Test: VW Tiguan 2.0 TDi Sport & Style

Bedømmelse: 4.0 ud af 6.0

Finanskrisen har lagt en dæmper på markedet for de helt store firehjulstrækkere, og i kølvandet på det har vi nu fået en ny generation af mindre firehjulstrækkere, der fremfor alt er livsstilsbiler. VW Tiguan er et af de mere eksklusive bud i klassen, men hvad får man i bund og grund for sin halve million?

Trives i storbyjunglen

Både størrelses- samt prismæssigt befinder Tiguan sig mellem Audis Q3 og Q5, og det er næppe noget tilfælde.

Som med andre softroadere, er firehjulstræk noget man tilkøber. Gør man det, får man et Haldex system der er magen til det du finder i Audis Quattro-modeller. Systemet er ikke permanent, og tillader derfor ikke hardcore offroad-kørsel, men pyt med det, for Tiguan naturlige habitat er nu engang i byen.

Der kan du nyde godt af den høje kørestilling der giver overblik over byens hektiske trafik, samt et styretøj der er godt vægtet, og direkte nok til at give en følelse af kontrol over bilen. Kombineret med det intet mindre end suveræne DSG-gear, giver det en særdeles afslappende køreoplevelse, der desværre ind imellem bliver afbrudt når den stenhårde undervogn møder et kloakdæksel.

Kørestillingen føles først en kende akavet, med den lodrette siddeposition og et rat der aldrig rigtigt kommer tæt nok på. Armlænet kommer heller ikke helt med frem, men til gengæld støtter de lækre alcantarasæder fortræffeligt, og giver et væld af let tilgængelige indstillingsmuligheder.

Vejbump og kantstene bliver forceret uden problemer, takket være frihøjden der lader dig glide ubekymret gennem byen.

Lige ved og næsten

De forventninger som det luksuriøse og bastante eksteriør måtte give, falder desværre en kende til jorden når man træder ind i den lidt usofistikerede kabine. Den er mere eller mindre løftet fra en VW Golf Plus, og selvom den er udført i flot kvalitet samt i fornuftige materialer, er den altså ikke klædelig for en bil der koster over en halv million. Man savner individuelle detaljer der lader Tiguan skille sig ud fra resten af VW-flokken.

Rattet, der er hentet fra en VW Polo har også store blanke facader hvor der burde sidde betjeningsknapper. Selv i denne topudstyrede udgave, har VW prioriteret krom og russkind, over multifunktionsrat, der er standardudstyr i biler der koster en fjerdedel af prisen. Det dog naturligvis tilkøbes for en, knap så beskeden merpris.

Kabinen bliver unægteligt løftet af de smukke aludetaljer og alcantarasæderne, men formår aldrig rigtigt at leve op til bilens voluminøse udseende. En mindre bagatel, der ikke nødvendigvis gør VW Tiguan til en dårlig bil.

Stabil rejsepartner

På landevejen opleves Tiguan rolig og retningsstabil med ligefrem personbilslignende køregenskaber. Imponerende for en velvoksen bil der har en køreklar vægt på over 1700 kg, men regningen betales med en usædvanlig hård undervogn.

Motoren er støjsvag, og har et lydbillede der minder mere om en flercylindret enhed. Den giver tilstrækkeligt overskud til daglig kørsel, og bliver smukt komprimeret af gearkassen, som fortjener en stor hyldest. DSG-gearet har med tiden vokset sig til 7 trin, og giver dig knivskarp respons når du ønsker det, eller skifter ubemærket når du ikke gør. Gearkassen er i høj grad i tråd med bilens karakter, og det er svært at forestille sig Tiguan uden.

På motorvejen bemærkes hverken dieselvibrationer eller støj, hvor Tiguan også er ualmindelig retningsstabil med en rolig affjedring. De brede dæk genererer lidt dækstøj, men ellers kan 4 passager transporteres i absolut komfort, takket være den overdådige benplads på bagsædet. Skulle de få lyst til en forfriskning undervejs, er der opklappelige flyborde til mad- og drikkevarer, som sad man i flyveren på vej til Mauritius.

Tiguan er i det hele taget, en yderst praktisk bil, og byder på et bagagerum af en rimelig størrelse, samt bagsæder der kan rykkes frem og tilbage samt ligges fladt ned for endnu mere plads. Ryglæn kan også justeres for bagsædepassagerne, og føler man ikke at knæpladsen er tilstrækkelig kan passagersædet også foldes ned.

Over stok og sten

Let offroadkørsel klares nemt og smertefrit, så ønsker man at bevæge sig væk fra asfaltjunglen og besejre enge og høje vil man ikke møde nogen udfordringer. Her fungerer firehjulstrækket godt og diskret, og tillader takket være frihøjden en tur ned over sommerhusgrunden.

Værd at nævne er den glimrende parkeringsassistent, der kan parallel- såvel som parkere i bås med op til 7 km/t. Assistenen er en del af teknik-pakken som VW sælger for 10.000 kr. De store dimensioner og begrænsede udsyn besværliggør parkering, og parkeringsassistenten letter unægteligt arbejdet, når man først har lært at stole på systemet.

Den relativt tunge bil, sætter overraskende nok, ikke nogen verdensrekorder for brændstoføkonomi. Der blev under testugen opnået et snit på 13 km/l, som ikke er synderligt imponerende.

Konklusion:

Til en pris på over en halv million, er den gennemsnitlige familie for længst hægtet af. Konkurrenterne tilbyder mere udstyr for pengene, men man må opgive det eftertragtede køleremblem.

Vælger man Tiguan uden firehjulstræk, giver man samtidig afkald på den fantastiske DSG-gearkasse, der er definerende for køreoplevelsen.

Spørgsmålet er, om VW-gruppen har skudt sig selv i foden med den lidt mindre og billigere Audi Q3, der unægtelig vil lokke købere til med dens stærke image?

Det er svært at vurdere, hvad VW Tiguan i bund og grund er for en størrelse. Den er hverken hardcore offroader eller rendyrket livsstilsbil, men fungerer bedst som praktisk og eksklusiv familietransport.

VW Tiguan 2.0 TDi Sport & Style

Ydelse: 140 ved 4.200 omdr./min / 320 Nm ved 1.750-2.500 omdr/min.

Præstationer: Topfart er 188 km/t. 0-100 km/t på 10,2 sek

Oplyst forbrug: 16,7 km/l – 158g/km

Mål i cm: Længde: 442 cm, Bredde: 180 cm, Højde: 170 cm

Vejledende pris uden ekstraudstyr: 536.998 kr.

Kommentarer

kommentarer