Mitsubishi er ikke et bilmærke den almindelige dansker kender til, men der er ingen tvivl om, at flere snart vil lære dem at kende, men det skyldes den billige SpaceStar.
SpaceStar skal give Mitsubishi højere salgsvolumen, og få flere ind i salgslokalerne for at se, hvad det japanske bilmærke kan tilbyde. Mitsubishi har dog haft det svært, da de blev hårdt ramt at tsunamien i 2011, og med en stigende yen-kurs gjorde det ikke eksporten lettere. Nu er Mitsubishi dog klar igen.
ASX’eren er ikke nogen ny bil, men et facelift, og det lader sig vise nogle steder, at den ikke er helt så opdateret og lækker som flere af de andre i klassen. Konkurrenterne tæller blandt andet Mazda CX-5 og Nissan Qashqai.
Nogle steder føles ASX’eren for billig, hvilket specielt giver sig til kende, når man smækker en af de meget lette døre.
Motoren skal dog have stor ros, da den både er momentstærk, tilpas støjsvag og får den lille SUV til at føles nogenlunde tjep. Det er i hvert fald en af de finere dieselmotorer i klassen.
Automatgearet har seks trins og skifter upåklageligt, men vi savner en mere lækker finish omkring gearvælgeren, der ikke ligefrem bliver pænere med grimme pyntelister.
Instyle-udstyrsniveauet inkluderer stort set alt. Vi kan bl.a. nævne et stort glastag, en 7” trykfølsom skærm med navigation, lædersæder, nøglefri adgang, 16” alufælge, xenon-lygter, el-indklappelige spejle, p-sensor, bakkamera, tågelygter og et 710 watt musikanlæg fra Rockford…
Pladsen på bagsædet er også fin men lårstøtten dårlig, hvis man er en smule høj.
Garantien lyder på tre år uden kilometerbegrænsning.
Prisen for testmodellen med topudstyr, 150 dieselheste, automatgear og firehjulstræk var 414.995 kr. Det lyder umiddelbart dyrt, men samlet set er det faktisk en god pakke. For tilsvarende sum får man en 150 hestes Mazda CX-5 med forhjulstræk og manuelt gear samt mindre udstyr. Dog føles Mazda CX-5 mere lækker indvendig og motoren er en smule bedre samt mere økonomisk.
Vi synes:
Motoren er fint og køreegenskaberne udmærket. Desværre føles den en smule billig flere steder, og med en pris på over 400.000 kroner for testmodellen, er det et dybt greb i lommen for de fleste danskere.
Mitsubishi ASX 2.2 DI-D Instyle 4WD Aut.
2.2 liters firecylindret dieselmotor
Ydelse: 150 hk v. 3.500 omdr/min, 360 Nm v. 1.500 omdr/min
Præstationer: Topfart: 190 km/t – 0-100 km/t: 10,8 sekunder
Forbrug: 17,2 km/l
Køreklar vægt: 1.662 kg
Mål i cm: 429,5 , 177 , 162,5
Bagagerumsvolumen: 416 / 1.169 liter
Pris: 414.995 kr.