Civic Type-R vil blive udviklet til det europæiske marked, og Honda vil i udviklingen trække på firmaets erfaring fra WTCC.
Hondas administrerende direktør, Takanubo Ito, vil have, at den nye Civic Type-R bliver den hurtigste forhjulstrukne bil rundt på den legendariske Nürburgring.
Mere konkret betyder det, at Civic Type-R anno 2015 skal slå Renault Megane 265 Trophys tid på 8 minutter og 7.9 sekunder.
Det bliver Hondas engelske afdeling, som kommer til at stå for udviklingen af bilen, der som minimum får 265 hk at gøre godt med.
Honda løfter endnu ikke sløret for, om Type-R får den samme 1.6-liters turbomotor, som sidder i World Touring Car-championship-racerne, men fortæller blot, at alt mellem den og en 2.0-liters turbomotor er sandsynlig.
Sikkert er det, at motoren i traditionel Honda-stil vil være omdrejningsvillig, men denne gang bliver omdrejningerne altså krydret med en turbo.
De første tests af Type-R-versionen begynder i efteråret i år på Nürburgring, og den kommer endeligt til salg i 2015.