Home Bilnyheder Faceliftet Volkswagen Touareg
0

Faceliftet Volkswagen Touareg

Faceliftet Volkswagen Touareg
0
0

Volkswagens faceliftede Touareg vil byde på et mere dynamisk design, flere sikkerheds- og assistentsystemer samt en optimeret sekscylindret dieselmotor.

Touareg blev introduceret tilbage i 2002 og er Volkswagens luksus-SUV med både god komfort og rigtig fornuftige offroad-egenskaber. Anden generation af Touareg kom i 2010, og nu bliver den anden generation strammet op.

Frontdesignet er ændret og med Bi-Xenonforlygter fra standard bliver den mere markant i sit udtryk. Desuden er der nu en kølergrill med fire forkromede lameller mod tidligere to, samt en ændret frontkofanger domineret af et mere horisontalt design og et central luftindtag, der er udformet som et bredt A. Bagkofangeren er ligeledes ændret sammen med LED-tågebaglygter og reflekser samt en diffuser integreret mellem udstødningsrørerne. Vil man gøre designet endnu mere moderne kan man udstyre den faceliftede Touareg med LED-baglygter.

Interiøret er også blevet gjort mere lækkert, hvilket bl.a. vil bemærkes ved de nydesignede karakteristiske aluminiumsknapper, der nu ser ud som om, de er fræset af én stor metalblok.
Alle knapper og drejegreb har desuden fået hvid belysning mod tidligere rødt, og der er to nye dekor-træsorter kaldet henholdsvis ”Sapelli Mahagoni” og ”Engineered Ebony”. Små detaljer, der tilsammen er med til at give interiøret i Touareg klasse.

Læs også:  Endelig: Peugeot klar med ny 208 – og e-208

De små motorer bliver optimeret

Kigger man i motorrummet har Volkswagen fokuseret på at optimere de to små sekscylindrede dieselmotorer, der i Europa udgør 90 % af det samlede salg. Begge motorer lever nu op til EU-6-normen, og en ny feature på V6-TDI-motoren er en friløbs-funktion, der betyder, at motoren kobles fra den ottetrins automatgearkasse i situationer, hvor speederen slippes og der ikke forekommer nogen form for acceleration. På den måde udnyttes den kinetiske energi og sammen med optimeret aero-dynamik og dæk med lav rullemodstand er forbruget for en Touareg 3,0 V6 TDI med 262 hk (tidligere 245 hk) reduceret med 9%, så den kører 15,2 km/l mod tidligere 13,9 km/l. Touareg tilbydes i Danmark henholdsvis med en 262 hk 3,0 V6 TDI og en 340 hk 4,2 V8 TDI – begge er standardudstyret med otte-trins Tiptronic-automatgearkasse.

Læs også:  Kommende Clio vokser sig klogere

Standardundervognen med fjederben er på den nye Touareg blevet optimeret, hvilket har forbedret affjedringskomforten og reduceret hjulstøj, og et modificeret styretøj med en mere direkte udveksling giver en mere adræt køreoplevelse. Touareg kan – ligesom før – også bestilles med luftaffjedring, der byder på optimal affjedringskomfort under alle forhold og – takket være variabel frihøjde (op til 300 mm). Føreren kan vælge mellem tre køreprogrammer henholdsvis Normal, Comfort og Sport, hvor sidstnævnte sænker bilen med 25 mm og strammer affjedringen op.

Klar til nettet

løbet af første halvår 2015 vil Touareg for første gang kunne fås med mobile-on-line tjenester, hvis den er udstyret med Radio-Navigationssystemet RNS 850 og mobiltelefonforberedelse. Dette vil give mulighed for at benytte tjenester som Google Earth kortservice, Google Street View, on-line-trafikmeldinger og Point-of-interest-søgning (POI) via Google. Touareg byder på nye assistentsystemer, så som Multikollisionsbremse og en ny generation af den adaptive fartpilot har City Emergency Brake og Stop-and-go-assistent integreret, hvilket gør køkørsel mere afslappende.

Læs også:  Forpremiere: Supra er sjov, seriøs og sofistikeret

Touareg 3,0 V6 TDI koster 1.121.093 kr. som personbil og som van 653.605 kr. ekskl. lev., og de tilsvarende priser for Touareg 4,2 V8 TDI er 1.518.295 kr. og 868.267 kr. ekskl. lev.