerde generation er tro mod det originale koncept. Simpel og ærlig er nok de ord som bedst betegner Mazda MX-5.

mazda-mx-5-3

Den nye generation er blevet mindre end den gamle model, ligesom den også har tabt vægt. Hele fire centimeter kortere og op mod 100 kilo lettere! Størrelsen og vægten er dog ikke det eneste som er krympet, da Mazda MX-5’eren nu også kan erhverves til en historisk lav pris. Prisen for Mazda MX-5 starter ved blot 313.700 kroner med en 1,5 liters firecylindret motor, som byder på 131 hk og 150 Nm. Der er dog også en mere potent motor i form af en 2,0 liters firecylindret motor, hvor ydelsen er 160 hk og 200 Nm, hvilket gør den baghjulstrukne sportsvogn mere livlig. Gearkassen er i begge modeller en sekstrins manuel.

Der er ikke noget som hedder turbo, så begge motorer skal have en hulens masse omdrejninger før der sker noget. Testmodellen med 160 hestekræfter er dog ret kvik, da den er forbi 100 km/t på 7,3 sekunder med en topfart på 213 km/t. Der er ikke meget lyd fra motoren før den får lidt omdrejninger, men så bliver lydbilledet også rigtig fedt!

Pladsmæssigt er der ikke meget at gøre godt med. Ift. den gamle model kan højere personer nu uden problemer køre MX-5’eren. Jeg er 195 cm og i den gamle model måtte jeg glide godt ned i sædet for at passe ind, men det går markant bedre i den nye model. På passagersædet er pladsen dog også trang, og er man en lidt stor mand eller kvinde for den sags skyld, så bliver det ikke nogen sjov oplevelse. Dette er en lille japaner, hvor kabinen højst sandsynligt også er designet til små japanere… Sæderne er som udgangspunkt ganske komfortable, men man savner noget lændestøtte, hvilket gør man godt kan få lidt ondt i ryggen ved længere køreture.

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

mazda-mx-5-6

Bagagerummet byder på 130 liter, hvilket betyder man skal pakke fornuftigt, hvis man har i sinde at køre på bilferie.

Bilens instrumentering minder om det vi kender fra de andre Mazda-modeller. I testmodellen er der en 7” touchskærm i farve, ligesom der også er tilkøbt navigation. Med den 2-liters motor får man fra standard bl.a. lædersæder, automatisk klimaanlæg, Full LED-forlygter, 17” alufælge, DAB radio, sædevarme, 7” touchskærm, fartpilot, Bluetooth og meget andet. Basisudgave med den 1.5 liters motor kommer dog også med både 16” alufælge, LED forlygter, aircondition, 7” touchskærm i farver, Bluetooth og fartpilot, men har man råd til den 2-liters model, så vil man ikke fortryde de ekstra kræfter, ligesom ekstra udstyret er en dejlig investering.

mazda-mx-5-5

På motorvejen er der meget støj i Mazda MX-5 trods stofkalechen er på. Dette er en roadster med fokus på de sjove køreegenskaber og flotte design, hvilket koster på komfortkontoen. Kører man over 110 km/t mens det blæser lidt, så kan det hurtigt blive svært at konversere med konen – det kan selvfølgelig i nogle tilfælde også være et effektivt salgsargument…

Læs også:  Mazda ruller et kompakt sportsvognskoncept ud i Tokyo

Der er ingen elektronik til at rulle kalechen af. Dette klares hurtigt og helt manuelt ved at hive en knap, hvorefter stofkalechen frigives og man presser den ned bag sig. Når den skal på igen trykker man blot på en knap imellem de to sæder, hvorefter man kan hive taget op og fastspænde det. Her er ingen hokus pokus, og det er langt hurtigere end alt det sædvanlige elektronisk halløj man ser.

mazda-mx-5-15

MX-5’eren befinder sig bedst på landevejene, ligesom den også gør det udmærket i byen. Styretøjet er præcist, undervognen hård og den sekstrins manuelle gearkasse med tætte skift sørger for, at man nyder hvert et gearskift. Derudover har den en 2-liters kampvægt på blot 1.075 kilo (den 1,5 liters model vejer blot 975 kg, hvilket blot er 35 kg mere end en VW up!), hvilket gør den let at leje med, og så er 160 hestekræfter pludselig rigeligt.

Overraskende nok lykkedes os det i testperioden at lave hjulspin i både 1, 2 og 3 gear. Det skal dog siges, at vejen samtidig var fint våd, og så bliver MX-5’eren altså pludselig ret livlig med bagenden. Når man først er opmærksom på både bilens kunnen, så får man dog mange dejlige oplevelser på landevejene.

tags: