1. Home
  2. Bilnyheder
  3. Kom med ’behind the scenes’ når den nye AMG-motor laves
0

Kom med ’behind the scenes’ når den nye AMG-motor laves

Kom med ’behind the scenes’ når den nye AMG-motor laves
0
0

Du er formentlig aldrig i tvivl, når der er en Mercedes-AMG i nærheden. De holder hos AMG fast i de store, brølende V8-motorer som uden problemer vækker hele Nørrebro en tidlig søndag morgen.

Den seneste kreation hedder M178, og navnet giver måske ikke specielt meget mening. Det er egentlig heller ikke meningen, da det blot er kodenavnet hos tyske Mercedes-AMG, der er en performanceafdeling af Mercedes-Benz. M178-motoren er på fire liter og otte cylindre, og så er det en biturbo. Det vil sige, at den har to turboladere.

Larm kan du godt forvente at få noget af, hvis du stiller dig ved siden af den brølende 4.0-liters V8’er. Performance ligeså. Momentkurven ryger nemlig helt op på 650 Nm mellem 1.750-4.750 o/min., som er ganske fint. Specielt kombineret med de 510 hestekræfter, som Mercedes-AMG indtil videre har fået den til at producere. Jeg refererer til den nyeste C63 S og AMG GT S.

Læs også:  Leasing vs. køb: 3 fordele og ulemper

At gøre motoren så kompakt som muligt var også en af hovedemnerne hos ingeniørerne, da M178-motoren var på tegnebrættet. De to turboladere er derfor placeret inde i selve ”V-konfigurationen”, dvs. ved de otte cylindre, hvorimod man normalt ville placere dem uden for selve motorblokken. Experterne hos Mercedes-AMG kalder det selv for ”hot inside V”, og jeg tror dem gerne.

Men det har hjulpet. Motoren har nemlig en vægt på blot 209 kg, og så er den igen byttet så kompakt, at den kan placeres lavere i bilen end forrige motorer. Det giver et lavere tyngdepunkt for bilen, og det bliver man absolut ikke træt af i en vaskeægte sportsvogn, som disse motoren bliver lagt i.

Og der er noget om snakken. Se blot videoen ovenover hvor du bliver taget igennem hele produktionsfasen i Affalterbach i Tyskland. Det er spændende, hvis du er Mercedes-fanatiker. Ja, egentlig også hvis du ikke er.

tags: