Home Bilnyheder Ford viser ny Edge og Ranger
0

Ford viser ny Edge og Ranger

Ford viser ny Edge og Ranger
0
0

På Ford standen i Frankfurt er der dømt masser af vejgreb, da Ford præsenterer en ny firehjulstrækkende familie.

De to nyeste medlemmer af familien er pickup-modellen Range, mens europæiske Edge er det nyeste skud på stammen.

Ford Edge kommer til Danmark i 2016, og er storebror til Ford Kuga. Kort fortalt er Ford Egne en rummelig SUV, der byder på mere luksus end Kuga.

Edge kommer med to forskellige to-liters motorkonfigurationer på enten 180 hk eller 210 hestekræfter. Den 210 hestes model har bi-turbo og en sekstrins PowerShift automatgearkasse. Vælger man den mindste model får man dog en sekstrins manuel gearkasse. Uanset antallet af hestekræfter er brændstofforbruget angivet til 17 km/l ved blandet kørsel.

Firehjulstrækket er Fords intelligente All-Wheel-Drive teknologi, der er standard til Edge. Systemet fordeler automatisk trækket på alle fire hjul, og den vurderer dette efter kørsel og vejoverfladen. Dette betyder firehjulstrækket kun trækker hvor og når det er nødvenligt, hvilket også minimere brændstofforbruget.

Læs også:  Endelig: Peugeot klar med ny 208 – og e-208

De avancerede assistentsystemer inkluderer Adaptive Steering, som automatisk optimerer styretøjets respons efter kørselsforholdene. Front Split View Camera giver maksimalt overblik over oversigtsforholdene, og Pre-Collision Assist with Pedestrian Detection er et radarbaseret system, som bremser bilen hvis der er fare for kollision med andre billister, cyklister eller fodgængere. Man kan yderligere vælge assistentsystemerne Active Park AssistBlind Spot Information SystemActive City StopLane Keeping Aid, Lane Departure Warning, Auto High Beam, Driver Alert og Traffic Sign Recognition.

Ford fortæller støjniveauet er holdt meget lavt, hvilket gjort vha. akustisk dæmpet glas, særlige undervognspaneler og afskærmning i hjulkasserne. Herudover hjælper Fords audio-baserede Active Noise Control også til en mere stille køreoplevelse.

Inde i kabinen finder man bl.a. Fords stemmestyrede infotainmentsystem SYNC 2, der styres via en otte tommer touchskærm i farver.

Læs også:  Forpremiere: Supra er sjov, seriøs og sofistikeret

Og så den nye Ranger

Ranger kommer næppe til at nå samme salgstal som Edge, men den er stadig værd at tage et kig på. Ford Ranger er en rå pickup med masser af offroad power. Dog er Ranger blevet tilpasset europæernes krav, og det betyder den er blevet noget mere sofistikeret.

Motorerne er brændstoføkonomiske, har Start/stop, nye gearudvekslinger og Electric Power Assisted Steering, hvilket betyder brændstofbesparelsen ift. den gamle model løber op i 17 %!

Der er to motorer i form af en 160 hestes 2.2 TDCi, samt en større 3.2 TDCi med 200 hk. Den største model fås med både automatgearkasse og en sekstrins manuel gearkasse. Brændstofforbruget for den 160 hestes model er 15 km/l.

I Danmark bliver der lanceret en XL og Wildtrack model, der begge har firehjulstræk fra standard.

Læs også:  e-tron skyder Audis elsatsning i gang

Hvad kan den så klare?

Ford Ranger kan klare op til 80 cm dybt vand, og dens frihøjde på 23 cm gør, at den ikke lader sig stoppe af hvad som helst i terrænet. Den kan bl.a. klare opstigning ved op til 28 graders hældning og nedad igen ved op til 25 graders hældning. Firehjulstræk, terræn-gear og differentialespærre på bagakslen gør terræn til en leg. Desuden kan den tage op til 3,5 tons på krogen!