Toyota er verdens største bilproducent igen

Mariagerfjord har bestilt 41 Toyota Yaris Hybrid

Toyota har genindtaget sin position som verdens største bilfabrikant og lukker et år med dramatisk vending i økonomien.

Den japanske bilgigant oplyser at de solgte 9.75 millioner biler i 2012, mere end 22 % end det foregående år. General Motors, der var den største producent i 2011, solgte 9.29 millioner biler i 2012.

Toyotas salg i 2011 blev ramt af naturkatastrofen i Japan og Thailand, der tog hårdt på fabrikkerne. De japanske fabrikanter har dog set de sorte tal vende tilbage hurtigt siden da og har fået genvundet markedsandelene i USA.

“The last two years have been very difficult for Toyota,” sagde Vivek Vaidya, an auto analyst ved Frost & Sullivan. “The regaining of the top slot would definitely be heartening for the firm and is good news for its investors and share holders,” tilføjede han.

Toyotas rivaler meddelte også rekordhøje salgstal i 2012.

Nissan Motor oplyste at de solgte 4.94 millioner biler globalt, en stigning i 6 % fra sidste år, mens Honda Motor oplevede en stigning på 19 % fra 2011, med et salg på 3.82 millioner biler.

Øget profit

Sammen med naturkatastroferne har den japanske bilindustri også kæmpet med en stærk Yen.

En stærk valuta gør ikke kun japanske produkter mere kostbare for udenlandske købere, men rammer også firmaernes profitter når de hiver de udenlandske profitter hjem.

Dette rammer især Toyota, der er dybt afhængig af sit udenlandske salg.

De japanske bilproducenter har dog mærket et løft I den udenlandske indtjening de sidste par uger, da den japanske Yen er faldet mod den amerikanske dollar.

Den japanske valuta faldt næsten 15 % sammenlignet med den amerikanske dollar siden sidste november. Eksperter mener at faldet burde have en positiv effekt på Toyotas vækst.

“The decline in the yen is a welcome relief for Toyota,” sagde Frost & Sullivan’s Vaidya. “We are likely to see profit margins rise, giving it more cash in hand and the ability to invest in developing new technologies, which should help in its growth momentum going forward.”

Den japanske fabrikant hævede sin årlige profitprognose i november. Toyota forventer nu en nettoprofit på 780 milliarder yen eller 8.6 milliarder dollars for året op til 31 marts 2013, hvilket er 20 milliarder yen højere end tidligere.

Potentielle faldgruber

Fabrikanten står dog over for udfordringer, ikke mindst på grund af den igangværende disputs over en øgruppe mellem Japan og Kina.

Kina er verdens største marked for biler og er essentiel for Toyotas fremtidige vækst.

Tvisten vedrører en øgruppe i det Kinesiske Hav, der blussede op sidste år. Debatten har skadet relationen mellem de to lande og som en følge er Japans eksport til Kina faldet.

Diskussionen er stadig uafgjort og nogen frygter at den vil blusse op igen i de kommende måneder og dermed skaden relationen mellem de to nationer yderligere.

Frygten er, at en sådan tvist kan vække anti-japanske følelser og svække salget af japanske produkter i Kina.

Kommentarer

kommentarer