1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Subaru Forester 2.0D XE
0

Test: Subaru Forester 2.0D XE

Test: Subaru Forester 2.0D XE
0
0

Subaru Forester kører fremragende og føles solid som en klippe, men hvorfor i alverden skal Subaru have 120.000 kroner mere for den end hos de japanske naboer?

Efter at have hørt Subaru selv, er forvirringen nu total. Forklaringen på Foresters velvoksne prisskilt er helt enkelt, at konkurrenterne ikke er konkurrenter. Subaru holder af at sammenligne sig med Tysklands onde akse, altså Audi, BMW og Mercedes og sammenholdt med de tre, ja så ligger Forester ganske lunt i svinget rent prismæssigt, ja den fremstår nærmest overdådigt udstyret. Så er det blot en skam, at det er en ubetydelig brøkdel af befolkningen der har den fjerneste antagelse om, hvad helvede en Subaru er og alle kvinder vi adspurgte mente at den havde et logo som lignede noget en 4-årig havde tegnet lige før middagsluren. Ikke at det rør os.

Ud fra det tillader vi os at antage, at det primært er mænd der vil brænde varme på Forester og med god årsag. Men kommer de fra en mere mondæn forhandler, vil de øjeblikkeligt få sydvendte mundvinge når de støder på japanerens granithårde plast, uraffinerede skærme og simple om end funktionelle kabine. Sandheden er, at man køber en Subaru for indvoldenes skyld ,for under det noget generiske ydre gemmer der sig en gulddreng af en dieselmotor og evigt permanent firehjulstræk, der i sublim harmoni er sammenkoblet med en som altid fornøjelig sekstrins manuel gearkasse. Forester er den foretrukne bil blandt engelske gårdejere, der sværger til dens pålidelighed, robusthed og fine terrænegenskaber. Ikke lidt sigende, i et land der effektivt set opfandt firehjulstrækkeren som vi kender den i dag.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Rosende ord til trods, ændrer det ikke en daddel på, at den stadig er for dyr. Du kan købe dig en Mazda CX-5 med firehjulstræk, 150 hestekræfter og lidt ekstra moment; et virvar af udstyr inklusiv et 10-højtalers BOSE anlæg og smarte 19-tommers fælge. Det koster 122.000 kroner mindre end hos Subaru og jeg må ærligt vedstå, at jeg har svært ved at se hvorfor det er tilfældet.

Subarus dieselmotor er en af de suverænt bedste jeg har haft fornøjelsen af, men i sidste ende er Mazdaens bedre. I vores øjne kører Mazdaen mere sportsligt, er mere luksuriøs og har et bedre infotainmentsystem. Komfortniveauet er omtrent det samme i dem begge og leder man efter en mere magelig SUV, ville vi  i stedet søge i retning af den nye Honda CR-V. Det eneste umiddelbare årsag til at vælge Forester fremfor CX-5 er, at Subaru’en har permanent firehjulstræk og jeg er bange for at det ikke er tilstrækkeligt for de fleste købere.

Læs også:  Derfor bør du investere i en hybridbil

Du kan købe Forester fra 375.900 kroner med en turboløs benzinmotor, men det er dieselen du vil have. Her starter priserne fra 486.900 kroner for den dårligst udstyrede udgave.

Medmindre Subaru, nichemærket over dem alle, formår at få Forester mere attraktivt prisssat, kunne man frygte at de blot vil forblive et sådant.

Vi mener:

En fornemt kørende og gennemsolid bil, der grundet prisskiltet fremstår mindre konkurrencedygtig end nødvendigt.

Subaru Forester 2.0d XE

2,0 liters boxerdiesel

Ydelse: 147 hk v. 3.600 omdr/min, 350 Nm v. 1.600 omdr/min

Præstationer: Topfart: 190 km/t – 0-100 km/t: 10,2 sekunder

Forbrug: 16,9 km/l

Køreklar vægt: 1.660 kg

Mål i cm: 459, 179, 173

Bagagerumsvolumen: 488 / 1.564 liter

Pris: 576.900 kr.