1. Home
  2. Bilnyheder
  3. First drive: Suzuki Swift DUALJET
0

First drive: Suzuki Swift DUALJET

First drive: Suzuki Swift DUALJET
0
0

Den faceliftede Swift er nu introduceret, og den byder på en række små forandringer. Derfor ligner den på mange måder stadig sig selv, men prisen på indstigningsmodellen er også reduceret med 10.000 kroner.

Suzuki har måtte indse konkurrencen i b-segmentet er blevet skarpere siden den første udgave af den nye Swift blev lanceret tilbage i 2005. I dag er det biler som Peugeot 208 og Ford Fiesta der styrer markedet, og specielt den førstnævnte er forholdsvis ny, hvorfor den er en del mere innovativ end de fleste andre i segmentet – heriblandt Suzuki Swift.
Prisbaskerne i klassen hedder Opel Corsa og Nissan Micra, der begge kan erhverves for 100.000 kroner, men så må man også se langt efter både udstyr og noget der ligner hestekræfter.

Udvendigt inkluderer Swift faceliftet udstyr såsom LED-kørelys og nye alu look lister, så den er blevet mere frisk at se på. Desuden kan man Swift nu leveres med hvidt tag og sidespejle sammen med en brun, blå, gul eller sort farve på resten af bilen, hvis man vælger Club-udstyret.

Læs også:  2022 - blev rekordernes år på godt og ondt

Under motorhjelmen er der også en nyhed, der dog ikke er udviklet for at gøre Swift sjovere, men derimod mere fornuftig.

Den nye motor er en del af K-serien, som hedder K12B, og er blevet produceret siden 2008. Motorens navn på prislisten er dog lidt mere spiseligt, nemlig DUALJET. Motoren er en videreudvikling på den gamle 1.2-liters, hvorfor den stadig har fire cylindre. Det har været vigtigt for Suzuki, at motoren ikke blev for dyr at udvikle, da prisen på Swift stadig skulle være konkurrencedygtig – det er blandt andet derfor motoren stadig ingen turbo har.
DUALJET-navnet kommer af motoren nu har to indsprøjtningsdyser pr. cylinder ift. tidligere én. Det forstøver benzinen hurtigere og bedre, hvilket betyder forbrændingen også sker mere effektivt.

Motoren har mistet fire heste og fået to newtonmeter mere, hvorfor den på papiret næsten ser uændret ud, men bundtrækket er samtidig blevet lidt bedre. Ydelsen er nu 90 hestekræfter og 120 Nm v. 4.400 omdr/min, hvorfor den altså skal have nogle omdrejninger før der sker noget. Udover motorens kompressionsforhold er forøget og kompressionstrykket hævet med to bar, har japanerne reduceret stempelfriktionen med hele 30 % og bl.a. tilføjet en ny oliepumpe.

Læs også:  Er du stadig i tvivl om en elbil er det rette valg for dig? Læs med her

Gearkassen er stadig en femtrins manuel, og den er forholdsvist lavt gearet, hvilket er en fordel for støjniveauet ved bykørsel, men når man kommer ud på motorvejen savner man et sjette gear – hvilket også ville kunne forbedre økonomien yderligere.

Samlet set er brændstoføkonomien forbedret med omkring 11 % fra cirka 20 km/l til nu 22,7 km/l. Det gør dog ikke Swift billigere i halvårlig ejerafgift, da der allerede betales mindsteprisen. CO2-emissionen er også reduceret fra 116 til blot 100 g/km!

Priserne starter ved 109.990 kr. for den mindste udgave med tre døre. Her er motoren også den gamle, og man mangler en hel del udstyr – heriblandt radio etc.
Vælger man Comfort-udgaven må man punge ud med 127.990 kr., men så får man også den nye motor, stop/start, aircondition, læderrat, varme i forsæderne og lidt andet der vil gøre de fleste tilfredse. Vil man have mere udstyr og et flottere eksteriør, så skal man vælge enten Club eller Action-udstyrsniveauet. Bluetooth kan tilkøbes for 2.000 kr. og multimedieanlægget vi kender fra S-Cross med touchskærm, navigation og Bluetooth kan købes for 9.000 kroner ekstra, og det må siges at være en ganske fin pris.

Læs også:  BMW 7-serien for syvende gang - og nu også helt elektrisk

I det hele taget er Suzuki Swift selvfølgelig blevet mere interessant med en lavere pris, opdateret motor og lidt fornyelser hist og her.

Der er danmarkspremiere på den faceliftede Swift d. 14. juni.

Suzuki Swift DUALJET
1.2 liters firecylindret benzinmotor
Ydelse: 90(-4) hk, 120(+2) Nm
Præstationer: Topfart: 165 km/t – 0-100 km/t: 12,3 sekunder
Forbrug: 22,7 km/l – CO2: 100g/km
Mål i cm: 385, 169,5, 151
Bagagerumsvolumen: 211 / 902 liter
Priser fra: 109.990 kr.

tags: