Lettere facelift og en ny motor skal gøre forskellen for Renault Twingo, som ikke ligefrem har været blandt mikrobils-favoritterne hos de danske forbrugere.
Renault Twingo har aldrig været en favorit hos de danske forbrugere. Det er ellers på trods af lave priser og flere gode features i bilen, som burde gøre den til en favorit blandt byfolket og andre, som har mikrobil-kløe i speederfoden. Men den fængede simpelthen aldrig hos forbrugerne, hvilket salgstallet da også tydeligt viser.
Siden januar 2016 er der blevet solgt blot 1.382 stk.
For at sætte det i perspektiv er der i samme periode fra 2016 fx kommet 21.286 nye VW Up! på de danske veje. Og biler som Toyota Aygo, Citroën C1, Skoda Citigo, Hyundai i10 og Kia Picanto har alle solgt over 10.000 stk.
Hvorfor mon? Alle var ellers begejstrede over udsigten til Twingo. Den var baghjulstrukket og frisk, men noget gik helt galt. Den var simpelthen for enkel, for motorsvag og for vindfølsom ved motorvejshastighed. Det blev kritiseret, og forbrugerne holdt sig derfor langt væk.
Men er det så bedre nu? Renault har i hvert fald ændret på en række ting, og nu tror de på, at den opdaterede udgave kan gøre en forskel i et segment, som måske er på vej til et comeback. Vi samler her fem fakta om den reviderede Renault Twingo, som gør den værd at overveje.
-
Få eller ingen er bedre til bykørsel
Fordi motoren ligger i bagagerummet har den baghjulstræk, og der er ingen motor foran, som begrænser, hvor meget man kan vinkle forhjulene. Derfor er Twingo blandt de absolut bedste bybiler overhovedet, for venderadiusen er ekstremt lille. Det gør den også meget let at parallelparkere og i det hele taget at manøvrere i situationer med begrænset plads.
-
Der er masser af udstyr
Du skal gå udenom basismodellen, Life, som starter ved lige under 100.000 kr. I stedet for skal du gå efter Zen, som har langt mere udstyr inkl aircondition, som du aldrig skal købe en bil uden at få med. Men hvis du ikke føler, at det er nok, så kan du også tilkøbe stort set alt det ekstraudstyr der er til bilen, og prisen ender på ca. 135.000 kr. Det er inkl. infotainmentsystemet Easy Link med 7″ touchskærm, spejling af smartphone, Apple CarPlay og Android Auto, alufælge, stofsoltag, parkeringssensor og meget andet.
-
Den er ekstremt behagelig
Inde i byen klarer bilen sig virkelig godt. Derfor virker Twingo som en god løsning som bil nummer to. Den har det meste af hvad du skal bruge af moderne udstyr og klarer ujævnheder og fartbump som en leg, så du ikke ender med dårlig ryg. Hvis du har børn, som ikke er blevet for store eller omvendt som lige har fået kørekort og insisterer på at låne bilen til dit og dat, så vil Twingo også være en fin løsning.
-
Smarte løsninger
Ligesom sin søstermodel Smart ForFour har Twingo baghjulstræk. Det er helt unikt og faktisk ligger motoren også bagi bilen. Det er ligesom i en Porsche 911, men modsat i 911 kan du her også slå bagsæderne ned, så de ligger plan med gulvet i bagagerummet. Sæderne kan slås ned 50/50, og gør man det, så bliver lastepladsen bedre end i fx en VW Up.
-
Ny motor
Den gamle motor med 60 hk var simpelthen for flad. I starten var der også mulighed for en model med 90 hk., men selv om det løs sjovt, så var det det ikke. Renault har gjort sikkerhedssystemerne for effektive, og man kunne ikke slå dem fra, så man med vilje kunne køre lidt sjov og bred kørsel overstyringskørsel (når bagenden slår ud).
Det kan du stadigvæk ikke, men Renault har trukket en 75 hk-motor i bilen, og den passer bedre. Motorlyden bliver ikke for voldsom, og der er den trækkraft, som man regner håber på, når man skal overhale. Det gælder dog kun ved landevejshastighed. Regn ikke med superkræfter, når du kører 130 km/t.