1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Subaru XV 2.0i Sport Lineartronic
0

Test: Subaru XV 2.0i Sport Lineartronic

Test: Subaru XV 2.0i Sport Lineartronic
0
0

Det var sikkert som amen i kirken, at Subarus crossover kunne fungere med mudder under hjulene, men hvordan gebærder den sig i betonen?

XV er en vaskeægte herreret og opskriften fra Subaru er gammelkendt: permanent firehjulstræk, boxermotor med lavt tyngdepunkt og en samlekvalitet, der ville gøre schweiziske urmagere grønne af misundelse. De fleste motorjournalister erkender villigt, at de har hang til det japanske mærke med det absurde logo, men konstaterer ofte i samme vending, at Subaru’en er en nichébil der ikke appellerer til den store fede livsstils-orienterede køberskare.

Det var XV bilen, der skulle gøre op med, påstod Subaru. Visuelt er det nærmest lykkedes, i hvert fald når den står i en hylende orange med fælge der synes flået af en gotisk motorcykel. Det gør den her ikke. Den er udført i sort, med triste fælge bærende fornuftige finske vinterdæk. Idéen var ellers fin nok. Subaru søsatte den Impreza-baserede XV på et tidspunkt hvor crossoverbølgerne gik allerhøjest i Europa, men uden at rigtig at forsøge at identificere, hvad der i grunden tiltrak forbrugerne til segmentet.

Læs også:  Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+: Sporty og effektiv

Så Subaru har forsøgt sig med lidt berøringsvenlig plast på instrumentbrættet og øh, ja… det er vidst det. XV er den eneste bil i Subarus modelprogram med svampet plastic på midterkonsollen, men foruden det, ligner den enhver anden japaner fra begyndelsen af 00’erne indvendig. Jo, det har da sin charme, men ikke når prisskiltet lyder på over 400.000 kroner for den testede udgave, der kombinerer en absolut brystsvag, om end benzin-slubrende boxermotor med en mærkværdig kreation af en automatgearkasse, der gør op med traditionelle udvekslinger og i stedet tilbyder føreren en infernalsk larm fra den forpinte boxerkværn, der i øvrigt ikke lyder i nærheden af den rallybil, der prydede væggen på drengeværelset.. Det fungerer ikke. Er man lun på en XV med automatgear, ville vi i stedet anbefale kombinationen med dieselmotor. Med manuelt gear bør benzineren være mere spiselig.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Tilbage til brændstoføkonomien. Vi præsterede en nøl over 10 km/l og vi gjorde os for en gang skyld umage. Ifølge Subaru skulle CVT-gearkassen forbedre brændstoføkonomien. Jeg tør ikke tænke på hvad den havde lydt med manuelt gear. Realiteten er, at Subaru på en og samme tid præsterer en af de bedste dieselmotorer på markedet og en af de værste benzinere; uden turbo kan moment eller økonomi ikke stå mål med de dårligste turboladede konkurrenter og som det efterhånden er blevet en Subaru-tradition, er prisskiltet i bedste fald ambitiøst. For 10.000 kroner mere får man den større og lækrere Mazda CX-5, der har 15 hestekræfter mere og håndfuld lækker udstyr oven i hatten. For 50.000 mere får man en turboladet Audi Q3 med dobbeltkoblingsgearkasse. Subaru-kærlighed til trods, ville vi ikke være et øjeblik i tvivl.

Læs også:  Mangler du opbevaringsplads i den lille garage? Skab mere via smart møblering

Vi mener:

Indtil Subaru får nosset sig sammen til at bygge en fornuftig turbobenziner, foreslår vi at man holder sig til de dieseldrevne, manuelt skiftende udgaver.

Prisen er over-ambitiøs.

Subaru XV 2.0i Sport Lineartronic

2,0 liters firecylindret boxermotor

Ydelse: 150 hk v. 6200 o/min / 196 Nm v. 4200 o/min.

Præstationer: Topfart: 187 km/t – 0-100 km/t: 10,2 sekunder

Forbrug: 15,2 km/l

Køreklar vægt: 1.480 kg

Mål i cm: L: 445, B: 178, H: 157

Bagagerumsvolumen: 380 / 1.270 liter

Pris: 409.900 kr.

tags: