1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Test: VW Polo BlueGT
0

Test: VW Polo BlueGT

Test: VW Polo BlueGT
0
0

Opskriften bag er en helt ny, brændstoføkonomisk 1.4-liters turbomotor der for første gang har deaktivering af to af de fire cylindre. Sammensat med en ansigtsløftning i bedste GTI-stil, sænket affjedring og sportssæder er der lagt op til en pakke, som ikke tidligere er set på markedet.

Nøjagtig som den nye V8-motor i Audi’s S6, S7 og S8, for ikke at nævne Bentley Continental GT, kan den nye Polo Blue GT deaktivere halvdelen af sine cylindre i brændstoføkonomiens navn. Active Cylinder Management er navnet på et system som vi ifølge VW kan forvente at se en del mere til i fremtiden.

Med en let fod på gaspedalen mellem 1.400 og 4.000 omdr./min forvandles Blue GT til en tocylindret bil for en stund og Volkswagen hævder selv, at systemet er i spil i over 70 procent af den typiske køretid, såsom i byen eller på motorvejen. Sammenkoblet med stop-start og en helt ny motor, der bl.a. er 22 kilo lettere end den foregående enhed, påstår VW at du kan opnå 22,2 km/l (med DSG) og udlede så lidt som 105g/km CO2. Ganske imponerende taget i betragtning af, at 0-100 sprinten er overstået på 7.9 sekunder og topfarten lyder på 210 km/t.

Læs også:  Indvirkningen af din kreditværdighed på bilforsikringspriser

På vejen skal man for alvor spidse ørene, før man bemærker at den arbejder skiftevis på to og fire cylindre. Lytter man godt efter, vil man notere sig en ganske subtilt ændret motorlyd ved lav gas og har man kørt Fiats TwinAir ved man hvad man bør lytte efter. Det meste af tiden går det først op for en at man nu opererer på halvdelen af de sædvanlige cylindre, når det bekendtgøres på instrumentbrættet.
Og det er ikke et tilfælde af, at motoren skal have begge ben ud af sengen før den vågner igen. Det tager 13 millisekunder at gå fra to til fire, såfremt man banker pedalen i bund. Således bliver man aldrig fanget i et ydmygt, tocylindret øjeblik og med 250Nm til rådighed fra 1.500 omdr./min er der fleksibilitet og punch nok til overhalinger, uden at motoren har helt samme overarm som den større Polo GTI.
Vælger man den smidige syvtrins DSG gearkasse over den manuelle får man samtidigt et væsentligt længere syvende gear, der egner sig fremragende til motorvejshastigheder samt skiftepedaler bag rattet der bidrager til det sportslige indtryk. Med 17-tommers fælge og 15 millimeter sænkning er affjedringen selvsagt fast, på vanlig tysk maner, men stadig tilgivende nok til at tillade frisk tempo på landevejene, hvor det præcise og forudsigelige styretøj især kommer til sin ret. Det til trods, føles Blue GT aldrig som en rendyrket GTI, hvad den af åbenlyse årsager heller ikke er. Nøjagtig som den større GTI mangler styretøjet den sidste grad af føling og undervognens dynamiske egenskaber udmønter sig som oftest i understyring.

Læs også:  9 tips til at køre sikkert og lovligt på de tyske veje

Gevinsten er selvsagt i den økonomiske afdeling, hvor 16-17 km/l er ganske opnåeligt i flade Danmark. Den snedige motor er tilgængelig i andre biler fra VW-Gruppen, men ingen der leverer en så sportslig og prisstærk oplevelse som i Polo, der dog får skarp konkurrence fra Ford Fiesta med den herlige 1.0-liters EcoBoost enhed. Den når hverken samme brændstoføkonomiske eller dynamiske højder, men kører bedre og er en god slat billigere.

Vi synes:

BlueGT er et glimrende alternativ til en fuldblods GTI, især i afgiftsplagede Danmark. Såfremt du kan affinde dig med en kompromitteret bil, der er sidste ende hverken fuldbyrder rollen som økonomiske bil eller GTI, er der penge at spare på brændstof såvel som indkøbspris.