1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Seat Toledo 1.6 TDI 105 Style
0

Test: Seat Toledo 1.6 TDI 105 Style

Test: Seat Toledo 1.6 TDI 105 Style
0
0

Synes du Skoda Rapid er for dyr? Hvis du er villig til at bytte emblemet ud med et spansk, kan du spare 10.000 på den.

Begrebet Bagde-engineering, kunsten at fællesudvikle en bil med en anden fabrikant og på doven manér udelukkende sætte sit personlige præg på den, ved at brække emblemet af og klistre sit eget på, synes passende anvendt i Seat Toledos tilfælde. Hos Seat er der tidligere erfaring med konceptet fra Alhambra, der foruden skiltet foran var identisk ned til mindste detalje med Ford Galaxy og VW Sharan. Og dog, nogen nede i Spanien har gjort sig umage for at forskønne den mildest talt visuelt nederdrægtige Skoda Rapid, men at ligefrem beskrive bilen som smuk, som Seat vovet gør det i deres pressemateriale, er måske at gå over stregen.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Som brødre

Den delte platform, er langt hen ad vejen gode nyheder. Bagagerummet, der åbner på hatchback-facon er enormt og let tilgængeligt, kabinen er gjort i billig plast, men flot skruet sammen og alle elementer er velafprøvede og frem for alt velfungerende. Toledo kører som Rapid, hvilket vil sige som forrige generation af VW Polo, bare ringere. Det lyder måske ikke som nogen stor smiger, og det er det ærligt talt heller ikke. Men det er bedre end en Dacia, og jeg er overbevist om at den gennemsnitlige familie med to unger vil kunne finde plads og glæde ved en bil som Toledo, især hvis de kommer fra noget gammelt, surt og opbrugt.

Vælger de den med største dieselmotor som testet, får de samtidig en kvik lille bil, der uden problemer præsterer over 20 km/l ved alle forhold. Til gengæld må de leve uden et 6. gear og det skaber støj på motorvejen. Toledo er ligesom Rapid på mange måder en middelmådig bil, der hverken sætter ben rigtigt eller videre forkert og nøjagtig som sin tjekkiske søsterbil er det største problem storebroderen Octavia. Til de næsten nøjagtigt samme penge som det koster dig at købe en 105-hestes dieseldreven Toledo med højeste udstyr kan du få dig danskerfavoritten Skoda Octavia, der vel og mærke er baseret på den seneste MQB-platform der deles med Audi A3 og Volkswagen Golf. Du må tage til takke med laveste udstyrsniveau, men til gengæld får du en mærkbart større bil der kører lysår bedre. Når det er få tusind kroner der skiller de to, ser Sko… Seat Toledo stadig dyr ud.

Læs også:  Så høje er fartbøderne

Vi mener:

Taget i betragtning af, at teknik og køreegenskaber ikke føles tidssvarende, ligger Toledo sig prismæssigt for tæt op af biler, der rent faktisk gør det. 

Seat Toledo 1.6 TDI 105 Style

1,6 liters firecylindret diesel

Ydelse: 105 hk v. 4.400 o/min / 250 Nm v. 1.500 o/min

Præstationer: Topfart: 190 km/t – 0-100 km/t: 10,4 sekunder

Forbrug: 25,0 km/l

Køreklar vægt: 1.265 kg

Mål i cm: 448, 170, 146

Bagagerumsvolumen: 550 / 1.490 liter

Pris: 229.901 kr.

tags: