1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Skoda Octavia RS Combi
0

Test: Skoda Octavia RS Combi

Test: Skoda Octavia RS Combi
0
0

Hvad gør du, hvis konen ikke vil lade dig købe en Golf GTI, men insisterer på en praktisk stationcar, hvor der er plads til barnevognen og den hylende unge. Skoda Octavia Combi RS er muligvis svaret!

I udlandet bliver Octavia RS markedsført som vRS, men den danske presseafdeling har besluttet, at os danskere bedst vil forstå det, hvis den blot hedder RS.

Octavia RS kan både erhverves med diesel og benzin, hvor ydelsen er hhv. 184 og 220 hestekræfter. Dieselmotoren er den samme som i Golf GTD, mens benzinmotor også er at finde i Golf GTI. Dermed er Octavia Combi RS en diskret familieflytter, og da testmodellen har dieselmotoren kører den op til 20 km/l ved blandet kørsel!

Et andet vigtigt argument man skal huske, hvis konen skal lokkes med til at købe en GTI-stationcar er praktikaliteten. Der er generelt ikke mange stationcar-GTI’er, da interessen for GTI-biler generelt er større for hatchbacks. Octavia Combi har plads til 610 liter i bagagerummet, og hvis man lægger bagsæderne ned er der 1.740, hvilket er ganske imponerende!
Udstyrsniveauet er også meget fornuftigt med alt fra bixenon-forlygter, fjernlysassistent, p-sensor bag og et stort musikanlæg. I kabinen bemærker man dog også sportssæderne med integrerede nakkestøtter, hvor der selvfølgelig er påført RS-logoet. Af andre detaljer kan nævnes dørtrinsbeskyttere med RS-logo, stålpedaler, 3-eget multifunktionsrat og imiteret carbon flere steder.

Læs også:  Optimeret sikkerhed på vintervejene: Kia præsenterer innovativ snekæde-integreret dækteknologi

Når du har overtalt konen til købet, og fået smidt hende af ved lejlighedsopgangen kan du fræse videre ud mod landevejene med god samvittighed.

Hvis vi skal gå tilbage til performance-delen, kan det nævnes den nye Octavia RS er den hurtigste Octavia til dato med en topfart på 245 km/t, hvis man vælger benzinmodellen. Accelerationstiden fra 0-100 km/t er 6,9 sekunder, mens dieselmodellen vi har testet ”nøjes” med 8,3 sekunder. RS dieselmodellens topfart er 228 km/t, hvilket også bør tilfredsstille de fleste familiefædre.

På landevejene bider Octavia sig fint fast, men den krænger mere end Ford Focus ST, og køreegenskaberne er ikke på niveau med Ford Focus ST. RS-modellen har fået en anden multilink-bagaksel, som gør styreegenskaberne mere præcise, og med det elektroniske XDS ”spær” er køreegenskaberne dog markant forbedret ift. en almindelig Octavia. Desværre kan man ikke få det elektromekaniske spær fra Golf GTI Performance.
Sportsundervognen er man ikke i tvivl om RS’eren har fået, da den er blevet markant hårdere. Med sportsundervognen er RS-modellen sænket 13 mm ift. en almindelig Octavia, og man kan yderligere kende den på de utallige RS-logoer, den dobbelte udstødning, aflange tågeforlygter, LED kørelyset samt de mørktonede bi-xenon forlygter. Det nederste sorte luftindtag er splittet i tre vertikale afsnit, hvilket giver Octavia RS et ekstremt sportsligt udtryk.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Vi synes:

Octavia Combi RS virker på mange måder som en perfekt familiebil, men er man villig til at gå ned på plads, udstyr og samlekvalitet kan man på testmodellen spare 90.000 kr. ved at vælge SEATS konkurrent med samme motor og gearkasse, Leon ST FR.

Skoda Octavia Combi RS DSG
2.0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 184 hk v. 3.500 omdr/min, 380 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 228 km/t – 0-100 km/t: 8,3 sekunder
Forbrug: 20 km/l
Køreklar vægt: 1.502 kg
Mål i cm: Længde: 468,5, Bredde: 181,4, Højde: 145,2
Bagagerumsvolumen: 610 liter.
Pris: 448.000 kr.