1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: Suzuki Swift Sport
0

Test: Suzuki Swift Sport

Test: Suzuki Swift Sport
0
0

Vi har tidligere testet Ford Fiesta Sport Street Edition, hvilket desværre endte ud som lidt af en skuffelse. Suzuki Swift Sport har dog høstet massere af ros, og derfor så vi frem til en god oplevelse med en mini-GTI.

Kigger man på Suzuki Swift Sport må overgive sig for det sportslige design, som bl.a. bliver udtrykt med den dobbelte udstødning, et komplet skørtesæt, tagspoiler, Bi-Xenon lygter, 17” alufælge og metallak.
Ja, nogle vil måske mene designet er lidt for ”Brian”, men det er hurtigt noget man kommer sig over, for selvom man kan have det svært ved synet af en stylet Swift, så kan den stadig vinde ens hjerte på vejen.

Når man har åbnet de store døre og sat sig til rette i de standard sportssæder kan man kigge nærmere på udstyret i kabinen. Selvom Suzuki Swift Sport ikke handler om udstyr, så kan man alligevel ikke lade være med at nævne det, da den har bucketsæder med røde sygninger og Sport logo, nøglefri betjening, fuldautomatisk klimaanlæg, fartpilot, multijusterbart læderrat, bluetooth og blandt andet varme i forsæderne.

Kort sagt mangler man ikke noget i den Swift Sport, og der er heller ikke meget ekstraudstyr at tilvælge, da næsten alt er standard.

136 heste uden turbo

Nu er motoren så tændt også gælder det om at trille ud på landet, hvor man kan få det sjovt på de kurvede veje. Efterhånden som man kommer ud på landet bliver motoren tilpas varm, og man kan begynde med at udfordre den.

Læs også:  Mercedes-Benz lancerer ny version af ikon fra 1979

Motoren er en 1.6 liters benzin uden turbo, som yder 136 hestekræfter(forgængeren havde 125 hk) ved 6.900 omdrejninger i minuttet, mens det maksimale drejningsmoment findes ved 4.400 omdr/min på 160 Nm.
Det er rigeligt med hestekræfter når den får omdrejningerne til at blive sjov, men man skal som minimum op på 4.000 omdrejninger før man rigtig føler skubbet begynder.

I forhold til den gamle Swift Sport er forholdet mellem vægt/kraft forbedret, da den gamle havde 8,2 kg pr. hk mens den nye Swift Sport har hele 7,7 kg pr. hk nu.

Gearkassen er en 6-trins manuel, hvor det sjette gear kun vil blive brugt af de fleste på motorvejen, hvor man dermed opnår en bedre brændstoføkonomi og lavere motorstøj. Man bliver ikke træt af at lege med gearkassen som føles ligetil, og hvis man behandler den ordentlig under accelerationen er 0-100 km/t klaret på 8,7 sekunder, hvilket er 0,2 sekunder hurtigere end forgængeren.

Suzuki Swift Sport handler heller ikke om økonomi, men iflg. de officielle tal kan den køre hele 15,6 km/l ved blandet kørsel!

Sjovest på landevejene

Man kan sagtens synes Swift Sport er sjov i byen, men udover den bedre lyd og hårdere affjedring, så er der ikke meget at komme efter pga. den manglende turbo, hvilket vil sige, at man konstant skal køre med meget høje omdrejninger, hvis den skal føles kvik.

Læs også:  Cayenne S E-Hybrid: Porsche's nyeste Plug-in-perle

Når man først kommer ud på landevejene er man glad for der står Sport på bagsmækken, for selvom vi allerede har fortalt om den fine lille motor, så er der også andre detaljer som sætter prikken over i’et.
Suzuki Swift Sport er nemlig udstyret med en sportsundervogn som har Monroe dæmpere, hvilket er med til at sikre bedre vejgreb.

Det er specielt minimering af karosserikrængningen samt en øgning af stabilitet ved høje hastigheder Suzuki har arbejdet på at forbedre . Faktisk er krængningsvinklen ved kurvekørsel reduceret med 15 %!

Nu tror du så måske også, at Suzuki Swift Sport er hård som bare fanden, men så tager du fejl. Den gamle Swift Sport var nemlig hårdere i affjedringen og havde et mere præcist styretøj. – Det betyder dog bare den nye model fungerer bedre i hverdagen på bumpede veje.

Hvordan så med motorvejen…?

Støjniveauet er lavere end forventet, og det er faktisk muligt at gennemføre en samtale i kabinen. Kommer du fra en stor familieflyder vil du dog nok stadig mene, at man bør have høreværn på.

Er der ikke noget andet dårligt?

Bagagerummet er muligvis det største minus med sine kun 211 liter, hvor hattehylden heller ikke automatisk følger bagklappen. Derudover kan den kun fås med tre døre, hvilket er ærgerligt da den dermed bliver langt mere upraktisk.

Læs også:  Volkswagen elektrificerer sit sportslige ikon GTI

Derudover finder man også den hårde plast man kender fra den normale Suzuki Swift som går igen i hele bilen.

Hurra, Hurra for prisen

Muligvis er prisen den bedste grund til at købe Suzuki Swift Sport også alligevel ikke. Havde den været dyrere end Ford Fiesta Sport Street Edition(235.750 kr.) og Fiat Punto EVO Sport(239.990 kr.), så ville den stadig være værd at købe.

Prisen lyder på 219.990 kr. hvilket er inklusiv metallak.

Konklusion:

Samtidig med Suzuki Swift Sport er billigere og har mere udstyr end sin konkurrenter, så er den vigtigst af alt også sjovere og bedre til længere køreture.

Vi er i hvert fald ikke i tvivl om, hvilken af de tre nævnte modeller vi ville vælge. – Men man skal heller ikke glemme VW Polo BlueGT som er klar til august med sine 140 turboheste.

Suzuki Swift Sport

Ydelse: 136 hk ved 6.900 omdr./min / 160 Nm ved 4.400 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 195 km/t. 0-100 km/t på 8,7 sek

Oplyst forbrug: 15,6 km/l – 147 g/km

Køreklar vægt: 1.115 kg

Mål i cm: Længde: 389 cm, Bredde: 170 cm, Højde: 151 cm

Bagagerumsvolumen: 211/ 850 liter

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 219.990 kr.