…flere heste, flere gear og mange flere højtalere.
Moderne biler skal leve op til en lang række krav. Sikkerhed, støj og brændstofforbrug er nogle af parametrene. Men der er også nogle “folkelige” krav, som handler om køreglæde og præstationer, som kan ende med at stå i modsætning til de juridiske krav. Med den nye D4-motor håber Volvo på, at de kan dække de folkelige krav i lige så høj grad som de juridiske. Vi har testet den svenske familiebil Volvo V40 på hjemmebane i den svenske skærgård.
Den største ændring i den nye version af Volvos populære mellemklasemodel – V40 – er den spritnye turbodieselmotor, som går under navnet D4. Efter bruddet med Ford har Volvo nemlig besluttet, at alle biler og motorer skal udvikles i Sverige. Og her er D4 altså seneste skud på stammen.
Motoren er udelukkende bygget af aluminium, og effekten er skruet op til 190 hk og enorme 400 Nm allerede fra 1750 lydløse omdrejninger. Den sikrer et næsten uhørt lavt brændstofforbrug, som betyder, at du kan køre 100 kilometer på blot 3,3 liter diesel, hvilket svarer til over 30 km/l. Det sikrer V40’eren en plads i den absolutte top i sin klasse, når det kommer til brændstofforbrug.
Heldigvis er det lave forbrug ikke kommet i hus på bekostning af gode køreegenskaber. Den elegante svensker har en drivline, som ligeledes placerer den i toppen af klassen, og på de små skærgårds-veje sluger den svingende med en sult som en sportsvogn.
Den nye otte-trins automatgearkasse fordeler kræfterne fra de 190 heste formidabelt, og alt efter om du kører i komfort- eller sport-mode leverer den gearene lige som du ønsker dem. I sport-mode har den dog en klassisk tendens til at blive hængende i de lave gear og høje omdrejninger, selv om man slipper speederen.
For mange personer er bilen det eneste sted, hvor man kan lytte til, hvad man vil, og hvor højt man vil. Derfor har Volvo haft særligt fokus på det nye premuim-lydsystem fra Harman/Kardon. Lydsystemet kan indstilles på utallige måder, så musikken altid er optimal i forhold til antallet af personer i bilen. Kører du alene bliver lyden centreret om dig ved hjælp af det tocifrede antal højtalere, der er placeret i bilen. Har du passagerer med, fordeler den i stedet lyden i hele kabinen.
Undervejs på testturen dukkede svenske Robyn pludselig op i radion med et af sine fængende, elektroniske hits, og her måtte jeg desværre sande, at bassen i det ellers imponerende lydsystem måtte give op. Så du skal ikke købe en V40 i stedet for din gamle Seat Ibiza, hvor subwooferen i bagagerummet kun levner plads til et par dåsebajere, hvis du forventer at få det samme ud af Harman/Kardon-anlægget. Til gengæld får du uden tvivl en noget mere elegant lydoplevelse!
Alt i alt er jeg særdeles imponeret over den samlede oplevelse af Volvos mindste model i programmet. Den nye motor og gearkasse kombinerer på bedste vis en formidabel brændstoføkonomi med skarpe køreegenskaber, hvilket gør den til en både hurtig og komfortabel pendlerbil til den lille familie.
Volvo V40 D4 er leveres i Danmark i begyndelsen af september 2014.
Volvo V40 D4
Hatchback 4d, 8 gear aut.
2,0 liters firecylindret diesel
Ydelse: 190 hk v. 4.250 o/min
Moment: 400 Nm v. 1.750 o/min
Topfart: 230 km/t
0-100 km/t: 7,4 sek
Oplyst forbrug: 30,3 km/l
Køreklar vægt: 1.553 kg.
Mål: L:437 B:180 H:145
Bagagerumsvolumen: 335 liter
Pris: 430.900