1. Home
  2. Biltest
  3. Test: Porsche Cayman
15

Test: Porsche Cayman

Test: Porsche Cayman 7.2
0
15

Porsche Cayman

7.2

Kort sagt: Porsche Cayman er højst sandsynligt verdens bedste sportsvogn.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber9.0
Komfort7.0
Plads5.0
Udstyr6.0
Pris7.0

Porsche Cayman har igennem tiden fået en del forskellige øgenavne. Fattigmands- og frisør-Porsche er de primære skældsord, men dem som bruger disse øgenavne viser blot, at de er uvidende!

Den 4,38 meter korte sportscoupé har ikke nogen lang historie bag sig, da den første Cayman blev introduceret tilbage i 2005 i form af en Cayman S, hvor S’et stod for Sport – og det er der ikke lavet om på endnu. Porsches nyeste Cayman kan selvfølgelig stadig fås i en S-udgave, hvor ydelsen er hævet fra 275 hk til 325 hestekræfter! Over Cayman S er der dog en GTS med 340 hk og den ekstreme GT4 med 385 hk!
Vi testede den almindelige Cayman, der dog bestemt ikke er kedelig, trods den er noget mere sløv end de tre storebrødre.

Sekscylindret boxermotor som tåler omdrejninger

Cayman har en 2.7 liters sekscylindret benzinmotor uden turbo. Ydelsen på 275 hestekræfter v. 7.400 omdr/min og 290 Nm v. 4.500-6.500 omdr/min bevidner om, at den lille sportsvogn kræver omdrejninger, før der rigtig sker noget. Får motoren omdrejninger, så kvitterer den dog også med en fantastisk lyd, og gearer man ned på de rigtige tidspunkter, så sprudler det fra udstødningen. Med PDK-dobbeltkoblingsgearkasse er 0-100 km/t klaret på 5,6 sekunder, mens man med den manuelle gearkasse skal bruge 5,7 sekunder. Topfarten lyder på 265 km/t.

Læs også:  Porsche Taycan Turbo GT: Elektrisk kraftpræstation sætter nye standarder

Her er ingen slinger i valsen…

To nøgleord for Porsche Cayman er dog endnu ikke nævnt, og det er baghjulstræk samt centermotor – en motor som er placeret bag forakslen og foran bagakslen. Porsche Cayman har nemlig centermotor ligesom en Ferrari 458, mens en Porsche 911 eksempelvis har hækmotor. Teoretisk set giver centermotor den bedste vægtfordeling, og da Cayman samtidig har baghjulstræk, så hjælper motorens vægt med at minimere hjulspind.

Bag rattet viser det sig heldigvis at teorien er rigtig. Porsche Cayman er en fantastisk bil. Der er intet hokus pokus med køreegenskaberne, da den er ganske let at køre. Undervognen er kontant og ekstra hård med de 20” Carrera S fælge, der bestemt ikke er billige at tilvælge. Styretøjet er også exceptionelt, da det er utrolig præcist og giver en fornem feedback.

Testmodellen var desuden udstyret med Sport Chrono-pakken, der inkluderer en Sport Plus-knap, som ved aktivering gør bilen endnu mere sportslig. Ved at trykke på Sport Plus knappen kan det mærkes på både motor, gearkasse, affjedringen og lyden fra motoren er pludselig markant mere intens. I det normale køreprogram kan gearkassen nærmest være silkeblød, hvis man kører Cayman roligt, men kører man i Sport Plus, så bliver gearskiftene med PDK-gearkassen ekstremt hårde og hurtige. Fra standard har Porsche Cayman dog også en almindelig Sportsknap, men Sport Plus tager lige skridtet videre.

For at nyde den fulde acceleration, skal man aktivere Sport Plus køreprogrammet, træde bremsen ned, have gearvælgeren sat i Drive, hvorefter speederen skal trædes i bund og launch control systemet bliver aktiveret. Motoren brøler og der er lidt hjulspind, men så har Cayman også lagt fra land med rekordfart. Møder man en Volkswagen Golf R eller Audi S3, så får man dog problemer.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Se dig ikke blind på 0-100 tider

Porsche Cayman er bestemt ikke nogen racerbil, hvis man ser sig blind på 0-100 accelerationstiden. Den lille smarte Cayman skal opleves på snoede landeveje, hvor man kan få køreegenskaberne ind under huden og høre boksermotoren brøle.

Porsche-kabine med stil

Kabinen byder ikke på noget overraskende. Der sker nemlig ikke meget i kabinen, da fokus er på køreoplevelsen. Man er dog ikke i tvivl om, at man befinder sig i en Porsche, hvilket bestemt kun er positivt. Der er nu noget elegant over kabinen, og det er samtidig med, at man ikke er bange for det går i stykker, når man tager de forskellige ting i brug. Sportssæderne er i læder og meget lækre, ligesom testbilens sportsrat er et man gerne holder ekstra godt fast om. Infotainmentsystemet er dog ikke noget Porsche får meget positiv kritik for, da det er langsomt og dårligere end det, som man kan finde i en Volkswagen Golf. Porsche er altså en luksusbil!

Ruinerer ikke budgettet – og så alligevel…

I dagligdagen bliver man faktisk ikke ruineret af at køre Porsche Cayman. Det blandede brændstofforbrug er angivet til 12,2 km/l, og kører man pænt når man cirka 10 km/l. Vi kørte dog typisk omkring 6,5-7 km/l det meste af testperioden, da brændstofforbruget selvfølgelig bliver lavere, når man prøver motoren lidt.

Læs også:  Et sneak peek på den nye Porsche Panamera

Prisen for Cayman starter ved 1,1 millioner kroner, og testmodellen kostede 1.538.663 kroner. Ekstraudstyrslisten inkluderede bl.a. sædevarme(9.214 kr.), fartpilot(8.689 kr.), røde sikkerhedsseler(5.782 kr.), Navigationssystem PCM(69.754 kr.), 20” Carrera S(63.272 kr.), fælge platinum(18.307 kr.) og Sport Chrono pakke(44.834 kr.).

Porsche Cayman PDK
2.7 liters sekscylindret boxermotor benzin
Ydelse: 275 hk v. 7.400 o/min, 290 Nm v. 4.500 o/min
Topfart: 263 km/t – 0-100 km/t: 5,6 sekunder
Forbrug: 12,2 km/l
Køreklar vægt: 1.415 kg
Mål i cm: 438, 180,1 , 129,4
Bagagerumsvolumen: 425 liter
Cirkapris: 1.040.000 kr.