1. Home
  2. Bilmærker
  3. TEST: Renault Clio kræver lidt tid

TEST: Renault Clio kræver lidt tid

TEST: Renault Clio kræver lidt tid 7.2
0
0

Anmeldelse

7.2

Renault Clio 0,9 hatchback er når alt kommer til alt ret charmerende. Man skal lige lære den at kende og vænne sig til de franske særkender. Og når det er gjort, så gør Clio det den lover. Og den ser godt ud i mens.

Motor & gearkasse7.2
Køreegenskaber6.9
Komfort6.9
Plads6.6
Udstyr8.1
Pris7.4

Renault levede i mange år en hensygnende tilværelse på det danske marked. Men de senere år har franskmændende bidt sig fast i markedet og en af de biler de har brugt til at bide fra sig med er den klejne Clio.

clio-13

Renault har altid haft små biler i programmet og har været berømt for at bygge vævre modeller, der kunne klare lidt af hvert. Tænk bare på postbilen R4 eller 5’eren eller så gar den første lille Twingo.
Alle dem hører fortiden til og Bilsektionen har testet Renaults faceliftede Clio i en 0.9 l. Tce version med benzinmotor og 90 hk.

Clio hører til i B-segmentet og konkurrerer med biler som Ford Fiesta og Opel Corsa og det gør den godt på sin egen franske facon.

Læs også:  Singapore Slingshot: En rekordtur for Porsche Taycan

Kræver tilvænning

Bag rattet skal man lige bruge lidt tid til at falde til. Renault har en ‘satelitstilk’ på rattet, hvorfra man betjener musik og radio mm. og indtil man bliver gode venner med den er det håbløst at forsøge at finde P3 eller skrue ned for lyden. Men man lærer det og når man gør det er ‘satelitten’ meget bekvem.

Kørestillingen er fin og instrumenterne sidder som de skal. Men placeringen af kontakterne får mig næsten til at tro, at nogle af dem er kastet ind i bilen og skruet fast, hvor de landede. Fartpiloten skal slås til og fra på en kontakt mellem sæderne. Men man kan da heldigvis betjene resten af dens funktioner på rattet. Man lever med det, men det virker pudsigt.

På bagsædet er der plads til tre. Eller, der er tre seler og plads til tre børn. Eller to voksne, der faktisk godt kan være der, selvom Clio er klejn.

Læs også:  Verdenspremiere på fjerde generation: Ny Skoda Superb i 2024

Lille og ivrig

Den lille motor arbejder hårdt og til tider en smule højlydt. 90 heste og en meget lille slagvolumen giver ikke meget bundtræk og Renault’en kan da også kun hive 135 nm op af posen, når der skal trækkes til.

Når det er sagt, så er Clio en helt fin bil. Det er det. Den er lille og kvik, hvis man træder til. Den lovede brændstoføkonomi på 22 km/l kommer du ikke i nærheden af. Reelt er det en del lavere – vi kørte omkring 15 km/l.

I testbilen var der et stort Bose-anlæg. Det skal man vælge, hvis bas er vigtig, men holde sig fra, hvis man har brug for bagagepladsen, for anlægget optager 70 liter af bagagepladsen og reducerer den fra 300 liter til 230 liter. Det duer ikke, hvis du skal have plads til klapvogn, men er Clio din første bil og skal den bruges til at hænge ud i, så gå efter lyden!

Renault Clio 0,9 Tce hatchback er, når alt kommer til alt, ret charmerende. Man skal lige lære den at kende og vænne sig til de franske særkender. Og når det er gjort, så gør Clio det den lover. Og den ser godt ud i mens, den gør det.

Læs også:  Ford Mustang GTD: En ny superbil er født

Prisen er omtrent 170.000 kr uden Bose-anlægget. Til gengæld er der baksensor, Bluetooth og meget mere udstyr i Clio. Gider du ikke betale i dyre domme for legetøj, komfort og sikkerhed, men vil du bare have en bil, så kan du få den billigste version fra 120.000 kr.

Renault Clio 0,9 Tce Hatch Back

  • Pris: Testbil inkl. udstyr: 170.900 kr.
    Renault Clio 0,9 Tce fås fra 120.000 kr.
  • EU-miks: 21,2 km/ltr.
  • Motor: 0,9 R3 turbo, Ydelse: 90 hk
    Moment: 135 nm/2500 omdrejninger.
  • Topfart: 182 km/t
    0-100 km/t: 12,2 sek.
  • Bagagerum: 300 ltr. (230 med Bose-anlæg)

clio-10