1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Mercedes GLC 250d 4Matic -klassens ekstravagante
0

Test: Mercedes GLC 250d 4Matic -klassens ekstravagante

Test: Mercedes GLC 250d 4Matic -klassens ekstravagante 7.7
0
0

Anmeldelse

7.7

Mercedes GLK hedder nu GLC, som et led i en række navneændringer i Mercedes-modeludvalget. En navneændring som giver god mening, da C’et i GLC referer til C-klassen, som GLC’eren bygger på.

GLC’eren er dermed en konkurrent til Audi Q5 og BMW X3, hvilket umiddelbart ikke er lette konkurrenter, men GLC’eren har en væsentlig fordel. Den er spritny og de to andre nærmer sig pensionsalderen. Ift. GLK’eren er GLC’eren op mod 80 kg lettere, men det betyder ikke den er blevet mindre. Tværtimod er blevet mere rummelig qua GLC’eren både er vokset i længden, bredden og højden.

Designet er desuden blevet markant mere elegant end de bombastisk firkantede former GLK’eren bød på. Vi er i hvert fald vilde med de nye former!

Overskueligt motorudvalg

I Danmark byder motorudvalget på tre forskellige varianter, hvoraf de to er dieselmotorer. Vi prøvede den mest potente dieselmotor i form af GLC 250d 4Matic med sine 204 hestekræfter og 500 Nm. Med lige netop denne motor er GLC’eren cirka 45 kg lettere end X5 2.0 TDI og 40 kg lettere end X3 xDrive20d. Det betyder GLC’eren føles særdeles kvik, da de 500 Nm allerede er til rådighed ved 1.600 omdr/min, hvilket resulterer i en accelerationstid fra 0-100 km/t på blot 7,6 sekunder. Den mindre motor med 170 hk ville dog også være rigeligt, og den er 31.400 kr. billigere, hvilket så er penge, som kan bruges på det lidt bekostelige ekstraudstyr.

Læs også:  Mercedes-AMG GLC Coupé: En fusion af stil og kraft

De to dieselmodeller er begge udstyret med den veltestede OM651-generation, som har en volumen på 2.1 liter med fire cylindre og turbo. Gearkassen er en ni-trins automatgearkasse, som holder omdrejningstallet i skak ved specielt motorvejskørsel, og foruden det er godt for støjniveauet i kabinen, så hjælper det også på brændstofforbruget, som er angivet til 20 km/l. Gearkassen er meget alsidig afhængig af om bilen er indstillet til Sport eller Comfort. I Comfort er gearskiftene behagelige og lynhurtige, mens gearkassen i Sport giver mere markante ryk og skifter gear en smule hurtigere. Foruden gearkassen arbejder lidt ekstra i Sportsfunktionen, så strammes undervognen op, motorresponsen bliver mere agressiv og styretøjet tungere vægtet.

4Matic firehjulstrækket er standard til både benzin- og dieselmodellerne, og det fordeler kræfterne forskelligt afhængig af motorvariant. Derfor bør GLC 250d’eren teoretisk være sjovest, da den fordeler kræfterne 31:69, mens GLC 220d’eren splitter momentet 45/55. Vi nåede ikke at prøve bilens off-road egenskaber i testperioden, men iflg. flere videoer på internettet ser egenskaberne ganske imponerende ud.

På landevejene gør GLC’eren det også ganske fint, men den krænger en del qua sit højere tyngdepunkt. På motorvejen er GLC’eren meget retningsstabil og komfortabel, hvilket specielt ved testmodellen er hjulpet godt på vej af luftaffjedringen. Desuden fungerer den adaptiv fartpilot upåklageligt, og head-up displayet har en flot grafik ift. mange andre systemer på markedet.
Grundet det lave støjniveau kan man også uden problemer tale med dem på bagsædet selv ved motorvejshastighed.

I en klasse for sig selv

Kabinen er i en klasse for sig selv i segmentet, og giver en høj følelse af premium. Mange af elementerne kan genkendes fra C-klassen, men med en samlet pris på knap 1,1 millioner kroner var ekstraudstyret også ganske omfattende.

Ekstraudstyret omfattede bl.a. elektrisk indstillelige forsæder m. Memory, navigation, flere førerassistentpakker, luftaffjedring, LED Intelligent Light System, head-up display, 19” fælge, parkeringspakke, spejlpakke samt både en eksklusiv interiør og eksteriørpakke. Parkeringspakken inkluderer 360 graders visning omkring bilen, når man bakker rundt, ligesom den anden halvdel af skærmen viser enten forud eller bagud afhængig af om bilen er i D(rive) eller R(everse).

Kørepositionen er ligesom alle andre SUV’er hævet, hvilket giver et bedre overblik i trafikken. På forsædet er der også mange muligheder for at indstille sædet, således man let kan tilbagelægge flere hundrede kilometer med lethed. På bagsædet er pladsen rigtig fin, men man savner en smule støtte i siderne, som gør man ikke glider rundt.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

I bagagerummet finder man plads til 550 liter, hvilket er 60 liter mere end C-klasse stationcarmodellen tilbyder. Dermed må det siges at være ganske tilfredsstillende. Slår man bagsæderne ned, hvilket let kan gøres vha. knapper ved bagsæderne, så får man flotte 1.600 liter.

mercedes-glc-250d-20

Vi mener:

Mercedes GLC er en bil for de få, da den ikke leveres som nogen halv løsning. Her er firehjulstræk og automatgear standard, hvilket er med til at bringe indstigningsprisen op. Ekstraudstyret bliver også hurtigt bekosteligt, men den er samtidig også markant mere eksklusiv og elegant end sine konkurrenter.

Mercedes-Benz GLC 250d 4Matic
2.1-liters firecylindret diesel
Ydelse: 204 hk v. 3.800 o/min, 500 Nm v. 1.600 o/min
Topfart: 223 km/t – 0-100 km/t: 7,6 sekunder
Forbrug: 20 km/l
Køreklar vægt: 1.845 kg
Mål i cm: 466, 189, 164
Bagagerumsvolumen: 550-1.600 liter
Pris: 749.300 kr.