1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Ford Focus ST starter fra 448.190 kr.
0

Ford Focus ST starter fra 448.190 kr.

Ford Focus ST starter fra 448.190 kr.
0
0

De danske priser på den 250hk stærke Golf GTI rival er netop blevet offentliggjort.

Den nye Focus ST, har fået kræfter nok til at klare 0-100 km/t på 6,5 sekunder, samtidig med at den kører 13,8km/l ved blandet kørsel. For første gang nogensinde vil bilen også være tilgængelig som stationcar.

Stationcar for første gang

Bilen skal markedsføres globalt, og den 2,0 liters turboladede EcoBoost motor leverer 360Nm ved overboost. Topfarten lyder på 248km/t.

Væk er den tungere, tørstigere 5-cylindrede motor fra Volvo, og det er lykkedes Ford at holde CO2-udslippet nede på 169g/km.

”Det er første gang, vi benytter en 4-cylindret Ford EcoBoost motor i en performance-bil og resultatet er fantastiskDer er masser af kræfter og moment over hele omdrejningsskalaen, men den raffinerede motorteknologi sikrer samtidig, at ST’en også kan bruges som en almindelig, økonomisk hverdagsbil”, siger chefen for Fords performance-biler, Jost Capito.

En unik 6-trins manuel gearkasse er blevet særudviklet til bilen, målet værende punch og brændstoføkonomi. Ford er selv svært begejstrede for stationcarudgaven:

”Vi ved at mange europæere foretrækker rummeligheden i en stationcar, men at de samtidig også gerne vil have ”power” og køredynamik som i en 5-dørs”, siger chefingeniør hos Ford Europa, Matthias Tonn

I tidens ånd, er der naturligvis også blevet arbejdet med lydbilledet i den nye ST. Bilen har derfor fået samme lyd-katalysator, som findes i den nu udgåede Focus RS.

Læs også:  Vision 357 Speedster: Endnu et retro-koncept fra Porsche

Flere udstyrsniveauer

Ford Sport Steering System, sørger for at tilpasse styretøjet, alt efter vejen og kørestilen. Nyt er også Torque Steer Compensation, der søger at eliminere følelsen af vrid i rattet, som kan forekomme i kraftfulde forhjulstrukne biler under acceleration. ESP systemet har fået en sportslig kant, og kan naturligvis slås helt fra, ved kørsel på bane.

Et elektronisk spærredifferentiale ved navn Torque Vectoring System, sikrer at kræfterne mellem hjulene konstant er justeret, for at modvirke understyring og hjulspind.

To forskellige udstyrsvarianter vil være tilgængelige – ST1 samt ST2.
Laveste udstyrsniveau, ST1 omfatter Recaro sæder med dellæder, 18-tommers fælge, bizone klimaanlæg, hvor ST tilføjer elektriske forsæder i fuld læder og bi-xenon forlygter med LED kørelys.

Ford Focus ST kan allerede nu bestilles hos forhandlerne, og de første danske leveringer vil ske i slut august eller start september.

Læs også:  Spar penge med helårsdæk