1. Home
  2. Bilmærker
  3. Audi
  4. Brugttest: Audi A6 Avant
0

Brugttest: Audi A6 Avant

Brugttest: Audi A6 Avant
0
0

Masser af plads og praktiske egenskaber kombineret med 245 dieselheste og S-tronic-gear danner fundamentet for en af Audis mest alsidige modeller: Audi A6 Avant.

Fjerde generation af Audi A6 blev lanceret i begyndelsen af 2011 på det europæiske marked. Det ydre design er tydeligt inspireret af storebroderen A8, mens modellen på de indre linjer har samme interiør, platform og teknik som Audi A7. Desuden bliver platformen – Volkswagens MLB-platform – også brugt i andre interessante modeller som Audi Q5 og Porsche Macan.

Men A6 er ikke et kun et gadekryds af sine søskende. Fronten skiller sig ud med sine skarpe LED-lygter og sine bombastiske linjer, som samlet set giver den det mest aggressive udtryk blandt de gængse Audi-modeller.

Bag rattet opleves Audi A6 dog knapt så aggressiv – på både godt og ondt. For selvom 245 hestekræfter, en 0-100-tid på 6,3 sekunder og en topfart på 243 km/t lyder af rigtig meget, så er det i mine øjne ikke helt nok til at leve op til det bombastiske ydre i praksis. Ikke dermed sagt, at bilen er sløv og kedelig – for det er bestemt ikke tilfældet. Men det er i hvert fald ikke her, den overrasker positivt.

Der er dog også en langt mere positiv årsag til, at A6 ikke føles så aggressiv, og det er, at den simpelthen er hamrende komfortabel af side i. Rattet kan justeres ganske meget i både højde og dybde, og førersædet kan ligeledes indstilles på utallige måder. Pladsen er enorm – både på forreste række, på bagsædet og i bagagerummet, så der er ikke nogen undskyldning for ikke at sidde ordentligt, og den luksuriøse oplevelse bliver rundet af med en ordentlig omgang udstyr, som sætter den famøse prik over i’et. Det naturlige lys gennem panoramaglastaget, fartpiloten og det velfungerende infotainment-system er blot nogle af de små detaljer, som gør, at man meget hurtigt føler sig godt tilpas bag rattet – eller på bagsædet for den sags skyld.

Læs også:  Audi Q8: Ny opdatering til flagskibet i Q-familien

Den gode plads i kabinen har altid været en af A6’erens naturlige styrker, men med den seneste version har Audi øget akselafstanden med næsten otte cm, mens bredden er øget med små to cm. Det er en pænt stor forøgelse af en i forvejen mastodontisk bilmodel, hvilket blandt andet betyder, at bagagerummet kan rumme vanvittige 1.680 liter, når bagsædet er foldet ned. Og selv med sæderne oppe, sluger bagagerummet let mere end 500 liter. Så skulle der nok være plads til en barnevogn eller to.

Hører til i overhalingssporet

Den store bil hører da også hjemme i overhalingssporet på motorvejen, hvor den cruiser ubesværet af sted. Takket være den velfungerende S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse er den også sjov på de mindre veje, men det er altså på de brede lande- og motorveje, at det hvide bæst for alvor kommer til sin ret. Det er bestemt ikke svært at forestille sig en kør-selv-ferie sydpå i sådan et autobahn-lokomotiv.
Det er dog også på motorvejen, at man bemærker en af de få detaljer, hvor Audi A6 mod forventningerne ikke slår helt til. Lyden er simpelthen ikke i top. Og her taler jeg ikke om de mange Bose-højtalere, der er installeret i bilen. Nej, desværre er bilens naturlige lyd efter min mening ikke lige i skabet. Den store tre-liters dieselmotor lyder ikke raffineret nok i mine ører. Hvis jeg ikke kunne høre motoren inde i bilen, ville jeg være hamrende ligeglad. Men det kan jeg. Og det skyldes til dels, at lydisoleringen i bilen heller ikke er på et passende niveau for en bil i denne prisklasse. Det er muligt, at man kan lære at holde af lyden fra den sekscylindrede dieselmotor, men som førstehåndsindtryk er det ikke en motorlyd, der får hjertet til at banke.

Læs også:  Audi's Mesterværk: R8 Coupé V10 GT RWD2

Lidt for meget støj

Det lidt for høje støjniveau i bilen får mig til at tænke på, hvad langt billigere biler i den store ende af skalaen præsterer, og her udmærker den nye Passat og særligt den nye Mondeo sig positivt. For selv ved tyske motorvejshastigheder kan man i den nye Mondeo føre samtaler med passagererne i bilen, uden at man skal hæve stemmen det mindste. Selvom Ford Mondeo kvalitetsmæssigt har rykket sig langt de seneste generationer, er der naturligvis fortsat langt op til Audis gennemførte stil, kvalitet og luksus, og det er slet ikke sikkert, at Mondeo eller Passat er et relevant alternativ at bringe på banen, hvis du er på udkig efter en Audi. Men ikke desto mindre er de svære at komme udenom, når man ser på, hvad man får for pengene.

Læs også:  Audi Q4 e-tron: Vejen til fremtidens elektriske mobilitet

Brændstofforbruget er trods den store V6’er ikke skræmmende højt. Forbruget ved blandet kørsel er opgivet til 16,9 km/l med S-tronic-gearkassen, og holder du dig på landevejen skulle du teoretisk set kunne køre 19,2 km/l. Det giver en halvårlig ejerafgift på 2.910 kroner. For en bil i denne klasse er forbruget bestemt acceptabelt, og selvom bilen nu er tre år gammel, præsterer den nyeste A6 med treliters V6-dieselmotor og 218 hk blot to kilometer mere pr. liter. Så motoren i denne brugte bil er på ingen måde forældet.

Vi synes:

Pladsen er enorm, og komforten er overdådig.
Stilen er gennemført, og kvaliteten er i top.
Der er billigere alternativer at finde blandt nye modeller, som spiller på nogle af de samme tangenter, men skal det være Audi, og må det gerne være brugt, så er A6 Avant et fremragende bud.

Audi A6 Avant S-Line
3-liters V6 diesel Quattro S-tronic
Ydelse: 245 hk v. 4.000 o/min
Moment: 500 Nm v. 1.400 o/min
Topfart: 243 km/t
0-100 km/t: 6,3 sek
Forbrug: 16,9 km/l
Køreklar vægt: 1.865 kg
Bagagerum: 545/1.680 liter
Mål i cm: L: 492,6 B: 187,4 H: 146,1