1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Frankrig vil gøre det sværere for sydkoreanske bilproducenter
0

Frankrig vil gøre det sværere for sydkoreanske bilproducenter

Frankrig vil gøre det sværere for sydkoreanske bilproducenter
0
0

Frankrig er hårdt ramt af finanskrisen, og de kommer derfor nu med et panisk forslag om overvågning af sydkoreansk bilimport.

Sidste år steg salget af koreanske biler med 24 %, hvilket er selvom det overordnede bilsalg ikke blev bedre. Det er bl.a. den franske PSA-bilkoncern som er hårdt ramt, og de har derfor set sig nødsaget til at lukke en fabrik og afløse 8.000 medarbejdere.

Frankrig har dog en plan som skal redde arbejdspladserne! Derfor er der sendt en officiel ansøgning til EU kommissionen om overvågning af sydkoreanske biler. Hvis denne ansøgning bliver ført igennem, vil frihandelsaftalen med Sydkorea indgået sidste år blive droppet eller højest sandsynligt genforhandlet.

John Clancy som er talsmand i EU for handel udtaler:

“The European Commission confirms it has received a note from the French authorities requesting … prior surveillance measures for South Korean car imports,”

Aftalen som indebærer afskaffelsen af næsten alle toldsatser gælder begge veje, og derfor vil det næppe kunne betale sig for EU at droppe aftalen.

Læs også:  Audi SQ7 opgraderes på design og teknologi

Eksempelvis steg Norges eksport til Sydkorea med cirka 280 % fra 4,4 milliarder til 12,4 milliarder mellem 2006-2009 grundet EFTA frihandelsaftalen!

Et hul i planen

Da frihandelsaftalen blev indgået steg importen i EU fra Sydkorea med 40 %, hvilket dermed nåede 345.000 enheder. Tilbage i 2007 blev der dog importeret hele 640.000 enheder, hvilket kan forklares med flere sydkoreanske fabrikker inkl. Hyundai og KIA har øget produktionskapaciteten på deres europæiske fabrikker i bl.a. Tjekket, Slovakiet og Tyrkiet.

Talsmand for Hyundai udtaler til Reuters:

“The growth of Hyundai in Europe is based on products designed, engineered and built in Europe,”

“Less than 12 percent of the 232,454 Hyundai cars registered in Europe during the first half of 2012 were built in Korea, while 70 percent came from the European region.”

Tilbage står vi med spørgsmålet: Skal fransk protektionisme betyde dyrere koreanske biler i EU? – Giv din mening til kende her.