1. Home
  2. Biltest
  3. Test: SEAT Leon ST Cupra – hurtigste stationcar på “ringen”
0

Test: SEAT Leon ST Cupra – hurtigste stationcar på “ringen”

Test: SEAT Leon ST Cupra – hurtigste stationcar på “ringen” 8.0
0
0

SEAT Leon ST Cupra

8.0

Den eneste reelle konkurrent til SEAT Leon ST Cupra er en Ford Focus ST stationcar. Focus ST har mere lyd og føles mere utæmmet, men Leon ST Cupra er både billigere, hurtigere og har med sin omgangstid på Nürburgring slået fast, at køreegenskaberne er helt i top for en stationcar. Dog bliver den forbedrede 290 hestes udgave dyrere.

Motor & gearkasse9.0
Køreegenskaber9.0
Komfort7.0
Plads7.0
Udstyr8.0
Pris8.0

SEAT Leon ST Cupra kan sole sig i titlen som den hurtigste stationcar på Nürburgring, hvilket er lidt af en bedrift, når man tænker på den gamle Audi RS4 Avant var væsentlig mere potent og havde firehjulstræk. Alligevel slog Leon ST Cupra RS4’eren med imponerende 11 sekunder.

Tilbage i september annoncerede SEAT de havde presset 10 heste mere ud af Leon Cupra (derudover er det maksimale drejningsmoment også til rådighed over i længere tid), men modellen vi testede var den ”gamle” 280 hestes.

Accelerationstiden i den lidt mere potentfulde version er dog uændret, og således accelerer Leon ST Cupra fra 0-100 km/t på blot 6 sekunder rent med DSG-gearkassen. Fra 0-100 km/t er den femdørs model 0,2 sekunder hurtigere.

Bag rattet i Leon finder man sig generelt godt til rette, og det samme gælder for Cupra-modellen. I Cupra-modellen er der kælet lidt ekstra for detaljerne, men foruden de utallige Cupra-logoer kan det være svært at spotte den helt store forskel. Udvendigt er der også flere detaljer som afslører, at det ikke er nogen helt normal Leon ST, men man skal være en bilkender for at spotte dem. En lille sjov designdetalje på testmodellen var et billede af Nürburgringen med tallene ”7,58”, hvilket referer den til lynhurtige omgangstid.

Hjulspin i regnvejr

Da vi testede Leon ST Cupra var der det meste af tiden våde veje, og så får en forhjulstrækker med 280 hestekræfter pludselig problemer med at smide kræfterne optimalt i asfalten. Motoren er den samme 2.0 TSI, som blive brugt i Golf GTI, hvilket i sig selv er et kvalitetsstempel. Motoren både lyder og arbejder ganske fornemt, men man kommer ikke uden om, at lyden fra den 2.0 EcoBoost i Ford Focus ST er mere vild og GTI-agtig.

Cupra-motoren er meget livlig, når man kommer over 1.500 omdr/min, hvor man begynder at nyde gavn af de 350 Nm, der er til stedet fra 1.750 til 5.600 omdrejninger i minuttet. Motoren reagerer spontant på små speederbevægelser, men da motoren arbejder i kombination med den ellers også hurtige DSG-gearkasse, så skal den til tider også lige kunne finde det rigtige gear. Vælger man Cupra-køreindstillingen, så bliver bilen dog mere hidsig, hvilket betyder den ikke roder helt så forvirret rundt i gearene men ved, at når der bliver trykket på speederen, så skal der altså ske noget! Foruden Cupra-indstillingen gør speederresponsen mere aggressiv og får gearkassen til at skifte hurtigere, så får man også den fulde lyd fra turbomotoren, ligesom det progressive styretøj og forakseldifferentialespærringen bliver mere sportsligt. Foruden Cupra-indstillingen kan man også køre i Comfort, Sport og Individual.

Brændstoføkonomisk er Leon ST Cupra med DSG-gearkassen angivet til 15,2 km/l, men vi nåede 13,5 km/l i testperioden, hvilket er mere end godkendt.

Imponerende køreegenskaber

ST, stationcarmodellen af Leon, er 27mm længere og 45 kilo tungere end den almindelige femdørs udgave. Med accelerationstiden fra 0-100 km/t på 6 sekunder med DSG er Leon ST Cupra stadig markant hurtigere end Ford Focus ST stationcar – 0-100 km/t på 6,7 sekunder.

På Nürburgring blev omgangstiden 7:58.12, hvilket ikke bare gjorde Leon ST Cupra til den hurtigste stationcar, men også hurtigere end både Audi R8 V8 (den gamle), Aston Martin DBS og Alfa Romeo 4C! Ja, det er ret vildt en SEAT stationcar kan køre fra en Audi R8…

Se med da vi testede den almindelige Leon Cupra:

Giver man den gas på landevejene mærker man dog de skarpe køreegenskaber med det samme. Det skal dog siges firehjulstræk havde gjort meget for Leon Cupra, da den nogle gange har svært ved at finde greb.

Tør man, kan ESC-systemet indstilles på tre forskellige indstillinger. Foruden den almindelige indstilling kan man deaktivere hjulspindsregulering og sørge for ESC-systemet lader chaufføren udforske grænserne lidt nærmere. Den ultimative indstillinger deaktiverer ESC fuldstændigt.

Sportsstationcar, men med omtanke

Praktisk set giver det god mening med en stationcar, da den er mere anvendelig med op mod 1.470 liter i bagagerummet og mere bagsædeplads.

Sæderne er alcantara sportssæder og de er ganske fine, men vi savner lidt mere støtte. Ford Focus ST har til sammenligning de mest vilde sportssæder. Kvalitetsniveauet kommer heller ikke helt på niveau med en Ford Focus ST, men på mange måder kan jeg personligt rigtig godt lide kabinen og det frække design. Infotainmentsystemet og navigationen er dog ikke noget at råbe hurra for.

Testmodellen havde desuden panoramaglastag og adaptiv fartpilot, hvilket er med til at gøre den mere luksuriøs. Rent dynamisk set er panoramaglastaget dog ikke nogen god ide, men når man triller af sted på motoren eller i byen, så giver det et dejligt lys i hele kabinen – der ellers er meget mørkt.

SEAT Leon ST Cupra
2-liters firecylindret benzin
Ydelse: 280 hk v. 5.600 o/min, 350 Nm v. 1.750-5.600 o/min
Topfart: 250 km/t – 0-100 km/t: 6,0 sekunder
Forbrug: 15,2 km/l
Køreklar vægt: 1.466 kg
Bagagerumsvolumen: 587-1.470 liter
Pris: 451.400 kr.