Home Bilnyheder Duel: KIA Optima mod Opel Insignia
0

Duel: KIA Optima mod Opel Insignia

Duel: KIA Optima mod Opel Insignia
0
0

Siden 2010 har Kia ikke haft en model i firmabilsklassen, men med den nye Optima, som prismæssigt ligger væsentligt under konkurrenterne, håber Kia nu på at kunne drille de store drenge. Vi har sat en duel op med Optima og en af favoritterne i firmabilsklassen, Opel Insignia.

Kia har tidligere været at finde i firmabilsklassen – senest indtil 2010, hvor det var Kia Magentis, der skulle dyste mod de populære traditionelle modeller. Det var dog ikke nogen succes. Mildest talt. Kun 36 solgte Magentis-modeller blev det til i 2009. Til sammenligning solgte Toyota samme år mere end 3.200 Avensis’er, Ford solgte 2.300 Mondeo’er og Opel Insignia blev solgt i næsten 2.500 eksemplarer. Men nu forsøger Kia sig altså igen, og denne gang er der ikke sparet på udstyret.

Komfortabelt udstyrsstykke
Kia Optima er ligesom sin koreanske fætter, Hyundai i40, en veludstyret bil, som ikke vil stå i skyggen af konkurrenterne på dette punkt. Når man sætter sig ind i Optima bemærker man da også med det samme, at det ikke er en skrabet asiatisk plastic-bil, der er tale om. I samme øjeblik nøglen sættes i tændingen, kører sædet frem til den senest indstillede position. Og omvendt, når man tager nøglen ud, kører sædet tilbage, så man let og ubesværet kan stige ud af bilen. Det er vel at mærke ikke en detalje, man finder i andre biler i denne prisklasse. Rattet er svøbt i læder. Pladsen på forsædet er fremragende. Og det samme gælder bagsædet. I det hele taget har Optima et rigtig godt udgangspunkt for at udfordre den etablerede firmabilsklasse.

Læs også:  Test: Kan Ceed rykke fra de andre i Golf-klassen?

Populær pendlervogn
Når vi taler om den etablerede firmabilsklasse, kommer vi ikke udenom Opel Insignia. Med sin utroligt kraftfulde 163-hestes dieselmotor og en gennemført drivline, er det virkelig en anbefalelsesværdig bil. Gearkassen fungerer rigtig fint med en høj gearing, der sikrer lave omdrejninger selv ved motorvejshastigheder. Og den kraftfulde dieselmotors høje moment under 2000 omdrejninger understreger Insignia’ens fordele.

Kvalitet og design går op i en højere enhed, når man sætter sig ind bag rattet. Apropos rattet, så har Opel i de senere år jævnligt været kritiseret for, at instrumenteringen i kabinen er for overvældende og uoverskuelig på grund af for mange knapper. Det er ikke tilfældet her, når man kigger på midterkonsollen. Til gengæld er antallet af knapper på rattet enormt. Der er altså nogle i Opels interiør-afdeling, som ikke er i stand til at prioritere og udvælge de mest væsentlige knapper.

Til gengæld er det svært at sætte en finger på andre designdetaljer i Insignia, så selvom Optima præsenterer en ny og mere elegant stil for Kia, så er Insignia bare mere raffineret og detaljeret i sit udtryk.

En gammel model i forklædning
Selvom Kia Optima for danskerne er en spritny model, så stammer selve bilen faktisk fra 2010. Den har dog fået en omfattende opdatering med ændret front og bagende, et nyt infotainment-system og et højere kvalitetsniveau. Desværre kan man godt mærke, at Optima er bagud på point, allerede før de to duellanter har nærmet sig motorvejen. For hold nu op, hvor Optima’ens 1.7-liters dieselmotor dog uinteressant! Og det er altså et alvorligt parameter at skuffe på, når motorerne i konkurrenter som Insignia, Passat og Mondeo generelt egner sig væsentligt bedre til lande- og motorvejskørsel. Samtidig må det efter testturen anbefales, at man køber Optima med automatgear, hvis man har forelsket sig i den pæne sydkoreaner. Den manuelle gearkasse er frustrerende dårlig.

Læs også:  Rolls Royce - nu med jydekrog

Kia-klassikere
Endnu en gang skal Kias imponerende garanti på 7 år eller 150.000 km. lige fremhæves. I en bil, der henvender sig til firmasegmentet, må det dog siges at have langt mindre betydning end normalt, fordi 150.000 km. opnås hurtigt, og derfor har garantien ikke den store effekt, når bilen som udgangspunkt sælges videre efter tre år. En sidste – og langt mere væsentlig – detalje er, at man for nyprisen på en Kia Optima kan købe to biler for samme pris som flere af konkurrenterne. Det skal nok give julelys i øjnene hos de økonomisk ansvarlige direktører rundt omkring i landet. Men de må så samtidig forberede sig på, at moralen på arbejdet daler i takt med at kilometertælleren stiger i den kedelige køreoplevelse af en Optima.

Læs også:  Ny G-Klasse - Mere luksus, LED og læder i den nye generation

Vi synes
Kia har med Optima bevæget sig i en ny retning med et markant anderledes design end de populære dansker-modeller som Picanto, Rio og Ceed. Designet er elegant, udstyrspakken er imponerende og prisen er overbevisende. Desværre er motoren hverken imponerende når det gælder brændstofforbrug eller præstationer, hvilket er noget af et selvmål fra den nye dreng i klassen.

Til gengæld leverer Opel Insignia fortsat på alle parametre – måske med undtagelse af prisen. Med et sundt brændstofforbrug, en kraftig motor og et gennemført elegant design slår Opel fast, hvorfor Insignia hører til i toppen af hierarkiet.

Kia Optima, 1.7 CRDi, Vision
1,7 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 136 hk v. 4.000 omdr/min, 325 Nm v. 2.000 omdr/min
Præstationer: Topfart: 200 km/t – 0-100 km/t: 10,3 sekunder
Forbrug: 20,4 km/l – 128 g/km
Køreklar vægt: 1.625 kg
Mål i cm: 485, 183, 146
Bagagerumsvolumen: 505 liter
Pris: 299.999 kr.

Open Insignia, 2.0 CDTI Ecoflex, Edition
2,0 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 163 hk v. 4.000 omdr/min, 350 Nm v. 1.750 omdr/min
Præstationer: Topfart: 215 km/t – 0-100 km/t: 9,9 sekunder
Forbrug: 22,2 km/l – 119 g/km
Køreklar vægt: 1.788 kg
Mål i cm: 491, 186, 152
Bagagerumsvolumen: 540/1.530 liter
Pris: 462.900 kr.