1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Skoda Octavia Combi vs. Honda Civic Tourer
0

Test: Skoda Octavia Combi vs. Honda Civic Tourer

Test: Skoda Octavia Combi vs. Honda Civic Tourer
0
0

Efter et årtis fravær er Honda tilbage med en stationcar i mellemklassen, der udover en et par interessante teknologiske finurligheder, med nød og næppe topper den regerende Skoda Octavia på bagagerumsplads.

Så skidt da om det kun drejer sig om sølle 14 liter – Honda fik møvet sig ind i spalterne med en overskrift, der fik nysgerrige købere ind hos forhandlerne for at se giraffen. Heldigvis for dem er den nye Civic Tourer ikke blot den one-trick pony man måske kunne frygte. Der er tænkt længe og grundigt over tingene og udfaldet er en række intelligente løsninger på problemer, som man måske ikke vidste eksisterede. Som eksempel kan nævnes stoffet på bagagerumsbunden, der er af en særligt hundehårs-afvisende type. De for Honda karakteristiske Magic Seats – bagsæder, der kan foldes op og takket være det pandekageflade gulv skabe plads til en stor herrecykel, som jeg erfarede da min svoger punkterede 10 kilometer hjemmefra. Imponerende, men ikke lige så spændende som de nye adaptive dæmpere udløser blændende god affjedringskomfort eller knivskarpe køreegenskaber, alt efter ønske. Det koster 10.000 kroner ekstra og er alle pengene værd. Hvad der ikke er pengene værd, er Hondas serie af sikkerhedssystemer, der sælges i en pakkeløsning under navnet ADAS.

Årets bil

Systemerne er af første generation og synes plaget af et par børnesygdomme, så de hyler og piver i tide og utide, uanset om der er fare på færde eller ej. Roserne fortsætter, for Honda har begået en perle af en dieselmotor. Ikke nok med at den har en mægtig gang, ydelse og brændstoføkonomiskpræstation – den ligger sig i et hestekraftmæssigst smørhul, som hverken Skoda, VW eller nogen af de andre metervarer i øjeblikket kan udfylde. Skoda kan tilbyde en 105 hestes diesel, der vil være for klejn til de fleste smag, eller en 150 hestes der vil være for voldsom. Japanerne rammer plet med 120 heste.

Læs også:  Ny generation af Mercedes-AMG GT Coupé: kraft og elegance forenes

Octavia kender vi rigtigt godt efterhånden. Den kan for tiden bryste sig af titlen som Årets Bil 2014 og selvom jeg måske ikke er fuldkommen enig med kåringen, kan jeg godt se logikken bag udnævnelsen. For Octavia er både praktisk og god – store indgangspartier, stor plads og kendt, velsmurt og velafprøvet Volkswagen-teknik under de ultrakonservative paneler. Skodaen er en nem bil at køre og en nem bil at leve med. Priserne er rimelige og brugtværdien snusfornuftig. Testbilens kombination af det fornemme DSG-gear og 150 dieselheste gjorde den til en magelig langtursvogn og havde det ikke været for et par forbandede indbrudstyve, der natten til Langfredag besluttede sig for at gå på rov i Octaviaen, havde jeg med stor fornøjelse tilbragt små 1000 kilometer bag rattet af den i Påskeferien.

Magiske sæder

Forbavsende nok, så det også ud til at de 150 tyske heste kunne matche de 124 japanske på økonomi. Begge biler præsterede over 20 km/l, hvilket givetvis var forventet men ellers var det tæt løb mellem de to. Som nævnt vinder Hondaen på bagagerumsplads, men som billederne afslører, er der mere til historien end som så. Octaviaen er udstykket med en lavere og bredere læssekant end Civic og fotografierne fra bagsædet skulle meget gerne tale sit eget sprog – der er mildest talt en verden til forskel heromme. Skodaen er tydeligvist udviklet som praktisk familietransport fra udgangspunktet, hvorimod den ordinære hatchbackudgave af Civic måske i større grad er et nicheprodukt, der med sin latterlige to-delte bagrude der hindrer alt udsyn bagud, ganske åbenlyst er designet uden større omtanke for praktikalitet. Med det sagt, fremstår Civic Tourer som et god miks af begge verdener, om end kompromitteret. De snedige bagsæder, de mildest talt suveræne dæmpere og de gunstige pladsforhold er måske årsag nok i sig selv til at kigge nærmere på den. Udover det, kører den væsentligt bedre end Skodaen. Den er skarpere rent dynamisk og mere komfortabel når man ønsker det. Som oftest begge dele på samme tid. Udover det, er den noget andet end de horder af primært tyske produkter der fræser rundt på vejene, hvilket vil appellere til nogen og skal man tro statistikkerne slår dem den også på pålideligheden.
På den anden hånd er Skodaen velkendt, sikker og genkendelig. Den holder værdien flot, støder næppe nogen på den anden side af ligusterhækken og kan gøres temmeligt lækker, såfremt man ødsler penge på ekstraudstyrslisten – en øvelse, der synes omsonst i en Skoda. Hvis jeg var seriøs omkring pladsforholdende, havde den nok været mit valg. De bredere indgangspartier gør den nemmere at leve med, til trods for at den mangler japanerens fikse bagsæder.

Læs også:  Valg af Bilmåtter og Sædeovertræk til Bilen: Hvorfor Er De Vigtige?

Vi mener: Honda Civic er praktisk, velkørende, innovativ og eksotisk. På papiret større end Octavia, men i realiteten er der næsten ingenting imellem dem. Som bilentusiast, er det svært at se fordelene i Skodaen.

Skoda Octavia 2.0 TDI Greentec Elegance Combi DSG

2,0 liters firecylindret dieselmotor

Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr/min, 320 Nm v. 1.750 omdr/min

Præstationer: Topfart: 213 km/t – 0-100 km/t: 8,7 sekunder

Forbrug: 22,2 km/l

Køreklar vægt: 1.372 kg

Mål i cm: 465, 181, 146

Bagagerumsvolumen: 610 / 1.740 liter

Pris: 343.000 kr.

Honda Civic Tourer 1.6L i-DTEC Sport

1,6 liters firecylindret dieselmotor

Ydelse: 120 hk v. 4.000 omdr/min, 300 Nm v. 2.000 omdr/min

Præstationer: Topfart: 195 km/t – 0-100 km/t: 10,4 sekunder

Forbrug: 25,6 km/l

Køreklar vægt: 1.412 kg

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Mål i cm: 465, 181, 146

Bagagerumsvolumen: 624 / 1.668 liter

Pris: 343.000 kr.